Kreatywne domowe przedszkole

Kochani Rodzice!
Zachęcamy Państwa do wysyłania zdjęć z wykonania zadań przez dzieci na adres mailowy:
grupabadaczepm11@wp.pl  Chętnie je wspólnie obejrzymy, będą one dostępne w zakładce GALERIA - KREATYWNE DOMOWE PRZEDSZKOLE.

​Zadanie - 31.03.2020 r.
1. Utrwalanie dni tygodnia.
Chętne osoby mogą nauczyć się tekstu piosenki nauka na pamięć, poniżej utwór wokalny.
„Dni tygodnia” muz. i sł.: M. Broda-Bajak
Ani nie cztery,
ani nie trzy,
lecz właśnie siedem ma tydzień dni.
Wiem o tym dobrze i Ty też wiesz – wymień je ze mną więc, jeśli chcesz:
poniedziałek, i wtorek, i środa, czwartek i piątek i sobota.
I niedziela jest na końcu też – wiem o tym dobrze i ty też o tym wiesz!

 
Dni tygodnia
 
2. Zabawa dydaktyczna „Wczoraj i jutro” na kalendarzu w kształcie kola
Potrzebne będą 3 klamerki w najlepiej różnych kolorach np. czerwonym, niebieskim i zielonym.

Przypomnijcie, jaki dzień tygodnia mamy dzisiaj. Ile kropek ma ten dzień na Waszym kole? Prosimy oznaczyć ten dzień czerwonym kolorem klamerki z napisem „dzisiaj”. Zielona klamerka pokaże dzień, który był wczoraj, a niebieska to dzień, który będzie jutro. Dziecko musi uważnie posłuchać zdań, które przedstawia rodzic.

Rodzic prosi dziecko aby na kalendarzu odnalazło „wtorek” – 2 kropki, tam przypina klamerkę z określeniem „dzisiaj”, uważnie przygląda się i gdy zauważa, miejsce gdzie kropek jest mniej czyli po prawej stronie od klamerki „dzisiaj” mówi: wczoraj był poniedziałek, natomiast po lewej stronie klamerki „dzisiaj” zauważa, że są 3 kropki (dziecko już wie, że 3 kropki to środa na kalendarzu), wiec mówi: jutro będzie środa, itd..
Uwaga: Sytuacja się zmieni jeśli zostanie zaznaczony poniedziałek jako dzień z określeniem „dzisiaj” wtedy należy, przypomnieć dziecku, że po niedzieli następuje poniedziałek, dlatego w tym przypadku kropek jest aż 7 (następstwo dni tygodnia).

Proponujemy dla uzyskania dobrych efektów edukacyjnych osadzać wydarzenia życia codziennego w czasie (dzisiaj, wczoraj), a także planować kolejne, bo to jest okazja do stosowania wyrażenia jutro.

 
Wczoraj Dzisiaj Jutro
3. Zachęcamy do zagrania w grę „Wiosenne kwiaty”.
Polega na połączeniu obrazków z ich cieniami. W czasie tej gry dzieci doskonalą swoją percepcję wzrokową. Powodzenia!
https://learningapps.org/display?v=p93pdy5qj20
 
4. Praca plastyczna pt. „Wiosenne tulipany”
Potrzebne przybory: kartka a4, farby, pędzelek, widelec
Pamiętajcie o wszystkich częściach rośliny podczas malowania swoich tulipanów czyli o: łodydze, liściach i kwiatach, oczywiście pamiętając o tym, że cebula i korzenie są dla nas niewidoczne, ponieważ znajdują się pod ziemią. W ramach przypomniania udostępniamy Wam schemat budowy rośliny. Kwiaty tulipana dzieci wykonują poprzez stęplowanie widelcem .
Budowa tulipana
Praca plastyczna - Tulipany

5. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania "Omiń zabawkę"
Rodzica rozkłada zabawki na dywanie, dziecko czworakuje w taki sposób, aby je ominąć.
l1
​Zadanie - 30.03.2020 r.
1. Zabawa ruchowa – „Gimnastyka dni tygodnia.”
Gimnastyka – dobra sprawa,
co dzień wszystkim radość sprawia.
Gdy niedziela się zaczyna, -
bieg w miejscu
trening tydzień rozpoczyna.
W poniedziałek dwa podskoki, -
2 podskoku w miejscu
wtorek lubi kroki w boki. – 2 kroki w lewo i 2 kroki w prawo
Środa kręci dwa kółeczka, - 2 obroty wokół siebie
no a w czwartek jaskółeczka. – stanie na jednej nodze i pochylenie tułowia do przodu
W piątek szybko dwa przysiady, - 2 przysiady
a sobota robi ślady. – 2 kroki stopa za stopą
I tak przez tydzień cały, - wymachy rękoma
dni tygodnia wciąż szalały!
 
