Kreatywne domowe przedszkole

 
Kochani Rodzice!
Zachęcamy Państwa do wysyłania zdjęć z wykonania zadań przez dzieci na adres mailowy:
pm11odkrywcy@gmail.com. Chętnie je wspólnie obejrzymy, będą one dostępne w zakładce GALERIA - KREATYWNE DOMOWE PRZEDSZKOLE.
 
l1
                                                                                        
Zadania  (31.03.2020r.)
 
  • „Kulfon co z Ciebie wyrośnie – Bakterie”
Proponuję obejrzenie bajki. Po jej zakończeniu proszę, aby dzieci opowiedziały je treść oraz wymieniły przyczyny powstawania chorób:     
  • Zabawa ruchowa „Bakterie”
Dzieci biegają w dowolnych kierunkach. Na hasło „bakteria”  - zatrzymują się i ilustrują ruchem różne czynności /np.: mycie rąk, pranie itp./
  • Słuchanie piosenki „Niesamowity świat Gumballa – Bakteria”:
 
  • „Portret Bakterii”
Pokolorujcie w dowolny sposób ilustrację. Może macie inne pomysły na wygląd bakterii.  Czekamy na wasze prace.

 
potwor
 
  • Zabawa ruchowa ,,Myszki do norki”
Potrzebny będzie  koc lub ręcznik kąpielowy oraz krzesło. Budujemy norkę dla myszy przykrywając kocem krzesło /każdy rodzic to potrafi bo w dzieciństwie również budował domki i ,,bazy” /. Gdy norka dla myszy jest gotowa, możemy przebrać dziecko za myszkę/ wcześniej robimy opaskę na głowę  z papieru , na ogonek można wykorzystać kawałek grubszego sznurka/. Mocujemy ,,ogonek” za spodniami lub rajstopami dziecka. Rodzic będzie kotem, który ,,czycha” na myszkę spacerującą po dywanie w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka ucichnie staramy się złapać myszkę, zanim umknie nam do norki. /wesoło będzie, gdy od czasu do czasu wyciągniemy jej ogon/. Powodzenia! Propozycja muzyki do zabawy:
   
l1
 
Zadania (30.03.2020)
 
  • „Kubuś higiena” - bajka dla dzieci.
Proponujemy obejrzenie bajki w celu utrwalenia z dzieckiem nawyków związanych z higieną:
 
  • Mama córkę myła” - masażyk
 
Mama córkę /synka/ myła, żeby czysta /czysty/ była /był/. (głaszczemy plecy)
Myła długie /jego/  włosy, (palcami kreślimy linie wzdłuż pleców)
plecy szorowała. (przesuwamy palcami od lewej do prawej wzdłuż całych pleców,
zaczynając od góry i opuszczając coraz bardziej w dół)
Gdy wszystko umyła, (przesuwamy otwartymi dłońmi po plecach)
brzuszek masowała. (od tyłu obejmujemy dziecko i masujemy brzuch)
Chociaż piana szczypie (lekko szczypiemy całe plecy)
trochę w małe oczy, (na plecach rysujemy małe kółeczka)
dziewczynka /chłopczyk dziś/ nie płacze, (delikatnie opukujemy plecy opuszkami palców)
tylko rączki moczy (opukujemy plecy otwartymi dłońmi)
żeby były czyste prania się nie bały, (przesuwamy otwartymi dłońmi po plecach)
mamusi w sprzątaniu zawsze pomagały. (bierzemy za ręce i klaszczemy dłońmi dziecka)

 
  • „Kolorowy ręcznik” - ćwiczenia manualne.
Można dziecku narysować kontury ręcznika lub wydrukować kolorowankę. Jeżeli mamy w domu kolorowy papier, poprośmy aby dziecko wycięło różnej szerokości paski/wycinanie pod nadzorem dorosłego/. Gdy paseczki będą gotowe, zadaniem dziecka będzie przyklejenie wzorów na ręczniku wg własnego pomysłu, poprośmy aby dziecko wypełniło całą powierzchnię konturów ręcznika. Jeżeli nie ma kolorowego papieru można wzorki zrobić kredkami, farbą, nakleić z plasteliny itp. Miłej zabawy!
 
