Chcemy poznać

 
TEMATYKI KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
 
1. „Idzie jesień przez ogród i sad”
2. „Idzie jesień... do zwierząt”
3. „Co z czego otrzymujemy?”
4. „Przyroda"
5. "Niezwykły rytm przyrody"

 
 
l1

ZADANIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE


Dzieci będą:
  • dostrzegały zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie,
  • poznawały zasady bezpieczeństwa dot. bezpiecznej podróży samochodem,
  • wzbogacały wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt,
  • poznawały sposoby przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie),
  • poszerzały wiedzę na temat wyglądu, węchu i smaku owoców,
  • wymieniały zmiany zachodzące w życiu zwierząt jesienią,
  • układały historyjki obrazkowe zgodnie z kolejnością zdarzeń,
  • poznawały właściwości fizyczne szkła, cukru i mleka,
  • badały właściwości węgla i wełny za pomocą zmysłów,
  • rozpoznawały prostokąt wśród innych figur geometrycznych,
  • wymieniały nazwy liczebników porządkowych,
  • rozwijały sprawność manualną,
  • poznawały  piosenki: „ Jesienna zagadka”, „ Jak to było z chlebem”, „ Kłótnia kaloszy”,
  • rozwijały koordynację wzrokowo- ruchową,
  • podejmowały próby zawiązania sznurówki na kokardkę,
  • poznawały znaki synoptyczne,
  • wymieniały poznane miesiące,
  • wcielały się w prezenterów pogody,
  • doskonaliły umiejętność przeliczania elementów,
  • usprawniały się ruchowo uczestnicząc w zabawach ruchowych.
 
 l1
 
WIERSZE I PIOSENKI


„ Zbiory z sadu i ogrodu”
sł. i muz. J Kucharczyk

Już owoce i warzywa
pięknie nam dojrzały,
więc w jesienny dzień słoneczny
plony pozbieramy.
W sadzie rosną słodkie gruszki,
na powidła śliwki,
żółte i czerwone jabłka
i smaczne malinki.

A w ogrodzie jest marchewka,
pietruszka , selery,
teraz wszystkie te warzywa
z mamą wykopiemy.
W piwniczce je przechowamy
aż do końca zimy,
bo sałatki i surówki
chętnie z nich zrobimy.
  
 

Jesienna zagadka”
sł. i muz. K. Gowik
 
Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż.
 
1. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy
bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak! 
Ref.
2. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne do wiosny,
a lecą stąd do Afryki,
a każdy bocian radosny!
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak! 
Ref. 
3. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,
zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!
„ Dary jesieni”- I.R. Salach 
Zwierzęta do siebie jesień poprosiła
i tak im mówi, co postanowiła:
- Idzie zima, chudy nie przetrzyma,
na zimowe czasy zbierajcie zapasy.
Potem skarby jesienne z torby wysypała,
skarbów się uzbierała górka wcale niemała.
Wiewiórki wzięły orzechy
i szyszek dwa duże miechy.
Ptaki – jagody suszone
i jarzębiny grona.
Dzik postrącał żołędzie -
ale tych zapasów będzie.
Przybyły motyle i trzmiele,
nawet pszczółek małych wiele.
Lecz hojna dotąd jesień
pustą miała już kieszeń.
Żaba i ślimak mały
także nic nie dostały.
Zamyśliła się jesień głęboko,
przymknęła jedno oko
i tak powiedziała:
Kto się doczekał odmowy,
niech zapadnie w sen zimowy.
Ptaki jednak spać nie chciały
i dlatego odleciały.
 
 
 
„ Jak to z chlebem było” – piosenka
sł. i muz. J. Kucharczyk

1. Rolnik zasiał zboże, dało piękne plony.
W żniwa kombajn zebrał ziarna pełne wory.
Młynarz z tego zboża upiekł pieczywo pachnące.
Ref:
Bułki, bagietki, rogale,
Bułeczki pełne ziaren,
Chleb jasny i ciemny,
Pszenny i żytni,
Okrągły, podłużny,
Pyszny!
2. Moja mama co dzień w piekarni na rogu
Kupuje pieczywo: świeże, smaczne, zdrowe.
Rolnik, młynarz, piekarz mają ciężką pracę.
Zawsze, gdy chleb jemy, podziękujmy za to.
 
