Chcemy poznać

 
                                                              
TEMATYKI  KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC WRZESIEŃ
 
1. "Wspomnienia z wakacji"
2. "Moja grupa"
3. "Podróż do Wielkiej Brytanii"
4.
"Bądźmy ostrożni"
 
                                                                   
l1

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE 
Dzieci będą:    
  • gromadziły w kąciku pamiątki przywiezione z wakacji, opowiadały o nich;
  • pamiętały o konieczności szanowania cudzej własności (wiedziały, że każda pamiątka ma swojego właściciela i jest dla niego bardzo ważna i wszyscy muszą o nią dbać)
  • posługiwały się pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni;
  • ustalały wspólnie z nauczycielem najważniejsze zasady, następnie na znak przestrzegania tych zasad – odciskały pod nimi swój kciuk;
  • wymieniały obowiązki dyżurnego,
  • podporządkowywały się ustalonym wymaganiom dyżurnych,
  • wyjaśniały zasady wyboru dyżurnych oraz zasady dokonywania oceny ich pracy (wprowadzenie tablicy dyżurów);
  • poznawały flagę Wielkiej Brytanii, ważniejsze zabytki, największe miasta (Londyn, Edynburg), wybrane elementy kultury (piętrowe autobusy, specyficzne budki telefoniczne, mundur i nakrycie głowy policjanta, „tea time – five o`clock /popołudniowa herbatka;
  • kształtowały właściwe nawyki w zakresie prawidłowego, bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym;
  • poznawały sposoby konstruowania gier w toku bezpośredniej obserwacji;
  • wdrażały się do przestrzegania reguł gry,
  • właściwie zachowywały się w sytuacjach trudnych i pełnych napięć, nabywały umiejętność „zdrowej rywalizacji”, przegrywania z honorem, panowania nad emocjami.
 
l1

JĘZYK ANGIELSKI - WRZESIEŃ
 

Tematyka: Jeszcze więcej kolorów!

Cele edukacyjne:
Dzieci będą:

- witały i żegnały się (ze sobą, z pacynką, z nauczycielem)
- podawały swoje imię, kiedy będą o nie pytane
- reagowały na nowe słowa i zwroty poprzez gesty, mimikę, rozpoznawanie na obrazkach
- reagowały na powtarzane polecenia
- znały zasady panujące na zajęciach
- uczestniczyły w proponowanych grach i zabawach


Słownictwo podstawowe: red, pink, yellow, purple, green, blue, brown, white, blue

Słownictwo czynne: It`s (blue). I like (blue).

Słownictwo bierne: What colour is it? What`s your favourite colour?


 

"I like something blue/pink"

Blue!
I see something blue.
Blue!
I see something blue.
Blue, blue, blue, blue…
I see something blue.
 Find something blue!

Yellow!
I see something yellow.
Yellow!
I see something yellow.
Yellow, yellow…
I see something yellow.
Find something yellow!

Red!
I see something red.
Red!
I see something red.
Red, red, red, red…
I see something red.
Find something red!

Purple!
I see something purple.
Purple!
I see something purple.
Purple, purple…
I see something purple.
Find something purple!

Blue.
Yellow.
Red.
Purple.
I see colours everywhere.

l1


WIERSZE I PIOSENKI
 
„Wspomnienia z wakacji”
/J. Kucharczyk/

Choć wakacje się skończyły, 
Chociaż minął wolny czas,
Mamy tyle wspomnień,
Tyle pięknych zdjęć
Z wczasów i wyjazdów,
Ze słonecznych miejsc.

Ref: Gdzie góry wysokie,
Jezior srebrnych blask,
Gdzie morze błękitne,
Piasek złotych plaż.
Jest tyle pięknych miejsc,
Warto zwiedzić je
I wrócić kiedyś tam,
Za rok czy za lat pięć.

Warto zwiedzieć całą Polskę
Od Bałtyku aż do Tatr.
Poznać inne kraje,
Lecz pamiętać też-
Tam, gdzie babcia, dziadek
Jest przecudna wieś.

Ref:Gdzie góry wysokie…


„Uprzejmy Krzyś”
/M. Strękowska-Zaremba/

Krzyś rzekł uprzejmie „proszę”,
Gdy zgubił ołówek Małgosi,
„przepraszam” zaś powiedział,
Gdy dostał podarek od Zosi.
Na powitanie dziadka
„dziękuję!” zawołał radośnie,
Kiedy chciał pójść do kina,
„przepraszam!” wykrzyknął donośnie.
Znał czarodziejskie słowa: proszę, przepraszam, dziękuję,
Lecz czy na pewno wiedział, kiedy się je stosuje?