2. Wysłuchaj wiersz „Tydzień” Jan Brzechwa
https://www.youtube.com/watch?v=UnwurXMVPFw
Prosimy o wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć:
Liczna dziatwa – liczna grupa dzieci
 
3. „Słucham uważnie”
Prosimy przygotować dziecku 9 klocków. Dziecko słucha wiersza Jana Brzechwy, w którym ukryte są nazwy dni tygodnia. Kiedy dziecko usłyszy nazwę dnia tygodnia, bierze klocek. Po wysłuchaniu wiersza dziecko liczy klocki. Dziecko samo zauważa, że tydzień ma 7 dni, następnie stara się powtórzyć wszystkie nazwy dni tygodnia z pamięci. Zabawa ćwiczy uwagę, koncentrację, słuch.

4.Kalendarz Pani Wiosny”
Kochani Badacze, Pani Wiosna chciałaby, żebyście stworzyli specjalny kalendarz z dniami tygodnia.
W każdej części koła prosimy umieścić określoną ilość kropek – zgodnie instrukcją.
Instrukcja obsługi kalendarz na kole oraz przykłady zabaw
OZNACZENIA DNI TYGODNIA
Pomoc - dni tygodnia
Zacznijcie od dowolnego miejsca na kole, jednak niech to będzie zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czyli w prawo. Zaczynamy od jednej kropki, potem dwie, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem i od nowa jedna kropka, dwie, trzy, itd…. Aby dziecku uświadomić następstwa dni tygodnia, zauważamy, że po zaznaczeniu 7 kropek znowu dziecko zaznacza tylko 1 kropkę, w ten sposób zwracamy uwagę, że tydzień ma 7 dni, zaczyna się poniedziałkiem – kończy niedzielą, a po niedzieli następuje znowu poniedziałek.
Za każdym razem kiedy dziecko będzie oznaczało kropką dzień tygodnia, prosimy aby została podana nazwa dnia tygodnia. Potem dziecko wskazując palcem nazywa kolejno dzień tygodnia zaczynając od 1 kropki – poniedziałek, 2 kropki – wtorek, 3 kropki – środa, itd. Propozycja zabaw z pliku powyżej.

5. Zadanie z języka angielskiego
Zadanie polega na tym, żeby dzieci pokazały jak poruszamy się  na zajęciach do rozgrzewki  językowej „Peel Banana” (nagranie). Warm-up to jeden z moich ulubionych etapów zajęć. Dlaczego? Bo daje ogromne możliwości stworzenia fajnej atmosfery. Wierzę w to, że wszystkie dzieci pamiętają i zaprezentują Rodzicom.
Podpowiedź: dzieci mogą pokazywać małego lub dużego banana.
Banana
 
Zestaw ćwiczeń porannych nr 2 Propozycja zabaw ruchowych na aktywne rozpoczęcie każdego dnia.
l1
Zadanie - 27.03.2020 r.
1. „Wiosenne porządki”
„Gdzie jest Tysio?” - bajka pomagajka o bałaganie i sprzątaniu.
Tym razem bajka pomagajka (bajka terapeutyczna) na temat porządku, sprzątania i obowiązków domowych. Bałagan w pokoju dziecięcym zdarza się wszędzie. Zapraszamy na bajkę o dziewczynce, która wreszcie rozumie jak ważny jest porządek!
Posłuchajcie! – możecie się wygodnie położyć na łóżku lub usiąść w fotelu.
https://youtu.be/Hm-3Pzio9os

 Jeżeli uważnie słuchaliście, odpowiedzcie nam na pytanie jak miał na imię piesek Ani?
…SESEK….(imię pieska Ani) - To jest podpowiedź jaką literkę i sylaby otwarte dzisiaj poznamy.

2. „Sylaby”
Drodzy Rodzice, kontynuujemy naukę czytania Metodą Krakowską. Potrzebujemy kartkę papieru, którą tniemy na 6 kwadracików, mazak – zapisujemy na 1 kartce samą literę S (duże, drukowane), na kolejnych SA SE SU SO SY - Uwaga – SI - nie , ponieważ jest to zmiękczenie.

