Chcemy poznać


TEMATYKI KOMPLEKSOWE - MAJ
 
 
1. "Mój Toruń"
2. "Wiosna na łące"
3. "Zabawy naszych Rodziców"
4. "Moje akwarium"
 
l1
 
 
ZADANIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE - MAJ

 
Dzięci będą :
- przypominały sobie znak graficzny herbu Torunia,
- poznawały historię związaną z herbem Torunia,
- wykonywały prace z masy solnej,
- rozwijały sprawność manualną,
- rozwijały swoją wyobraźnię,
- dostrzegały powtarzający się rytm,
- wzbogacały swoje słownictwo,
- dzieliły się uczuciami dotyczącymi wysłuchanych utworów,
- poznawały nazwy zabytków Torunia ( Tuba Dei),
- słuchały utworu Vivaldiego „Lato”,
- znały części kwiatu – mniszka lekarskiego,
- przestrzegały zasady poszanowania przyrody,
- układały modele wyrazów z rozsypanki literowej,
- dostrzegały elementy humorystyczne w utworach,
- określały, jakie warunki są niezbędne zwierzętom domowym do życia,
- porównywały liczebność zbiorów,
- ćwiczyły wszystkie grupy mięśniowe,
- wykonywały ćwiczenia przeciw płaskostopiu,
- wykonywały skoki obunóż lądują na ugiętych nogach,
- doskonaliły umiejętność posługiwania się nożyczkami,
- regulowały oddech,
- kształtowały i utrwalały prawidłowy tor oddechowy,
- poszerzały wydolność oddechową,
- prawidłowo wykonywały ćwiczenia ortofoniczne,  
- rozwijały zdolności plastyczne i wokalne,
- dzieliły wyrazy na sylaby i głoski,
- wysłuchiwały głoski w wyrazach,
- podejmowały próby globalnego czytania,
- wdrażały się do słuchania poleceń nauczyciela,
- wdrażały się do bezpiecznego zachowania na terenie przedszkola i poza nim.
 
l1


JĘZYK ANGIELSKI - MAJ
Treści programowe:
1. Healthy Food Guide
2. Describe a Friend
 
Cele edukacyjne:
- zapoznanie dzieci z odpowiednikami tematycznymi w języku angielskim
- rozróżnianie podobnych do siebie wyrazów
- wypowiadanie prostych zdań dialogowych i słówek
- poprawne powtarzanie zwrotów i słówek (grupowe i indywidualne)
- osłuchanie ze zrozumieniem prostych zwrotów i słownictwa
- sytuacyjne kojarzenie zwrotów i dialogów
 
 Maj – rozkład materiału:
1. Zdrowe jedzenie:
warzywa: cebula, brokuły, kalafior, kapusta, szpinak, groszek, brukselka, cukinia,
owoce: jeżyny, maliny, truskawki, wiśnie
2.Jak wygląda mój kolega: wysokie, niskie, jasne, ciemne, długie, krótkie, grube, okulary  
        
Pomoce edukacyjne:
Flashcards, audio CD, historyjki obrazkowe, podręcznik do użytku nauczyciela, materiały bieżące zabawki związane z tematyką, scenki sytuacyjne i realne (acting / real life)

Vocabulary (słownictwo):
vegetables: onion, broccoli, cauliflower, cabbage, spinach, peas, brussels sprouts, zucchini
fruits: blackberries, raspberries, strawberries, cherries
high, low, light, dark, long, short, slim, thick, glasses
 
Songs: Healthy Food VS Junk Food Song! (listening only)
 
 
Revising and practicing (powtarzanie i utrwalanie)
Vocabulary from the previous months
 
Structures and main receptive language (struktury i kluczowe słownictwo bierne)
Who’s it?, What’s it?, What are they?, Where is/are…?Sit down!, Stand up!, Put your finger(s) on…,Look at me!, Listen please., Take 3 steps., Turn left/right!, Find a partner., Stretch up high., Give me a smile, What do you do in…(kindergarden/…)?, Look; Listen; Point, Put it here; Let’s play!, Colour; Glue; Stick, What’s missing?, Match.

 
 
                                            
 
l1

WIERSZE I PIOSENKI

„ Nad Toruniem noc zapada” B. Lewandowska
 
Nad Toruniem noc zapada,
Usiadł kot na Krzywej Wieży
Kot kociętom opowiada
O piernikach słodkich, świeżych.
Toruń, stary Toruń nadwiślański gród
Pachnie piernikami, bo w piernikach miód,
Nad Toruniem księżyc w pełni,
Nad Toruniem gwiazdy płoną,
Kiedyś widział je Kopernik
Najsławniejszy nasz astronom.
 
 
„Karuzela na łące”  K. Gowik

Dzień radosny dziś na łące,
mocno i gorąco świeci majowe słońce.
Dobry humor się udziela,
Przyjechała karuzela, będzie wielki bal!
Ref: Na majowej łące karuzela
Dla biedronki, osy i dla trzmiela.
I mrówka jedzie z chrząszczem,
i żaba i chrabąszcze,
I konik polny wskoczył,
i żuczek się przytoczył.
A karuzela wiruje w koło,
Muzyczka gra wesoło, daba, daba, dam!
Kwiaty cieszą się z pogody,
I sukienki zakładają – to pokaz mody!
Maki, chabry, fiołki, dzwonki.
Na nich muszki i biedronki uśmiech w koło ślą!
            Ref..
Pająk nad porządkiem czuwa,
A motylek wraz z rodzinką wysoko fruwa.
Pszczoła miód rozdaje wszystkim,
Pachną trawy, zioła, listki i tak cudnie jest.

 
„Mama, gwiazdy, łąka i promyk słońca”  U. Piotrowska
 
A każda gwiazda to uśmiech mamy,
Więc nocą sobie z nimi mrugamy,
I kołysankę znają mamusi:
Moja dziecinko, uśnij już, uśnij.
 
A ukwiecona łąka majowa
To najpiękniejsze mamusi słowa.
Kiedy uplotę z tych kwiatów wianek,
Wtedy wśród płatków usłyszę mamę.
 
A promyk słonka na mojej głowie
To dłoń mamusi, tyle wam powiem.
Głaszcze policzki, plecki i ręce
I tych promyków jest coraz więcej.
 
 
„Mama zadumana” E. Zawiastowska
 
Mama krząta się w kuchni od rana
Myśli wciąż o niebieskich migdałach
Gdy pytamy, co ugotowała
„Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama”
 
Ref…nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
Błądzi myślami daleko,
Codziennie przypala mleko
Na łące zrywa kwiaty
I sól sypie do herbaty
 
Nasza mama wspaniała kucharka
Krokodyla wrzuciła do garnka
Krasnoludek wpadł jej do herbaty
A w piecu piecze się zegarek taty
 
Ref…Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
Błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty
 
Ten krokodyl co uciekł z ogródka
w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka
choć zegarek czuje się fatalnie
lecz obiad był dziś bardzo punktualnie