Chcemy poznać

 

TEMATYKI KOMPLEKSOWE - MAJ
 
1. „Kłamstwo ma krótkie nogi”
2. „Poczytaj mi mamo! Poczytaj mi tato”

l1
 
ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE - MAJ
 
Dzieci będą:
  • dokonywać oceny postępowania głównego bohatera i uzasadniać ją; identyfikować się z nim,
  • ilustrować w formie plastycznej dowolny fragment wiersza,
  • nabywać przekonania, iż kłamstwo zawsze wyjdzie na jaw,
  • rozumieć konieczność odnoszenia się do osób starszych z szacunkiem,
  • dostrzegać skutki niewłaściwych zachowań,
  • wyrażać swoje uczucia i emocje w sposób werbalny i niewerbalny,
  • kreślić literę Z, z w powietrzu, na dywanie, na piasku  dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów z literą „z”,
  •  układać wyrazy podstawowe z liter alfabetu   ruchomego
  •  czytać wyrazy z literą „Z, z” oraz zdania,
  • podawać słowa i wyrazy, w których występuje głoska z,
  • doskonalić zdolność stosowania narzędzia pisarskiego- ołówka- w celu kreślenia nowo poznanej litery w liniaturze,
  • rysować w powietrzu „śmieszny portret” zgodnie ze słowami piosenki,
  • Starać się zapamiętać, skąd bierze się bursztyn, genezę jego powstania,
  • tworzyć zbiór 10, zapoznawać się z liczebnikiem głównym 10 oraz cyfra oznaczającą liczbę zbioru 10,
  • tworzyć i kończyć porównania poprzez skojarzenia eksponatów, rysunków i wyrazów /praca z książką/,
  • wypowiadać się na temat treści wiersza  i odpowiadać na pytania nauczycielki,
  • projektować zaproszenie i redagować tekst wykorzystując własną twórczość słowną,  edytor tekstów Word,  oraz edytor graficzny Paint,
  • dbać o prawidłowe kontakty w rodzinie, kulturę współżycia,
  • zdawać sobie sprawę z wielkiej wartości rodziny i potrzeby wzmacniania więzi uczuciowej z rodziną poprzez korzystanie  z przykładów muzycznych,
  • porządkować zbiór 10 według wzrastającej i malejącej liczebności, stosować znaki matematyczne: „=, <, >”,
  • śpiewać piosenkę z podziałem na role - partie solowe i chóralne,
  • dostrzegać różnice w wyglądzie dziecka i osoby dorosłej spowodowane upływem czasu i starać się to zilustrować za pomocą pantomimy  i rekwizytów,
  • poznawać historię papieru, pisma, książki, druku i ich znaczenie dla cywilizacji oraz kultury człowieka,
  • interesować się pracą ludzi różnych zawodów, poznawać charakterystyczne narzędzia, czynności i efekty tej pracy
  • wyciągać wnioski w oparciu o zmiany, udogodnienia i zagrożenia związane z postępem technicznym.
 
 
  l1
 
JĘZYK ANGIELSKI - MAJ
 
 
Treści programowe:
1. Healthy Food Guide
2. Describe a Friend
 
Cele edukacyjne:
- zapoznanie dzieci z odpowiednikami tematycznymi w języku angielskim
- rozróżnianie podobnych do siebie wyrazów
- wypowiadanie prostych zdań dialogowych i słówek
- poprawne powtarzanie zwrotów i słówek (grupowe i indywidualne)
- osłuchanie ze zrozumieniem prostych zwrotów i słownictwa
- sytuacyjne kojarzenie zwrotów i dialogów
 
 Maj – rozkład materiału:
1.Zdrowe jedzenie 
warzywa: cebula, brokuły, kalafior, kapusta, szpinak, groszek, brukselka, cukinia, owoce: jeżyny, maliny, guawa, truskawki, żurawina, kiwi, papaja, wiśnie
2.Jak wygląda mój kolega: wysokie, niskie, lekkie, ciemne, piegi, długie, krótkie, wysportowane, szczupłe, grube, okulary, kolorowe     
           
Pomoce edukacyjne:
Flashcards, audio CD, historyjki obrazkowe, podręcznik do użytku nauczyciela, materiały bieżące zabawki związane z tematyką, scenki sytuacyjne i realne (acting / real life)
                                                                                                                            
Vocabulary (słownictwo):
 vegetables: onion, broccoli, cauliflower, cabbage, spinach, peas, brussels sprouts, zucchini, 
fruits: blackberries, raspberries, guava, strawberries, cranberry, kiwi, papaya, cherries
high, low, light, dark, freckles, long, short, athletic, slim, thick, glasses, colorful

Songs: Healthy Food VS Junk Food Song! (listening only)
 
Revising and practicing (powtarzanie i utrwalanie)
Vocabulary from the previous months

Structures and main receptive language (struktury i kluczowe słownictwo bierne)
Who’s it?, What’s it?, What are they?, Where is/are…?Sit down!, Stand up!, Put your finger(s) on…,Look at me!, Listen please., Take 3 steps., Turn left/right!, Find a partner., Stretch up high., Give me a smile, What do you do in…(kindergarden/…)?, Look; Listen; Point, Put it here; Let’s play!, Colour; Glue; Stick, What’s missing?, Match.