 
„Na jeziorach mazurskich”
/Czesław Janczarski/

Lśni pod lasem jezioro,
kajak dziobem toń pruje.
Ale wiosło wnet zgrabnie,
gładzi falę, ceruje.
-Ach, lesie na Mazurach,
powiem prawdę najszczerszą,
jesteś jeszcze piękniejszy
niż w piosence i w wierszach.
Ryba z fali wyprysła,
potem w wodzie znów znikła.
Tylko w słońcu zalśniła
złota, srebrna, niezwykła.
Płynie perkoz z szuwarów
i rozgląda się bacznie.
A żaglówka w oddali
niebem płynąć wnet zacznie.
Będzie na co popatrzeć
rano, w dzień i wieczorem.
Piękne będą wakacje
nad mazurskim jeziorem.

 
„Zasady przedszkolaka”

/B. Szelągowska/
 
Kto chce pani coś powiedzieć;
Zaśpiewać piosenkę
wie, że najpierw w górę
trzeba unieść rękę.
 
Czarodziejskie słowa:
„proszę, przepraszam, dziękuję”
mówmy jak najczęściej!
To nic nie kosztuje.
 
Tak jak co dzień – po zabawie
trzeba sprzątnąć salę.
Poustawiać na swych miejscach:
Misie, klocki, lale...
 
Choć na dworze jest pochmurno
dzieci dobrze o tym wiedzą,
że od razu jest przyjemniej
gdy miłego coś powiedzą.
 
Nie lubimy hałasować
bo od tego boli głowa.
Gdy głośno krzyczymy,
innych dzieci nie słyszymy.
 
Każde pewnie o tym wie:
stolik z krzesłem lubią się.
My ich tajemnicę znamy.
Krzesło zawsze przysuwamy.
 
Stoi kosz w kącie sali
i czeka na dzieci.
Zawsze chętnie im się chwali,
że lubi jeść śmieci.
 
Przed jedzeniem, po zabawie
trzeba dobrze umyć ręce.
Nie chlapiemy się – bo chcemy,
by porządek był w łazience.
 
 
,,Krąg dziecięcych rąk”
/K.Gowik/
 
Jak dobrze mieć przyjaciół w krąg,
tak dużo innych, dziecięcych rąk
przyjaciół, co uśmiechnięci są,
tak dużo, tak dużo rąk…

ref.
Bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć
i codziennie wesoło bawić się,
szukać przygód tu i tam, w bajki wierzyć też,
bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć.
Samemu być to bardzo źle,
Smutno i z łezką, więc nie, nie, nie!
Muzyka, śmiech i serca krąg,
Tak dużo, tak dużo rąk…
ref.
Bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć
i codziennie wesoło bawić się,
szukać przygód tu i tam, w bajki wierzyć też,
bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć.
Czy jesteś tu, czy jesteś tam,
mając przyjaciół, nie jesteś sam.
Oni tu obok, tak blisko są,
tak dużo, tak dużo rąk.
ref.
Bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć
i codziennie wesoło bawić się,
szukać przygód tu i tam, w bajki wierzyć też,
bo tak dobrze przyjaciół swoich mieć.

 
„Znaki zakazu, znaki nakazu”

 Kodeks drogowy przyniósł mi tata.
Tyle w nim znaków, że koniec świata!
Tu znak drogowy, tam znak drogowy –
chyba dostanę zawrotu głowy!

Ref. Znaki zakazu, znaki nakazu,
trudno je poznać wszystkie od razu.
Tu się zatrzymaj, tam w prawo skręć,
tutaj nie wjeżdżaj chociaż masz chęć!

Uczę się znaków, mam dobre chęci,
wciąż po pokoju ktoś mi się kręci.
Mama z kolacją, z wizytą tata
i z pretensjami kotka łaciata!

Ref. Znaki zakazu...

Wszyscy bez przerwy kręcą mi głowę,
wciąż mi się mylą znaki drogowe,
kotka łaciata leży i mruczy
– może się za mnie znaków nauczy?!

Ref. La, la, la, la...
Znaki zakazu, znaki nakazu,
poznam je wszystkie, lecz nie od razu.