Chcemy poznać

 
TEMATYKI KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC MARZEC


1.  Toruń – moje miasto – c.d. tematyki lutowej
2. W labiryncie uczuć i emocji – strach, niepokój
3. Bliżej siebie – bliżej Europy - Irlandia
4. Projekt – „Pieniądze”

 
l1
 
ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
 
Dzieci będą:     
  • poznawały historię miasta, zabytki, pomniki, miejsca pamięci narodowej, korzystając z różnych form przekazu,
  • znały i posługiwały się nazwą swojego miasta i osiedla,
  • znały herb swojego miasta i jego położenie na mapie,
  • podawały własne definicje strachu i odwagi oraz przykłady postaci fikcyjnych i realistycznych, strachliwych i odważnych,
  • poznawały symptomy strachu (np. nadmierna potliwość, duszności, drżenie, suchość w ustach, płacz itd.,
  • podawały źródła strachu oraz własne sposoby radzenia sobie z nim,
  • w sposób wyrozumiały, otwarty i tolerancyjny traktowały osoby mniej odważne i pomagały im,
  • wzbogacały słownictwo o rodzinę wyrazów określających strach w narastającym natężeniu (np.niepokój, strach, przerażenie, rozpacz-panika),
  • poznawały symbole narodowe, podstawowe informacje i atrybuty Irlandii (miejsca, zwyczaje, zwroty, postaci, kuchnię, walutę itp.)
  • rozumiały znaczenie nazwy „Zielona Wyspa”
  • potrafiły wskazać na mapie położenie Irlandii oraz nazwać jej sąsiadów,
  • odczuwały szacunek wobec innych narodowości,
  • poznawały polską walutę - tworzyły siatkę pytań na temat tego czego chciałyby się dowiedzieć                           o pieniądzach,
  • poszukiwały odpowiedzi na pytania: „Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego ludzie muszą pracować?
  • wzbogacały słownictwo o wyrazy: waluta, oszczędzanie, wydatki, budżet itp.,
  • układały rytmy z monet, wykonywały monety i projektowały własne banknoty, bankomat, skarbonkę,
  • wykazywały się wrażliwością i postawą empatyczną i chęcią niesienia pomocy osobom ubogim.
l1
 
WIERSZE I PIOSENKI


"Pieniądze"
sł. i muz. K. Gowik

Kiedy kupić chcesz lodów gałek sześć,
to pieniądze musisz mieć.
Gdy już lody zjesz i zabawkę chcesz,
to pieniądze musisz mieć.
Basen, kino, fajna książka
– wszędzie trzeba dać pieniążka.
Więc dorośli pracę mają i pieniądze tam dostają.
Ref.: Srebrne i złote, i papierowe monety, banknoty, stare i nowe,
mieszkają w portfelu i w bankomacie, i ciągle ich mało mamie i tacie.
 
A czy można mieć wszystko,
co się chce, gdy pieniądze daje się?
Mama mówi: nie, tata mówi: nie.
To inaczej trochę jest…
Zdrowie, uśmiech, przyjaciele
i całusów śmiesznych wiele.
Tego, co w serduszku czujesz,
za pieniądze nie kupujesz!
Ref.: Srebrne i złote, i papierowe …
 
 
Stefek Burczymucha
Maria Konopnicka

O większego trudno zucha,
Jak był Stefek Burczymucha,

- Ja nikogo się nie boję!
Choćby niedźwiedź... to dostoję!

Wilki?... Ja ich całą zgraję
Pozabijam i pokraję!

Te hieny, te lamparty
To są dla mnie czyste żarty!

A pantery i tygrysy
Na sztyk wezmę u swej spisy!

Lew!... Cóż lew jest?! - Kociak duży!
Naczytałem się podróży!

I znam tego jegomości,
Co zły tylko, kiedy pości.

Szakal, wilk,?... Straszna nowina!
To jest tylko większa psina!...

Brysia mijam zaś z daleka,
Bo nie lubię, gdy kto szczeka!

Komu zechcę, to dam radę!
Zaraz za ocean jadę

I nie będę Stefkiem chyba,
Jak nie chwycę wieloryba!

I tak przez dzień boży cały
Zuch nasz trąbi swe pochwały,

Aż raz usnął gdzieś na sianie...
Wtem się budzi niespodzianie.

Patrzy, aż tu jakieś zwierzę
Do śniadania mu się bierze.

Jak nie zerwie się na nogi,
Jak nie wrzaśnie z wielkiej trwogi! 
Pędzi jakby chart ze smyczy...
- Tygrys, tato! Tygrys! - krzyczy.

- Tygrys?... - ojciec się zapyta.
- Ach, lew może!... Miał kopyta

Straszne! Trzy czy cztery nogi,
Paszczę taką! Przy tym rogi...

- Gdzie to było?
- Tam na sianie.