 
l1
 
WIERSZE I PIOSENKI
 
 

,,O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci"
Julian Tuwim

- Wrzuciłeś, Grzesiu, list do skrzynki, jak prosiłam?
- List, proszę cioci? List? Wrzuciłem, ciociu miła!
- Nie kłamiesz, Grzesiu? Lepiej przyznaj się, kochanie!
- Jak ciocię kocham, proszę cioci, że nie kłamię!
- Oj, Grzesiu, kłamiesz! Lepiej powiedz po dobroci!
- Ja miałbym kłamać? Niemożliwe, proszę cioci!
- Wuj Leon czeka na ten list, więc daj mi słowo.
- No, słowo daję! I pamiętam szczegółowo:

List był do wuja Leona,
A skrzynka była czerwona,
A koperta… no, taka… tego…
Nic takiego nadzwyczajnego,
A na kopercie - nazwisko
I Łódź… i ta ulica z numerem,
I pamiętam wszystko:
Że znaczek był z Belwederem,
A jak wrzucałem list do skrzynki,
To przechodził tatuś Halinki,
I jeden oficer też wrzucał, Wysoki - wysoki,
Taki wysoki, że jak wrzucał, to kucał,
I jechała taksówka… i powóz…
I krowę prowadzili… i trąbił autobus,
I szły jakieś trzy dziewczynki,
Jak wrzucałem ten list do skrzynki…

Ciocia głową pokiwała,
Otworzyła szeroko oczy ze zdumienia:
- Oj, Grzesiu, Grzesiu!
Przecież ja ci wcale nie dałam
Żadnego listu do wrzucenia!…


,,Ropucha kłamczucha"- piosenka
FASOLKI


W miasteczku za rzeką,
Gdzieś bardzo daleko
Mieszkała ropucha kłamczucha,
Kto do niej przychodził,
Ten ze mną się zgodzi,
Że nikt się ropuchy nie słuchał.

ref:
Ropucha kłamczucha bez przerwy kłamała
Że woda jest sucha , ze krucha jest skała,
Że mleka nie będzie już więcej od krowy
Bo ta się przestawia na sok malinowy

Raz kiedyś za rzekę przybyła wycieczka,
Zobaczyć takiego kłamczucha,
Ktoś nawet w gazecie zamieścił z nią wywiad,
Tak sławna się stała ropucha.

ref:
Ropucha .........

Niedawno z miasteczka daleko za rzeką,
Zniknęła ropucha kłamczucha.
Ci którzy ją znali
Podobno czytali,
Że wpadła boćkowi do brzucha .

ref:
Ropucha ...........


,,Śmieszny portret"- piosenka

1. Oto karton całkiem biały

zaraz będzie w farbie cały.

Wezmę pędzel nie żartuję,

śmieszny portret namaluję.

Ref. Ha, ha, ha,

to naprawdę jestem ja!

 

2. Oczy wielkie, zezowate

i policzki piegowate.

Uszy wielkie jak u słonia,

zęby takie jak u konia.

Ref. Ha, ha...

 

3. Ręce suche jak badyle,

palce prawie na dwie mile.

Głowa krągła niczym bania,

co wyrasta wprost z ubrania.

Ref. Ha, ha...

D. Gellner "Zły  humorek"- wiersz

Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość  wyłazi  mi  uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…

Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!

 

LODOWE BANANY

słowa:
muzyka: Ewa Witkowska

1. Nie potrzeba mleka, wody,
cukru ni śmietany,
by dla mamy wyczarować
lodowe banany.

ref: Lodowe banany
na patyku, dla mamy!
słodkie, smaczne, zdrowe,
lody bananowe!

2. Każdy banan już obrany
miodem polejemy,
potem tartą czekoladą
całe posypiemy!

ref: Lodowe banany......

3. Czarna, biała czekolada,
wiórki kokosowe,
aby mamie smakowały
lody bananowe!

ref: Lody bananowe......

4. Potem wstawmy do lodówki
danie bananowe,
poczekajmy trzy kwadranse-
lody już gotowe.

ref: Lody bananowe......

Drukarz – W. Scisłowski

Ile książek ukazuje się na świecie?
Ile gazet i czasopism? – Nie wiecie!
Rzecz od Gutenberga się zaczyna,
a dziś taki mamy finał:
maszynopis wpierw oddają redaktorzy,
później drobne czcionki trzeba złożyć,
połykają czcionki tryby maszyn,
skąd wychodzą strony książek naszych.
Gdy ich później po księgarniach szukasz,
nie zapomnij, czym się trudni drukarz!
Czasem oczy ze zmęczenia ma czerwone,
gdy śpisz sobie, on na świeża patrzy stronę –
biały papier czarnych liter jest już pełen,
więc pochyla się troskliwie nad swym dziełem
i drukuje dalsze strony wciąż od nowa –
i ten wierszyk też dla ciebie wydrukował.