Chcemy poznać

 
 
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
 
1. ,,Idzie jesień... przez ogród i sad”
2. ,,Idzie jesień... do zwierząt”
3. ,,Co z czego otrzymujemy?”
4. ,,Idzie jesień... z deszczem”
5. 
,,Moja rodzina”
 
l1

ZADANIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE

Dzieci będą:
  • przestrzegały zasad zgodnego współżycia zawartych w kodeksie przedszkolaka,
  • koncentrowały uwagę na innych osobach,
  • przestrzegały podstawowych zasad korzystania z placu zabaw,
  • uczestniczyły w zabawach integracyjnych, w kole, ze śpiewem itp.,
  • doskonaliły dbałość o porządek w swoim otoczeniu,
  • odbierały otaczający ich świat poprzez różne zmysły,
  • poznawały zmiany zachodzące w przyrodzie związane z jesienią,
  • kształtowały umiejętność sprawnego przeliczania w granicach swoich możliwości,
  • kształtowały umiejętność klasyfikowania według jednej cechy,
  • kształtowały umiejętności porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej,
  • kształciły umiejętność uważnego słuchania utworów literackich,
  • wyrażały własne zdanie nt. interpretacji utworu,
  • tworzyły kompozycje płaskie, tematyczne, przestrzenne,
  • dostrzegały wartości świadczące o pięknie wewnętrznych człowieka,
  • doskonaliły umiejętność konstruowania i rozgrywania gier planszowych,
  • uświadamiały sobie znaczenie spożywania warzyw i owoców dla zdrowia,
  • doskonaliły orientację w schemacie swojego ciała oraz w przestrzeni,
  • pogłębiały wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych,
  • doskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową,
  • bezpiecznie i prawidłowo posługiwały się nożyczkami,
  • poznawały literę „o” małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • poznawały pojęcia „spółgłoska” i „samogłoska”,
  • uczestniczyły w wycieczce do teatru, biblioteki, oraz na targowisko miejskie,
  • rozumiały procesy i zmiany zachodzące w roślinach w związku z przygotowaniem do zimy,
  • rozwijały ekspresję twórczą i wyobraźnię,
  • wyrażały własne przeżycia, doznania, emocje w wypowiedziach na określony temat,
  • kształtowały pozytywną i opiekuńczą postawę wobec zwierząt i roślin,
  • wyrabiały świadomość ekologiczną,
  • rozumiały i wykazywały potrzebę kontaktu z rówieśnikami,
  • kształtowały umiejętności współpracy w grupie.
 
 l1
 
WIERSZE I PIOSENKI
 
„Idą witaminki”
sł. i muz. K. Gowik
 
I. Zapukała raz marchewka do przedszkola,
za marchewką idą groszek i fasola.
Z tyłu się marchewka toczy i przeciera złote oczy.
Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!
Ref.: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.
Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy ci to powie!
Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy ci to powie!
II. Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,
a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:
pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.
Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!
Ref.: Idą, idą…
III. Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,
a kalafior wkroczył prosto do garnuszka.
Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej
z jarzynkami przy stolikach spotkać się.
Ref.: Idą, idą…
 
 
„Wiewióreczka”
sł. E. Szymański, muz. T. Mayzner
 
I. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
 co masz oczka czarne,
 nie bójże się, pokaż w lesie,
 gdzie masz swą spiżarnię.
 Wszędzie mam, tu i tam,
 czego chcecie, to wam dam.
 Fik, mik! Hyc, hyc!
 Czego chcecie, to wam dam.
II. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
 co masz rude łapki,
 jeśli łaska, sypnij z góry
 orzeszków do czapki.
 Dałabym nawet sześć,
 lecz co w zimie będę jeść?
 Fik, mik! Hyc, hyc!
 Był orzeszek, nie ma nic!
III. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rudy pyszczek,
tu na ziemię rzuć uprzejmie
kilka ładnych szyszek.
Szyszki masz tu i tam,
wejdź na sosnę, urwij sam.
Fik, mik! Hyc, hyc!
Były szyszki, nie ma nic!
 
 
„Kto odlatuje, kto zostaje?”
E. Stadtmüller
 
Na łące pod lasem wielkie zamieszanie.
Kto poleci za morze? Kto w domu zostanie?
Pierwszy się szykuje bociek do podróży.
– Ja lecę! Ta zima okropnie się dłuży.
Śnieg łąki przykrywa, stawy zamarzają,
pod lodem się żaby niecnoty chowają.
Wrócę, kiedy wiosna zagości na łące.
Pa, me ukochane panny kumkające.
Leć ze mną, skowronku, bo nic tu po tobie,
jeszcze cię ta zima chłodem swym podziobie.
Popatrzył skowronek ze smutkiem na pole:
– Będę tęsknił – pisnął – ale wiosnę wolę.
Razem z nią do domu powrócę z daleka.
Lecisz z nami, wrono? – Ja tutaj poczekam,
− rzekła czarna wrona. – Niestraszna mi zima.
Gdy piórka nastroszę, mróz się mnie nie ima.
Jaskółeczka mała chwilę się wahała:
– Chyba też polecę, choć zostać bym chciała.
Wszystkie muchy śpią już. Co poradzę na to?
Pofrunęły ptaki gromadą skrzydlatą.
Już żurawie klucze malują na niebie.
– Trzymaj się, wróbelku! Wrócimy do ciebie!
– Nie martwcie się o mnie – świergoli wróbelek.
– Wiecie, mnie do szczęścia potrzeba niewiele.
Nie zmarznę w cieplutkim, zimowym płaszczyku,
a obiad na pewno znajdzie się w karmniku.

 
 

l1

JĘZYK ANGIELSKI - PAŹDZIERNIK
 
 
Treści programowe:

1. Fruits;
2.
Vegetables;
3.
Actions;
 
Cele:
dziecko:
  • doświadcza pozytywnego kontaktu z językiem obcym;
  • potrafi zaśpiewać piosenkę na rozpoczęcie i zakończenie zajęć;
  • reaguje na proste polecenia nauczyciela;
  • potrafi zidentyfikować i wskazać na kartach obrazkowych, kartach pracy itp. poznane słownictwo dot. owoców, warzyw;
  • próbuje nazwać wprowadzone słownictwo;
 
Rozkład materiału – październik:


1. Fruits – wprowadzenie słownictwa dot. owoców: apple, pear, plum, grape;
2. Vegetables – wprowadzenie słownictwa dotyczącego warzyw w zabawach multisensorycznych: carrot, pepper, pumpkin, cucumber;
3. Actions – utrwalenie nazw czynności w zabawach ruchowych : stand up, sit down, clap your hands, stamp your feet;
 
Pomoce edukacyjne:
- płyta CD , karty obrazkowe, plakat, karty pracy, kostka;
 
 
 
„ Teddy Bear”
Teddy bear, teddy bear, turn around,
Teddy bear, teddy bear, touch the ground,
Teddy Bear, teddy bear poit to the door,
Teddy Bear, teddy bear says „ Hello”