Chcemy poznać

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
 
  1. „Polska Jesień zmiany niesie”
  2. „W co się bawić? Polskie dziecięce zabawy dawniej i dziś”
  3. „Zdrowie mamy, gdy warzywa zjadamy”
  4. „Bez złości i łez można też

 
l1
 
ZADANIA WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNE
 
Dzieci będą:
  • rozróżniały charakterystyczne zjawiska atmosferyczne, które występują w obecnej porze roku.
  • uczyły się dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody.
  • rozpoznawały drzewa po owocach i liściach, określały ich budowę.
  • tworzyły kompozycję z zebranych darów jesieni.
  • dostrzegały piękno jesiennego bukietu (kolor, zapach).
  • poznawały rodzaje grzybów jadalnych i niejadalnych.
  • uzupełniały wiedzę dotyczącą zwierząt w okresie jesienno-zimowym.
  • kształtowały wyobraźnię twórczą, pomysłowość, płynność ruchów.
  • dzieliły proste słowa na sylaby (analiza) i składa słowa z sylab (synteza).
  • tworzyły zbiory w oparciu o pojęcia ogólne, tworzyły zbiory równoliczne i nierównoliczne w zakresie 4.
  • poznawały polskie zabawy ludowe.
  • umiały dostosować rodzaj ruchu do słyszanej muzyki.
  • uczyły się kroków tanecznych kujawiaka.
  • rozumiały konieczność dbania o własne zdrowie.
  • poznawały wartości odżywcze warzyw i płynące z ich spożywania pozytywne oddziaływania.
  • używały określeń „mniej”, „więcej”, „tyle samo” podczas porównywania i tworzenia zbiorów.
  • wzbogacały słownictwo o nowe wyrażenia: przygnębienie, tolerancja.
  • kształtowały umiejętność prawidłowego używania określeń: ciężki, lekki, cięższy lżejszy, taki sam.
  • dostrzegały konieczność ochrony środowiska naturalnego.
  • doskonaliły umiejętność stosowania liczebników porządkowych w zakresie 5.
  • poznawały i posługiwały się nazwami figur przestrzennych- sześcian.
  • kształtowały poczucie patriotyzmu i przywiązania do ojczyzny.
  • kształciły reakcję na zmiany tempa (wolno- szybko).
  • kształtowały właściwe postawy społeczne i wrażliwość emocjonalną.
  • wdrażały się do zasad kulturalnego zachowania się przy stole, w szatni, na spacerze.

 
 
 
l1

WIERSZE I PIOSENKI



Jesienny pociąg
Dorota Gellner

Stoi pociąg na peronie -
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?

Rusza pociąg sapiąc głośno.
Już w przedziałach grzyby rosną,
a na półce, wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.

Pędzi pociąg lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.

O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.
 
 

Jarzynowa piosenka
autor nieznany
 
Trzy zające sobie szły
i skakały wszystkie trzy,
mój zajączku naucz mnie
ja tak samo skakać chcę.
         Każdy zając szpinak zjada,
         to na skoki świetna rada
         hopsasa, ram pam, pam,
         od szpinaku siłę mam!
Cztery kozy poszły w las
i skakały cały czas,
moja kozo naucz mnie
ja tak samo skakać chcę.
         Jem marchewkę na surowo,
         bo to smacznie, bo to zdrowo,
         hopsasa, ram pam, pam,
         od marchewki siłę mam!
Pięć baranków drogą szło
i skakało, że ho ho,
mój baranku naucz mnie
ja tak samo skakać chcę.
        Czy to wiosną, czy to latem
        na kolację jem sałatę,
        hopsasa, ram pam, pam,
        od sałaty siłę mam!
Jaś posłuchał dobrych rad
z apetytem szpinak zjadł,
bo kto dobrze skakać chce
ten jarzyny co dzień je.
        Jem i szpinak i sałatę
        i marchewkę na dodatek,
        hopsasa, ram pam, pam,
        bo od jarzyn siłę mam!
 
  
 
„O radości smutku i innych ważnych sprawach”
M. Berowska

Kto z nas o wielkiej radości nie marzy?
Kiedy się zjawia z uśmiechem na twarzy,
jest taka miła i tak kolorowa,
że każdy chciałby radość narysować.
 
A złość jest przykra, złość tupie i krzyczy.
Spotkasz ją w parku, spotkasz na ulicy.
Nikt jej nie lubi, każdy się jej boi.
Trzeba spokojnie tę złość uspokoić.
 
Strach ma podobno bardzo wielkie oczy.
Zjawia się nagle, za dnia albo w nocy,
ale wystarczy nie bać się przez chwilę,
żeby o strachu zapomnieć. I tyle.
 
Smutek przystaje, zwiesza głowę nisko,
nic go nie bawi, za to smuci wszystko.
Czy potrafimy wypogodzić czoło
i zmienić smutną minę na wesołą?
 
 

„W naszym pokoju pełno muzyki jest”
 muzyka: Detlev Cramer,
słowa polskie: Marta Bogdanowicz

 

W naszym pokoju pełno muzyki jest,
są instrumenty, o których mało wiesz.
Nasze ręce klaszczą tak: x x x
To jest muzyka, która cieszy nas.
 


W naszym pokoju pełno muzyki jest,
są instrumenty, o których mało wiesz.
Nasze nogi tupią tak: x x x
To jest muzyka, która cieszy nas.
 


W naszym pokoju pełno muzyki jest,
są instrumenty, o których mało wiesz.
Nasze wargi cmokają tak: x x x
To jest muzyka, która cieszy nas.
 


W naszym pokoju pełno muzyki jest,
są instrumenty, o których mało wiesz.
Nasze języki kląskają tak: x x x
To jest muzyka, która cieszy nas.
 

W naszym pokoju pełno muzyki jest,
są instrumenty, o których mało wiesz.
Nasza podłoga dudni tak: x x x
To jest muzyka, która cieszy nas
 x x x – klaskanie, tupanie, cmokanie, kląskanie, dudnienie



l1
JĘZYK ANGIELSKI - PAŹDZIERNIK
 
 
Treści programowe:
  1. Fruits;
  2. Vegetables;
  3. Actions;
 
Cele:
dziecko:
  • doświadcza pozytywnego kontaktu z językiem obcym;
  • potrafi zaśpiewać piosenkę na rozpoczęcie i zakończenie zajęć;
  • reaguje na proste polecenia nauczyciela;
  • potrafi zidentyfikować i wskazać na kartach obrazkowych, kartach pracy itp. poznane słownictwo dot. owoców, warzyw;
  • próbuje nazwać wprowadzone słownictwo;
 
Rozkład materiału – październik:
  1.  Fruits – wprowadzenie słownictwa dot. owoców: apple, pear, plum, grape;
  2. Vegetables – wprowadzenie słownictwa dotyczącego warzyw w zabawach multisensorycznych: carrot, pepper, pumpkin, cucumber;
  3. Actions – utrwalenie nazw czynności w zabawach ruchowych : stand up, sit down, clap your hands, stamp your feet;
 
Pomoce edukacyjne:
- płyta CD , karty obrazkowe, plakat, karty pracy, kostka;
 
 
 
„ Teddy Bear”
Teddy bear, teddy bear, turn around,
Teddy bear, teddy bear, touch the ground,
Teddy Bear, teddy bear poit to the door,
Teddy Bear, teddy bear says „ Hello”