  • „Zamiatanie podłogi” – zabawa ruchowa
To jest zabawa, w którą może bawić się cała rodzina. Potrzebujecie: miotły, gumowe piłki /duże/, pudełka kartonowe. Przebieg: Każdy z graczy posiada miotłę, piłkę, karton.  Kartony ustawione są w różnych częściach pokoju. Zadaniem każdego gracza jest „zamieść” piłkę do swojego  kartonu. Należy robić to jak najszybciej. Wygrywa osoba, która pierwsza ukończy zadanie.

 
l1

Zadania (27.03.2020)
 
  • ,,Gąbucha Spryciucha - kto to taki?”- zabawa naśladowcza
Jeżeli mamy w domu gąbki kuchenne to możemy wykorzystać je w zabawie, jeżeli nie - to gąbkę mogą zastąpić małe paczki chusteczek higienicznych /oczywiście zapakowane/. Dziecko i rodzic trzymają gąbki i wykonują wzajemny masażyk pocierając gąbką w różny sposób dłonie i przedramiona z towarzyszeniem wierszyka:
 
Szuru, szuru
gąbka rządzi!
Myju, myju,
brud przepędzi!
Chlapu, chlapu,
myję wszędzie!
Kapu, kapu, czysto będzie!
Głaaaskuuu, głaaaskuu,
Brud w potrzasku!
 
  • Zabawa ruchowa
 Układamy na dywanie gąbki /paski gazety/ tworząc drabinkę.  Na końcu drabinki rozkładamy ręcznik kąpielowy. Zadaniem dzieci jest przechodzenie między gąbkami /paskami gazety/ tak aby  nie nadepnąć na gąbkę. Po dotarciu do ręcznika dziecko może się po nim turlać, rodzic może go zawinąć w ręcznik i przenieść na początek drabinki- zabawa trwa od początku.
 
  • Zabawy z Gąbuchą-Spryciuchą
 Rodzic  przygotowuje zadania do wykonania dla swojego dziecka. Jeżeli nie ma w domu większej ilości gąbek, można wykorzystać paczki chusteczek higienicznych /jak wyżej/ lub puste pudełka po zapałkach. Trzeba przygotować kartki z narysowanymi kropkami do liczenia. Na pierwszej kartce 1 kropka, na drugiej 2, na trzeciej 3, na czwartej 4.

1. W pojemniku znajduje się dużo gąbek. Obok stoi pusty pojemnik. Dzieci za pomocą drewnianych szczypiec / można dać dziecku do rąk po jednej łyżce do zupy jeżeli nie ma szczypiec - dzieci próbują z łyżek zrobić szczypce/ wyjmują tyle gąbek, ile ich jest na wylosowanej karcie i wkładają do pustego pojemnika.
2. Na dywanie leży sterta gąbek – dzieci tworzą z nich dowolne budowle.
3. Dzieci mają za zadanie ułożyć z gąbek jak najwyższą wieżę.
4. Rzut gąbką do celu. Puste pudełko – cel ustawiony jest w niedalekiej odległości.  
 
  • Gąbka maluje różne wzory i kolory
Przygotowujemy wcześniej gąbkowe stemple – wycinamy z gąbki trójkąty, kwadraty, koła, serca /można zrobić stemple z ziemniaka/. Dzieci maczają stemple w niewielkiej ilości farby na spodeczkach i wykonują dowolne barwne kompozycje na  kartkach.
 
  • Sport to zdrowie – „Siatkówka dla przedszkolaka”
Potrzebne będą: balony, sznurek. Uprzątnijcie ze środka pokoju zawadzające sprzęty. Do oparć dwóch krzeseł przywiążcie sznurek. Odbijajcie balon w parach nad sznurkiem.  Do zabawy można wykorzystać więcej balonów. Wtedy jest dużo śmiechu i dużo ruchu.
 