Naukę rozpoczyna się od powtarzania - początkowo odczytujemy (a dziecko powtarza) sylaby, czyli w następującej kolejności SA SO SU SE SY – Uwaga – SI - nie czytamy sylaby, ponieważ jest to zmiękczenie..
Melodyjne odczytywanie zestawu sylab dodatkowo ułatwia zapamiętywanie.

Po opanowaniu odczytywania sylab , przechodzimy do odczytywania sylab w przypadkowej kolejności. Kiedy dziecko potrafi już odczytywać w dowolnej kolejności wszystkie sylaby ze spółgłoską S, odczytujemy sekwencje, np. SA SA SU SU SU, a w następnym etapie różnicujemy odczytywane sylaby, np. SA SU SE SO SY.
Dla dzieci próbujących czytać przygotowałyśmy również grę interaktywną "SYLABOWA  KARUZELA",
https://wordwall.net/pl/resource/1066589
 
Wracamy  do zadania nr 2 „Sylabowy zawrót głowy” możemy tworzyć nowe słowa z sylabami SA, SE, SU, SY, SO  SI- Nie ma sylaby SI, gdyż jest to zmiękczenie
- celem tego zadania jest utrwalanie poznanych paradygmatów sylab przez dzieci. Postępujemy według zasady: POWTARZANIE, ROZUMIENIE, NAZYWANIE. 
 
3. „Zabawa w Królową/ Króla porządku”
Nie zawsze komunikat „posprzątaj swoje zabawki” jest jasny dla dziecka, szczególnie w okresie wczesnego dzieciństwa. Warto podzielić czynności na części i wyraźnie nazywać czego oczekujemy od dziecka np.: „pozbieraj samochody, włóż klocki do pudełka, odnieś książki na półkę”.
Dzieci działają efektywniej podczas zabaw oraz gdy są zmotywowane do czynności, które nie są dla nich atrakcyjne (jak właśnie sprzątanie).
Jedną z propozycji na zabawę z dziećmi podczas sprzątania jest zabawa w Królową/króla porządku. Dzieci uwielbiają wcielać się w różne postacie. Królowa i król zawsze brzmią poważnie - zróbmy więc  dziecku koronę z papieru, by wzmocnić powagę sytuacji. Następnie zaaranżujmy zabawę w królową/króla porządku - sprzątają w swoim królestwie, bo przygotowują się do balu, który po uporządkowaniu pokoju można zorganizować przy wesołej muzyce.

l1
Zadanie - 26.03.2020 r.
1. „Cyfra 9 ” - poznajemy nową cyfrę
W domu mamy wiele możliwości  do liczenia w różnych zabawach, ćwiczeniach, sytuacjach codziennych. Można liczyć również obiekty niewidoczne , np. dźwięki i określać ich liczbę.
Stosunkowo późno dziecko zaczyna rozumieć, że wynik liczenia nie zależy od tego, czy liczy „od początku” czy „od końca”. Ważne jest, aby policzyć wszystkie przedmioty. Do tych prawidłowości liczenia dziecko musi dojść w wyniku samodzielnych doświadczeń. Trzeba zachęcać  dziecko do liczenia, pokazywać jak się liczy, liczyć razem z nim, podpowiadać liczebniki itp.. Dzisiaj chciałyśmy zapoznać dzieci z obrazem graficznym cyfry 9, w tym celu nagrałyśmy filmik.  Miłego oglądania.
Link do filmu:
https://youtu.be/RK_QTunJkzY
 
Drogie dzieci, czy macie w swoim pokoju 9 klocków, 9 lalek lub 9 samochodów, może macie czegoś innego 9 szt. Sprawdźcie! Jeżeli macie czegoś mniej, zastanówcie się wtedy ile Wam brakuje, żeby mieć 9. Jak zauważycie gdzieś cyfrę 9, pokażcie ją Rodzicom.
 
