Chcemy poznać


TEMATYKI KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
 
 
1. Skąd się biorą witaminy”
2. „Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy"
3. „Jesienią, jesienią...”

 
l1
 
 
ZADANIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE

Dzieci będą:
  • oglądać, dotykać, wąchać, nazywać i segregować owoce i warzywa przyniesione z domu,
  • różnicować je pod względem wielkości i wyglądu,
  • zadawać swobodne i samorzutne pytania,
  • dowiadywać się o wartościach odżywczych warzyw i owoców,
  • dostrzegać myśl przewodnią utworu – humor, podejmować próbę recytacji z nauczycielką,
  • poznawać budowę roślin – krzew pomidora /korzeń, łodyga, liście, kwiaty, owoce/,
  • wypowiadać się o codziennym dniu w przedszkolu, rysować swoje wyobrażenia,
  • podejmować próbę ułożenia obrazków wg kolejności chronologicznej, wypowiadać się na temat pracy, zgodnie współdziałać w zabawie z kolegami,
  • nabywać pozytywnych wzorców zachowań w grupie rówieśniczej,
  • kształtować umiejętność wypowiadania się na podany temat,
  • dostrzegać skutki niewłaściwej zabawy w grupie, ustalać zasady dotyczące wzajemnych relacji podczas pobytu w przedszkolu,
  • obserwować zmiany w przyrodzie zachodzące pod wpływam zmiany pory roku, czynników atmosferycznych,
  • nazywać drzewa, rozpoznawać je po charakterystycznych liściach, owocach /kasztanowiec, dąb, klon i jarzębina/,
  •  zbierać ciekawe okazy szyszek, gałęzi, segregować je w kąciku przyrody,
  • pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa na drodze.
 
l1


JĘZYK ANGIELSKI - PAŹDZIERNIK
 

Tematyka: 
1. Moje zabawki
2. Liczymy do 4.


Cele edukacyjne:
Dzieci będą:

- witały i żegnały się (ze sobą, z pacynką, z nauczycielem)
- podawały swoje imię, kiedy będą o nie pytane
- reagowały na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
- liczyły do 4
- utrwalały nazwy kolorów: red, orange, green, blue, yellow

- reagowały na powtarzane polecenia
znały zasady panujące na zajęciach
uczestniczyły w proponowanych grach i zabawach


Słownictwo podstawowe: 
- zabawki: teddy, doll, car, ball, yo-yo, robot, scooter
- liczby: one, two, three, four,
- kolory: pink, purple


Słownictwo czynne: It`s (a doll). I like (the doll).

Słownictwo bierne: What is it? What`s your favourite toy? What colour is it? How many...are there?


 

"Toy Song"

Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
What’s in the box?
A ball is in the box.

Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
What’s in the box?
A doll is in the box.

Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
What’s in the box?
A car is in the box.

Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
What’s in the box?
A robot is in the box.

Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
What’s in the box?
A yo-yo is in the box.
 
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta
Doo ta ta doo ta ta doo ta ta, ta!


"Teddy bear, teddy bear"

Teddy Bear
Teddy Bear
Turn around
Teddy Bear
Teddy Bear
Touch the ground
Teddy Bear
Teddy Bear
Reach up high
Teddy Bear
Teddy Bear
Touch the sky
Reach way up! Good job.
Teddy Bear
Teddy Bear
Find your nose
Teddy Bear
Teddy Bear
Touch your toes
Teddy Bear
Teddy Bear
Touch your knees
Teddy Bear
Teddy Bear
Sit down please
Teddy Bear
Teddy Bear
 Sit down please


 

                                 
l1

WIERSZE I PIOSENKI
 
 „PAN POMIDOR”
 
Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.
"Jak pan może,
Panie pomidorze?!"
Oburzyło to fasolę:
"A ja panu nie pozwolę!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"
Groch zzieleniał aż ze złości:
"Że też nie wstyd jest waszmości,
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"
Rzepka także go zagadnie:
"Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"
Rozgniewały się warzywa:
"Pan już trochę nadużywa.
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"
Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.

 
Jan Brzechwa
 
„NA MARCHEWKI URODZINY”
             
Na marchewki urodziny
Wszystkie zeszły się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta.
Kartofelek podskakuje,
Burak z rzepką już tańcuje.
Pan kartofel z krótką nóżką
Biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie stała
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja droga kalarepko
Tańczże ze mną, tańczże krzepko.
Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyka, to poleczka,
Wszyscy tańczą już w kółeczkach.
 
 
                „Smaczne warzywa”

1. Rudą marcheweczkę lubią wszystkie dzieci,
    gdy ją wyciśniesz zdrowy soczek leci.

Ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy.
Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy.
 
2. Listeczki sałaty zajączki zjadają,
   dlatego po łące, tak szybko biegają.

Ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy.
        Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy.
 
3. Bo wszystkie warzywa, jeśli tego nie wiesz,
    to są witaminki dla mnie i dla ciebie.

Ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy.
Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy.


„WIATR JESIENNY”
1. Wiatr jesienny, wiatr już wstał
i posprzątać w lesie chciał.
Liście pozamiatać wszak,
musi każdy leśny brat.
Ref.  My pracuszki, leśne duszki
o las dbamy co dzień więc;
Do sprzątania, zamiatania
mamy zawsze dużą chęć. ( 2 x )
2. Gdy jesienią pada deszcz,
bardzo ważną rzeczą jest,
By osuszyć kałuż sto,
aby wszystko dobrze szło.


Ref.  My pracuszki, leśne duszki ...
3. Gdy sarenka zgubi się,
któż pomoże wtedy jej ?
No wiadomo – leśny brat,
to wiadomo już od lat, że ...
Ref.  My pracuszki, leśne duszki ...