  • Zabawa z wykorzystaniem rymowanki
 Dzieci powtarzają tekst rymowanki za dorosłym i naśladują czynności mycia rąk i całego ciała:
 
Żeby zdrowym być,
trzeba ręce myć.
Ale także całe ciało,
by nie tylko pachniało,
ale drobnoustrojów
na sobie nie miało.
 
l1

Zadania (26.03.2020)
 
  • „Let`s take a walk around the farm” /Pospacerujmy po farmie/  
Zachęcam dzieci do osłuchania się z piosenką  „Let's take a walk”. Proponuję, aby dzieci przed wysłuchaniem piosenki najpierw obejrzały teledysk animowany z wyłączonym dźwiękiem i odgadły treść piosenki /omówienie przewidywanej treści piosenki odbywa się w języku polskim/. Celem tego zadania jest utrwalanie nazw zwierząt żyjących na farmie oraz poznanie odgłosów tych zwierząt. Warto zapytać się  dzieci, jakie zwierzęta widziały i słyszały na farmie. Zwłaszcza, że piosenka wprowadza struktury: What do you see? (Co widzisz?) oraz What do you hear? (Co słyszysz?). Proponuję, by dzieci wymieniły zwierzęta z piosenki w języku angielskim. Link do piosenki:
 
Gdy dzieci już dobrze osłuchają się z utworem, zachęcam do zorganizowania zabawy ruchowej do piosenki. Na dywanie rozkładamy w pewnych odległościach od siebie /w formie zabawek, pluszaków, figurek, rysunków – zależy, kto co ma w domu/ zwierzęta występujące w piosence (cow – krowa,  dog – pies, duck – kaczka, horse – koń, pig – świnia, sheep – owca). Włączamy dzieciom piosenkę (tylko dźwięk), dzieci maszerują podczas zwrotek dookoła rozłożonych na dywanie zabawek, gdy usłyszą nazwę zwierzątka lub odgłos jaki wydaje, szybko podbiegają do właściwego miejsca.

Zadanie dla chętnych: Oh no, mama duck can’t find her babies! Help the little ducks get to their mama by showing them the way through the maze. - O nie, mama kaczka nie może znaleźć swoich dzieci! Pomóż małym kaczkom dotrzeć do ich mamy, pokazując im drogę przez labirynt. Wzór karty pracy poniżej:
 
 
 
  • "U  fryzjera" - zabawa tematyczna.
 
Myjemy włosy. Czyje? Lalki /głowę misia/ - Rozmawiamy z dziećmi na temat mycia włosów. Wyjaśniamy, że trzeba to robić z tych samych powodów, dla których bierzemy kąpiel. Proponujemy, jeżeli jest to możliwe do wykonania w domu, aby wspólnie z dzieckiem umyć włosy lalce /można umyć głowę misiowi/.  Dziecko ustala, co będzie potrzebne: woda, ręcznik, szampon. Myje lalce włosy tak, by nie zmoczyć za bardzo jej buzi. Na koniec  proponujemy, by wytrzeć lalce także uszy. Wystarczy użyć ręcznika i delikatnie przetrzeć ucho, by osuszyć resztki wody.
 
Zabawa z butelką po szamponie - Dziecko ma zasłonięte oczy, rodzic chowa butelkę po szamponie w wybranym miejscu w domu/ pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa/. Gdy butelka jest schowana, rodzic naprowadza dziecko za pomocą podpowiedzi: ,,ciepło”,  ,,zimno”   /zimno- daleko od przedmiotu- ciepło- blisko do przedmiotu/ . Gdy dziecko znajdzie butelkę,  krzyczy: czyste włosy.

Możemy zaproponować dziecku  ozdobienie  konturu głowy, jego zadaniem jest doklejenie włosów z włóczki lub krepy. Dziecko samo dobiera kolory /jeżeli to możliwe/ oraz tworzy dowolną fryzurę na głowie swojej postaci – jeśli jest taka potrzeba, przycina ją nożyczkami.

 
kontur glowy
 
 
 „U fryzjera” – ćwiczenia ortofoniczne - prosimy, aby dziecko powtarzało za rodzicem odgłosy wg. treści wiersza Fryzjer: myje włosy – szszsz, szszsz, szszsz; obcina włosy nożyczkami – ciach, ciach, ciach; strzyże włosy maszynką – wrr, wrr, wrr; suszy włosy suszarką – szu, szu, szu.