2. „Licz i ruszaj się”
Zabawa polega na tym, aby dziecko wykonało daną czynność z listy (tyle razy, ile wskazuje cyfra przy czynności)
1 * podskocz
2 * obróć się
3 * pomachaj Rodzicom
4 * tupnij
5 * klaśnij
6 * poruszaj kciukiem
7 * usiądź na krześle
8 * podnieś prawą rękę
9 * daj buziaka Rodzicom
 
3. „Matematyczne zagadki”
W tym zadaniu przydadzą się kartoniki z napisanymi cyframi od 1 do 9  i dwie kostki do gry.  Rozkładamy cyfry na podłodze. Dziecko rzuca kostkami, przelicza oczka na kostce i podaje wynik rodzicowi, wskazując odpowiedni kartonik z cyfrą. Pamiętajmy, że wynik zliczenia nie może być większy niż 9, jeżeli będzie trzeba rzucamy jeszcze raz.  Rodzic  odczytuje zagadkę z listy , dzieci podają odpowiedzi.
1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile kół ma samochód ?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?

 
l1
 
Zadanie - 25.03.2020 r.
Zabawa poranna - „Powitanie ciała”
Dziecko tańczy indywidualnie w rytm muzyki. Do tańca włącza się całe ciało. Kolejno tańczą: ręce, głowa, ramiona, tułów. Gdy muzyka ucichnie, rodzic wypowiada polecenie np.: czoło „wita się” z dłonią, prawy łokieć „wita się” z lewym kolanem, itd.


1. „Animals”
W celu utrwalenia słownictwa związanego ze zwierzętami proponuję obejrzeć bajkę (link poniżej) .

https://elt.oup.com/student/mouseandme/level02br/videos/unit06?cc=pl&selLanguage=pl
Niech bajka będzie inspiracją do wykonania aparatu fotograficznego z kartonika, albo na kartce narysowany i wycięty. „Badacze” czas eksplorować (inaczej badać, odkrywać) własny pokój, może coś ciekawego znajdziecie. Miłej zabawy.
zdjecie do zadania animals 1 zdjecie do zadania animals2

2. Zabawa ruchowa „Kwiaty rosną - kwiaty więdną”
Prosimy o wykorzystanie piosenki, którą dzieci otrzymały w zadaniu nr 9.
Kiedy piosenka gra - dzieci pokazują, jak kwiaty rosną - dzieci wspinają się wtedy na palce;
kiedy rodzic wyłączy piosenkę to dzieci pokazują – jak  kwiaty więdną - dzieci zmieniają pozycję aż do przysiadu.
Mamy nadzieję, że dzieci będą sprawnie reagowały na muzykę i utrwalą poznaną piosenkę. Rodzice mogą również zamienić się rolami z dzieci.


Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 - Propozycja zabaw ruchowych na aktywne rozpoczęcie każdego dnia.
 
l1

Zadanie 1 - "Zwierzęta egzotyczne"
Bardzo prosimy Państwa o wykonanie wspólnie z dziećmi pracy plastycznej. Podczas zajęć z języka angielskiego i z języka polskiego po powrocie do przedszkola, będziemy przerabiali tematykę pt. "Zwierzęta egzotyczne". Propozycja zadania do wspólnego wykonania z dzieckiem: to wykonanie zwierzęcia spośród niżej wymienionych: słoń - elephant, żyrafa - giraffe, wielbłąd - camel, wąż - snake, małpa - monkey, żaba - frog, krokodyl - crocodile, lew - lion, papuga - parrot.

Format dowolny, forma płaska lub przestrzenna ( mile widziana), ilość dowolna – wystarczy jedna praca na jedno dziecko. Po powrocie razem stworzymy kącik tematyczny "Dżungla". Miłej zabawy!
 
Książka Dear Zoo

https://www.youtube.com/watch?v=rudDGRQ9QGA
Piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=OwRmivbNgQk
https://www.youtube.com/watch?v=GoSq-yZcJ-4

Zadanie nr 2 - „Sylabowy zawrót głowy”
Zadanie ma na celu utrwalenie poznanych liter. Bardzo prosimy Państwa o stworzenie wspólnie z dziećmi "Pierwszego Słownika Języka Polskiego" (zeszyt A5).
Oto lista sylab poznanych  przez dzieci:
MA, ME, MI, MO, MU, MY;
PA, PE, PI, PO, PU, PY;
BA, BE, BI, BO, BU, BY;
TA, TE, TI, TO, TU, TY;
LA, LE, LI, LO, LU, LY;
GA, GE, GI, GO, GU, GY;
JA, JE, JI, JO, JU, JY;
wraz z dziećmi tworzą Państwo jak największą liczbę słów z wyżej wymienionych sylab.
Obrazki w słowniczku mogą być narysowane przez dzieci, bądź wydrukowane oraz pokolorowane przez dzieci, podpisane natomiast przez rodzica. Umówmy się - jedna kartka- 4 słowa.  Zdajemy sobie sprawę ze nie każde słowo można narysować, wtedy tylko zapisujemy (litery drukowane).