 
 
„Czarnoksiężnik węgiel” 
 B. Kosmowskiej
 
Jest czarny! Jest brzydki! I ręce nam brudzi!
Jak może jakiś węgiel uszczęśliwiać ludzi?
Kasia się krzywi i mamie nie wierzy,
Że kamyk  nieładny, co na stole leży,
To czarnoksiężnik, magiczny minerał,
który  od wieków człowieka ubiera.
Ubiera i leczy- zapewnia ją mama,
a Kasia w to wątpi, i ma nietęgą minę .
- I grzeje, i wozi, zmieniony w benzynę.
I obiad gotuje, gdy w gaz się zamienia
Ten magik prawdziwy, którego skrywa ziemia.
- To wreszcie tkaniny i składniki plastiku.
Znajdziesz go zapewne i w swoim piórniku.
-Jak to w piórnik?- Kasia  mamę pyta.
-Nawet w ołówkach , w ich szarych grafitach.
A jeszcze, choć czarny, wyczyścisz nim wodę.
Taki jest z węgla czyszczący czarodziej!
Kasia zagląda do swego piórnika.
A w środku...prezent. Od czarnoksiężnika!
 
 
 
"Jesienna muzyka"
 
I. R. Salach

Wkoło dźwięki jesienne ,
Rozmarzone i senne.
W parku idę alejkami,
A tu liście pod nogami
Szur, szur, szur.
Czasem jesień kropi deszczem,
czasem nam ulewę ześle
kap, kap, kap.
Wietrzyk w polu zgina drzewo,
Trochę w prawo, trochę w lewo -
Wiu, wiu, wiu.
Uciekają z kraju ptaki,
Wznosząc pisk żałosny taki:
Pi, pi, pi.
Wrony wróble pozostały,
czyniąc jazgot na park cały:
kra, kra, kra.
A ja chodzę, spaceruję,
Miękkie błoto rozdeptuję
Klap, klap, klap
 
 
 
„ Kłótnia kaloszy”
sł. i muz. K. Gowik

1. Pada z nieba deszcz, zimny deszcz.
Wieje z nieba wiatr, zimny wiatr.
A moje kalosze po wodzie chlapu-chlap!
A moje kalosze po błocie ciapu-ciap!
Ref.: Kap, kap, kap, kap, kap, kap!
Ciapu-ciapu, ciap!
2. Aż jednego dnia kalosz siadł,
a z kaloszem też jego brat.
I postanowili, że pójdą sobie w świat.
I postanowili, że pójdą sobie w świat.
Ref.: Kap, kap, kap…
3. Jeden kalosz chciał w sklepie stać,
drugi kalosz chciał w piłkę grać.
Niech ktoś ich pogodzi, bo zaraz pójdę spać!
Niech ktoś ich pogodzi, bo zaraz pójdę spać!
Ref.: Kap, kap, kap…
4. Prawy kalosz aż tupnął: tup!
Lewy kalosz aż skoczył: siup!
Kto rozsądzi kłótnię, by spokój wrócił tu?
Kto rozsądzi kłótnię, by spokój wrócił tu?
Ref.: Kap, kap, kap…
5. No i wreszcie już kłótni kres.
Mama mówi: – Chodź witać deszcz!
Pójdziemy po wodzie i dwa kalosze też!
Pójdziemy po błocie i dwa kalosze też!
Ref.: Kap, kap, kap…



 
l1
 
JĘZYK ANGIELSKI - PAŹDZIERNIK
 
Treści programowe:
  1. Fruits;
  2. Vegetables;
  3. Actions;
 
Cele:
dziecko:
  • doświadcza pozytywnego kontaktu z językiem obcym;
  • potrafi zaśpiewać piosenkę na rozpoczęcie i zakończenie zajęć;
  • reaguje na proste polecenia nauczyciela;
  • potrafi zidentyfikować i wskazać na kartach obrazkowych, kartach pracy itp. poznane słownictwo dot. owoców, warzyw;
  • próbuje nazwać wprowadzone słownictwo;
 
Rozkład materiału – październik:
  1.  Fruits – wprowadzenie słownictwa dot. owoców: apple, pear, plum, grape;
  2. Vegetables – wprowadzenie słownictwa dotyczącego warzyw w zabawach multisensorycznych: carrot, pepper, pumpkin, cucumber;
  3. Actions – utrwalenie nazw czynności w zabawach ruchowych : stand up, sit down, clap your hands, stamp your feet;
 
Pomoce edukacyjne:
- płyta CD , karty obrazkowe, plakat, karty pracy, kostka;
 
 
 
„ Teddy Bear”
Teddy bear, teddy bear, turn around,
Teddy bear, teddy bear, touch the ground,
Teddy Bear, teddy bear poit to the door,
Teddy Bear, teddy bear says „ Hello”