Zabawa „Zgadnij, czego brakuje?" (suszarka, grzebień, wałek do włosów, nożyczki, szampon, szczotka, ręcznik). Rodzic prosi, aby dziecko  zapamiętało przedmioty, które znajdują się na dywanie . Dziecko zamyka oczy, a rodzic w tym czasie chowa jeden przedmiot. Następnie dziecko otwiera oczy i stara się odgadnąć czego brakuje.


 
l1

Zadania (25.03.2020) 
 
  • „Kolorowe gąbki” – zabawa dydaktyczna - Do zabawy możemy wykorzystać gąbki kąpielowe, jeżeli nie mamy , mogą to być dowolne klocki, nakrętki od plastikowych butelek itp.  Czytamy dziecku wierszyk pt. ,,Czystość”:
 
Malutka świnka w błocie leżała
Przyjaciół żadnych przez to nie miała,
Gdyż ciągle brudna i zaniedbana,
Nigdzie nie była mile widziana
 
Flejtuchą wszędzie ją nazywano,
Plecami do niej się odwracano,
Aż świnka wreszcie to zrozumiała
I o swój wygląd w końcu zadbała.
 
Teraz się myje i dba o siebie,
Mydła używa w każdej potrzebie,
Czyści buciki, ubranko zmienia,
Bieliznę czystą co dzień ubiera
 
A odkąd świnka mydła używa,
Flejtuchą nikt jej już nie nazywa.
Więc ten kto nie chce zostać flejtuszkiem,
Niech myje często rączki i buźkę.
 
Po przeczytaniu tekstu rozmawiamy z dzieckiem o ważnym znaczeniu mycia całego ciała, zadajemy pytanie, dlaczego świnka nie miała przyjaciół? Można wymienić wspólnie z dzieckiem wszystkie przybory służące do mycia, pokazać, gdzie mają swoje miejsce w łazience. Następnie na stole układamy gąbki /inne pomoce, które mamy w domu/, określamy ich kolory, kształty.  Na stole zostawiamy 2 gąbki, prosimy aby dziecko je policzyło dotykając każdej osobno. Do gąbek leżących na stole dokładamy jeszcze jedną i prosimy dziecko o przeliczenie /jeżeli dzieci radzą sobie dobrze z liczeniem, można położyć np. 4 lub 5 przedmiotów i dokładać po jednym/. Możemy ułożyć gąbki w szeregu i poprosić, aby dziecko wskazało pierwszą, drugą itp. używając określenia: pierwsza, druga itd. Możemy utworzyć na stole 2 zbiory przedmiotów: np. nakrętki od butelek, jedna gromadka to trzy czerwone, druga to trzy niebieskie. Zadaniem dzieci jest połączenie nakrętek czerwonej z niebieską i ustawienie ich w ,,pary”, w ten sposób dzieci dowiedzą się, że jest ich tyle samo. Z jednej gromadki zabieramy jedną nakrętkę i ją chowamy, dzieci znów ustawiają je w ,,pary” i orientują się, że w jednej gromadce jest o jeden mniej. Takich kombinacji można tworzyć w zależności od pomysłowości i inwencji rodzica oraz motywacji dziecka do pracy.
 
  • ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH
Proszę przygotować: rolkę po papierze toaletowym, gazety,

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaki” - Dzieci biegają swobodnie. Na hasło: Ptaki w gniazdach – zatrzymują się i siadają w siadzie skrzyżnym, przyjmując postawę nieruchomą. Na hasło: „Ptaki fruwają” – znów swobodnie biegają. /powtarzamy 5x/
2. 
Ćwiczenie wieloznaczne „Wiosenna pogoda” - Dzieci stają w małym rozkroku:
„pada deszcz” – skłony w dół z przysiadami i sięganiem rękami do podłogi
„wieje wiatr” – zamachy rękami w prawo i w lewo
„świeci słońce” – wysokie wspięcie z ramionami w górę. /powtarzamy 3 – 4x/