 Wzór:
wzór strony słownika
 
Dzieci poznały wszystkie powyżej wymienione sylaby, po wykonaniu słowników zachęcamy Państwa do powtarzania i utrwalania poprzez samodzielne czytanie przez dzieci zapisanych słów. Podpisane słowniki dzieci przynoszą do przedszkola po powrocie do przedszkola. Życzymy dużej ilości słów, kreatywność i miłej zabawy!


Zadanie nr 3 - „Poradnik Badacza na nudę”
Superowe propozycje zabaw dla Badaczy:
1. Wspólne czytanie.
2. Napiszcie z rodzicami  swoją bajkę.
3. Narysujcie postacie do swojej bajki i doklejcie je do patyków, kredek.
4. Zróbcie  przedstawienie kukiełkowe.
5. Z pudełek po chusteczkach, ręcznikach papierowych, butelkach po napojach, zróbcie pojazdy.
6. Przypomnijcie zabawę „ciepło- zimno”.
7. Zróbcie seans filmowy.
8. Pomalujcie ręce albo stopy  farbą i odbijajcie je na kartce - spróbujcie stworzyć zwierzęta.
9. Pobawcie się w sklep, wykorzystując pudełka, butelki po wykorzystanych produktach.
10. Grajcie w planszówki.
11. Zróbcie rodzinna sesję zdjęciową.
12. Wytnijcie z kolorowego papieru kształty i ułóżcie z nich obraz np. dom, robota, pajaca.
13. Z wyciętych kółek zróbcie kwiatki – metodą orgiami.
14. Posłuchajcie słuchowisk.
15. Zróbcie instrumenty (do plastikowych butelek, pudełek włóżcie mniejsze klocki, koraliki, zamknijcie i …. Instrument gotowy).
16. Z kocy, prześcieradeł, krzeseł zróbcie namioty/ domki/ bazy.
17. Weźcie lustro i zróbcie konkurs śmiesznych min.
18. Sami zróbcie domowy tor przeszkód, do którego można np. wykorzystać kręgle, auta, by przechodzić pomiędzy nimi slalomem lub rzucać do celu papierowymi kulkami.
19. To dobry czas, by segregować  ubrania, uczyć się je składać, dobierać skarpetki w pary.
20. Wykorzystajcie ten czas na naukę samodzielności wykonywania czynności samoobsługowych np. wiązanie sznurówek.
21. Przeglądnijcie zabawki- tymi, którymi się nie bawicie, podarujcie potrzebującym.
22. Przypomnijcie  sobie numery alarmowe.
23. Domowe podchody - w różnych miejscach w domu schowajcie koperty z zadaniami ( mogą to być zagadki, zadania związane z wykonywaniem czynności porządkowych)
24. To dobry czas, by zaprzyjaźnić się z nożyczkami, kolorowaniem - poprawnym trzymaniem narzędzia pisarskiego.
 
Nasze propozycje  mają na celu nie tylko świetną zabawę i pozbycie się nudy. Chcemy, aby dzieci uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach służących: doskonaleniu percepcji słuchowo-wzrokowej, podejmowały działania twórcze, wzbogacały własne doświadczenia muzyczne poprzez udział w zabawach badawczych umożliwiających eksperymentowanie z dźwiękiem z wykorzystaniem instrumentów, przedmiotów, własnego ciała.  Niech w tym trudnym dla wszystkich czasie, dzieci będą poznawały nowe techniki plastyczne, poszukiwały narzędzi  i nowych środków wyrazu oraz czerpały radość i satysfakcję z możliwości eksperymentowania na różnym materiale.

Zadanie nr 4 - "Kółko i krzyżyk"
Nakrętki można wykorzystać do wielu ciekawych zabaw, a jedną z nich jest gra „Kółko i krzyżyk”. Poniżej pierwszy nagrany przez nas filmik z instrukcją wykonania gry. Życzymy miłego oglądania, mamy nadzieję, że się spodoba.
https://youtu.be/arVuc5D9Xqo

 
Zadanie nr 5 - „Wspomaganie dzieci w sprawnym segregowaniu”
Inną z ważnych umiejętności, w rozwijaniu której warto wspomagać dzieci, jest umiejętność klasyfikowania/ segregowania. To na niej bowiem bazuje kształtowanie pojęć, w tym także matematycznych. Rozwój zdolności klasyfikowania wiąże się w lepszym rozumieniem rzeczywistości, sprawniejszym jej porządkowaniem i nazywaniem.