- Właśnie porwał mi śniadanie...
Idzie ojciec, służba cała,

Patrzą... a tu myszka mała
Polna myszka siedzi sobie

I ząbkami serek skrobie!...
 

PRZYSŁOWIA
Strach ma wielkie oczy.
Najeść się strachu.
Strach chwyta za gardło.
Kogoś obleciał strach.
Strach zagląda w oczy.
  
 
„Potwór”
M. Strzałkowska

Za piątym lasem, za siódmą górą
żył sobie potwór z dziwną fryzurą.
Miał żółtą brodę, różowe baczki,
a na łbie rude sterczące kłaczki.
Choć był to potwór słusznej postury,
miał długi ogon, ostre pazury
i niebywale długie zębiska,
strasznie pociesznie wyglądał z bliska.
 
 
„Strachy”
J. Heller

Po suficie i po ścianie
Chodzą dziwne niesłychanie
Strachy straszne, strachy złe
I okropnie straszą mnie
Uuuuuuuu.. Aaaaaa...
Mamy takie długie nogi.
Od sufitu do podłogi.
Długie nogi, długie ręce.
Chyba zamknę się w łazience!
Albo lepiej w przedpokoju.
Oj! Zostawcie mnie w spokoju!
Kto zobaczy nas z daleka,
Głośno wrzeszczy i ucieka!
Czasem nawet kapcie gubi.
No, bo strachów nikt nie lubi!
My tupiemy i kichamy.
Prędko! Prędko! Leć do mamy!
My jesteśmy bardzo złe.
Czy się boisz? Wcale nie!
Bo jesteście wymyślone-
Z tyłu, z boku, z każdej strony!
Zaraz mocno klasnę w ręce
I nie będzie strachów więcej!
Zaraz tupnę lewą nogą.
I gdzie strachy? Pod podłogą!
 
 
„Pieniążki”
I. Fabiszewskiej

Pieniążki kto ma, ten zwiedza różne kraje,
a kto pieniążków nie ma, ten z książek świat poznaje.
Pieniążki kto ma, ten często coś kupuje,
a kto pieniążków nie ma, ten pracy poszukuje.
Pieniążki kto ma, ten w banku je lokuje
lub wkłada do skarbonki, a potem je wyjmuje.
Pieniążki kto ma, ten czasem smutny bywa,
bo przecież od pieniędzy przyjaciół nie przybywa.


l1
JĘZYK ANGIELSKI - MARZEC

 
Treści programowe:
  1. Animals.
 
Cele:
Dzieci będą:
  • doświadczały pozytywnego kontaktu z językiem obcym;
  • reagowały na proste polecenia nauczyciela;
  • potrafiły zidentyfikować i wskazać na kartach obrazkowych, kartach pracy itp. poznane słownictwo dot. zwierząt i ich cech;
  • utrwalały słownictwo związane z pogodą poznane w poprzednim roku  ;
  • próbowały nazwać wprowadzone słownictwo;
Rozkład materiału – marzec:
1.       Animals 
- wprowadzenie słownictwa dot.  nazw zwierząt :  elephant, giraffe, camel, snake, monkey, frog, dog, cat, crocodile, lion, parrot;
- wprowadzenie słownictwa w zabawach multisensorycznych : trees, graass, river, rocks;
- utrwalenie zwrotu: I can…;
- zapoznanie się z książką: „Dear ZOO”- Rod Campbell.

 

 
Let’s go to the zoo

Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo, zoo
First cage – there’re monkeys jumping: jump, jump, jump
First cage – there’re monkeys jumping: jump, jump, jump
They’re playing with their tails and they’re swinging on the ropes
First cage – there’re monkeys jumping: jump, jump, jump
And the parrots are still talking: give, give, give,
And the parrots are still talking: give me, give, give,
They’re still screeching, they’re still screaming
Give me a cake and an ice cream, give, give, give
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo, zoo
Elephants are doing super : splash, splash, splash
Elephants are doing super splash, splash, splash
That’s the way they drinking water
And we like it very much
Elephants are doing super splash, splash, splash
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo
Let’s go to the zoo, zoo, zoo, zoo


We're going to the zoo

Daddy's taking us to the zoo tomorrow,
Zoo tomorrow, zoo tomorrow;
Daddy's taking us to the zoo tomorrow,
We can stay all day.

We're going to the zoo, zoo, zoo;
How about you, you, you?
You can come too, too, too.
We're going to the zoo, zoo, zoo.

See the elephant with the long trunk swingin',
Great big ears and long trunk swingin',
Snuffin' up peanuts with the long trunk swingin';
We can stay all day.

We're going to the zoo, zoo, zoo;
How about you, you, you?
You can come too, too, too.
We're going to the zoo, zoo, zoo.

See all the monkeys scritch scritch scratchin',
Jumpin' all around and scritch scritch scratchin',
Hangin' by their long tails scritch scritch scratchin';