3. Ćwiczenie mięśni grzbietu „Popatrz przez lornetkę ” - Dzieci w leżeniu przodem, dłonie na dywanie, łokcie szeroko rozłożone /rolka od papieru leży przed nimi/. Na hasło „lornetka” – unoszą rolkę w górę /patrzą przez lornetkę/, po czym wracają do pozycji wyjściowej. Po zakończeniu ćwiczenia wstają, wyciągają ręce do sufitu. /powtarzamy 4x/.
4. 
Zabawa z elementem równowagi „Omiń kałużę” - Na podłodze układamy gazety „kałuże”. Dzieci spacerują tak aby nie wpaść do „kałuży”.
5. 
Zabawa z elementem czworakowania „Pieski” - Dzieci naśladują pieski. Całe dłonie oparte o podłogę, kolana uniesione. Na hasło „Pieski na spacer” – idą na czworaka. Na hasło „Pieski do budy” – idą do wyznaczonego miejsca.
6. 
Zabawa z elementem podskoku „Konik polny” - Dzieci wkładają gazetę między kolana. Wykonują skoki obunóż w różnych kierunkach.
7. 
Skręty tułowia „Popatrz za siebie” - Siad klęczny. Ramiona luźno wzdłuż tułowia. Skręty tułowia w jedną i drugą stronę. /powtarzamy 4 – 5x/
8. 
Ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Dzieci stoją na dywanie. Zgniatają stopami gazetę. Wykonują zadanie raz jedną, raz drugą nogą.
Dzieci porządkują przybory.  
 
  • Ćwiczenie doskonalące sprawność manualną.
Potrzebne będą: klej, papier kolorowy, bibuła lub gazeta /do wyboru/. Dzieci wydzierają papierki. Wypełniają kontur świnki. Po zajęciu samodzielnie porządkują miejsce pracy.
 
swinka

l1
  
 
Zadanie 1. - "My First English Dictionary"
Bardzo proszę Państwa o stworzenie wspólnie z dziećmi "Pierwszego Słownika Języka Angielskiego" (zeszyt A5, jak najgrubszy, gdyż będzie nam towarzyszył do końca edukacji przedszkolnej). 
Oto lista słów, które chciałbym, aby się w tym słowniczku znalazły: car - samochód, doll - lalka, dinosaur - dinozaur, teddy - miś (przytulanka), ball - piłka, robot - robot, goose - gęś, rooster - kogut, hen - kura, sheep - owca, goat - koza, pig - świnia, cow - krowa, cat - kot, dog - pies, rabbit - królik, donkey - osioł, duck - kaczka, horse - koń. 
Obrazki w słowniczku mogą być narysowane przez dzieci, bądź wydrukowane oraz pokolorowane przez dzieci, podpisane natomiast przez rodzica. Umówmy się - jedna kartka - jedno słowo. Wzór:

 
dog
Dzieci poznały wszystkie powyższe wymienione słowa, toteż po wykonaniu słowników zachęcam Państwa do powtarzania i utrwalania ich z dziećmi. Jeżeli nie wiedzą Państwo, jak wymówić dane słowo, można wejść na stronę np. www.diki.pl - wpisać wyszukiwane słowo i obok jest głośnik, nacisnąć na niego i lektor nam to słowo wypowie. Podpisane słowniki dzieci przynoszą do przedszkola po powrocie z kwarantanny.



Zadanie 2. – „Bawimy się jak nasi pradziadkowie, dziadkowie i rodzice”
  •  „Co robi pomidor w dziadka kalesonach” – Gra w pomidora jest jedną z najzabawniejszych na świecie. Najpierw trzeba wybrać „pomidora” – tej osobie wszyscy zadają pytania. Pomidor musi na każde odpowiedzieć tylko jednym słowem „pomidor” – choćby było podchwytliwe, rozśmieszające. Na przykład: „Co znajduje się w twojej głowie?” Jeśli się roześmieje lub odpowie innym słowem – daje fant. Potem trzeba fanty wykupić, np. śpiewając piosenkę. Jedna z odmian tej gry nazywa się „dziadka kalesony” – w tej wersji właśnie tymi słowami trzeba odpowiadać na pytania. A wówczas jest jeszcze śmieszniej.
 
  • „Jaki jest pożytek z głuchego telefonu?” – Niewielki, gdy chodzi o popsuty aparat. Za to śmiechu jest sporo. Szepczemy cichuteńko coś do ucha osobie stojącej lub siedzącej obok. Ona musi przekazać informację, również szeptem, kolejnemu uczestnikowi – i tak aż do ostatniej osoby    w kolejce.  Można też grać w dotykowy głuchy telefon. Zamiast szeptać słowa do ucha, rysujemy na plecach sąsiada prosty rysunek. On ma go powtórzyć.  I tak dalej. Taka gra to świetny masaż.
 