Do rozwijania umiejętności klasyfikowania wykorzystywać można także różne drobne przedmioty, występujące w dużej ilości, takie jak: nakrętki od butelek różnej wielkości i kolorów, klocki, guziki, elementy układanek - drewniane lub plastikowe figury, geometryczne, różnokolorowe patyczki, pocięte na fragmenty dwóch lub trzech różnych długości kolorowe słomki do napojów, kredki, spinacze do bielizny, muszelki, kamyki, jesienne liście itp. Dziecko może je segregować według określonej cechy lub cech takich jak kolor, kształt, wielkość, długość, rozdzielając je do osobnych miseczek, spodeczków lub na osobne tacki.

 
Wspomaganie dzieci w sprawnym segregowaniu

Poniżej kolejny nagrany przez nas filmik z propozycją segregowania nakrętek. Życzymy miłego oglądania.
 
https://youtu.be/MofroCXIEAw
Zadanie nr 6 - „Jak rozwija się roślina” - eksperyment
Zachęcamy dzieci, żeby stworzyły swoją domową hodowlę i obserwowały rozwój rośliny poprzez obserwowanie nasiona fasolki. Samodzielnie wykonane doświadczenie pozwoli dzieciom poznać czynniki potrzebne do rozwijania się roślin, a także zrozumieją potrzebę zakładania własnej hodowli
i systematycznego dbania i pielęgnowania sadzonek. Przede wszystkim chcemy, aby przedszkolaki poznały kolejne etapy przygotowania domowej hodowli oraz poprzez obserwację wzbogaciły wiedzę nt. zmian zachodzących z nasionkiem.

 
Instrukcja w pliku:
Moja domowa hodowla
 
Zadanie nr 7 - „Obieg wody w przyrodzie”
Proszę obejrzeć filmik edukacyjny pt. „Obiegu w wody przyrodzie” który znajduje się pod adresem:
https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ
 
W celu lepszego zrozumienia przez dziecko  istoty zjawisk atmosferycznych dla utrwalenia dołączamy ilustrację, która w prosty sposób przedstawia proces krążenia wody w przyrodzie. Prosimy, aby dziecko samodzielnie, pełnymi zdaniami opowiedziało Państwu co widzi na obrazku.
 
Obieg wody w przyrodzie

Pytania utrwalające dla dziecka:
- Co się dzieje z wodą z jeziora, kiedy świeci słońce i ogrzewa ją?
- Co dzieje się później z wodą w chmurach?
- Pod jaką postacią może spadać woda z chmur na ziemię?
- Co dzieje się w przypadku zanieczyszczonej wody w jeziorze?
 
Zadanie nr 8 –  Zabawa badawcza „Jak powstają chmury i deszcz?”
Zachęcamy rodziców do wykonania doświadczeń z dziećmi z wykorzystaniem gorącej wody, szklanej pokrywki, kostek lodu oraz zimnej wody. Uwaga! Pamiętajcie zachowajcie szczególną ostrożność!!
Po przeprowadzeniu doświadczeń prosimy o zapisanie wspólnie zauważonych wniosków:
- Czy woda paruje pod wpływem ciepła?
- Czy para unosząc się do góry tworzy chmury? (przykrywamy szklankę pokrywką i co możemy zauważyć?)
- Czy w górze jest chłodno? (kładziemy na pokrywce kostki lodu)
- Czy z pary tworzą się krople, które w postaci deszczu spadają na ziemię? (przykrywamy szklankę pokrywką, para osadza się na pokrywce, następnie podnosimy pokrywkę i patrzymy co będzie się działo)
- Czy zimna woda paruje?
- Co się stanie, gdy w górze jest bardzo, bardzo zimno i parujące krople wody ochłodzą się bardzo mocno?
 
Zadanie nr 9 - „Idzie wiosna” 
Nauka wiosennej piosenki pt. „Idzie wiosna” inspiracją do rozmowy na temat obecnej pory roku. Prosimy, aby dzieci po osłuchaniu się z piosenką wymieniły charakterystyczne zjawiska atmosferyczne dla wiosny. Na kartce A4 prosimy o stworzenie „mapy myśli” w formie słoneczka. Na środku kartki zapisujemy wyraz WIOSNA – zadaniem dzieci jest narysowanie skojarzeń z obecną porą roku. (przykład poniżej). Jeśli dziecko nie ma pomysłów, co narysować – niech wyjrzy przez okno i poszuka oznak wiosny w pobliskim otoczeniu.
 
https://www.youtube.com/watch?v=4dJqNSI821E
 
Wiosna - mapa myśli przykład