  • „Czy każdy może być aktorem?” - Wystarczy odrobina wyobraźni, jakieś rekwizyty i przebranie. Do zabawy włączają się wszyscy domownicy. Można przy okazji robić różne konkursy: Kto najlepiej zagra jakąś postać z bajki lub filmu? Kto rozbawi publiczność? Kto odegra scenkę – zagadkę?
 
  • „Wyścig nakrętek” - Dzieci układają z klocków, sznurka, taśmy itp. trasę wyścigową. Nakrętkę wprawiają w ruch pstryknięciem palcami. Należy uważać, by nie wypadła z trasy, bo wtedy wraca na miejsce „startu” /nakrętki można wypełnić plasteliną/.
 
  • „Ciuciubabka” – Jedna osoba z zawiązanymi oczami usiłuje schwytać pozostałe, które uciekają przed nią na niewielkiej przestrzeni. Kto się da złapać, ten zakłada opaskę na oczy i sam się staje ciuciubabką.

Zadanie 3. – „Dzieci lubią zabawy paluszkowe”
 
"Małpki"

W dżungli kilka małpek żyło, a dokładnie pięć ich było (zaciśnięta pięść)
pierwsza małpka taka mała ( wystawiamy mały palec)
druga małpka wciąż skakała ( wystawiamy serdeczny palec)
trzecia małpka wciąż płakała (środkowy)
czwarta małpka wciąż się śmiała (wskazujący)
piąta małpka tak śpiewała (kciuk)
W dżungli kilka małpek żyło, a dokładnie pięć ich było itd. (pięść)

 
"Wiewiórki"

Wiewióreczka mała kamyczek spotkała (z zaciśniętej pięści prostujemy mały palec)
Wiewióreczka mała patyczek spotkała (prostujemy serdeczny)
Wiewióreczka mała robaczka spotkała (środkowy)
Wiewióreczka mała szyszkę spotkała (wskazujący)
Wiewióreczka mała orzeszka spotkała (kciuk)
Kamyczek poklepała (klepiemy mały palec)
patyczek podrapała (drapiemy serdeczny)
robaczka uściskała (ściskamy)
szyszkę pogłaskała(głaszczemy)
orzeszka zabrać chciała (ciągniemy)
 
"Pieski"

Wszystkie pieski spały (pięść)
pierwszy obudził się ten mały ( wystawiamy mały palec)
mały obudził średniego, który spał obok niego (prostujemy serdeczny)
gdy średni już nie spał, to duży też przestał (środkowy)
trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (wskazujący)
cztery pieski nie spały, piątemu spać nie dały (kciuk)

Zadanie 4. – „Jak Koralik budził las”
Zachęcamy do wspólnego obejrzenia krótkiego filmu:

 
Bohaterem opowiadania jest kogut o imieniu Koralik. Po obejrzeniu filmu prosimy, aby porozmawiać z dzieckiem na temat jego treści i zaproponować wykonanie zadań:
  • Pokoloruj lub pomaluj Koralika /prosimy o wydrukowanie lub samodzielne narysowanie koguta, potrzebne będą kredki lub farby- zależy od inwencji/.  
  • Gdy Koralik będzie gotowy polecamy dziecku wykonanie poleceń:
- nad Koralikiem narysuj chmurki i słońce,
- pod Koralikiem narysuj trawkę,
- obok Koralika narysuj motyla / kwiatka itp.
 
Przyjemnej zabawy!

Zadanie 5. – „Poznajemy tradycje ludowe”
Proszę o wykonanie kukły zainspirowane wiersze B. Formy „Marzanna”.
Jednym z obyczajów ludowych jest topienie kukły uosabiającej Zimę /”Marzanna”/. Odbywało się to na przedwiośniu – dziś jest to pierwszego dnia wiosny, a więc 21 marca. Dawniej Marzannę robiono ze snopka konopi przymocowanego do wysokiego kija i ubierano w podarte kobiece stroje. Wynoszono ją ze wsi do pobliskiej rzeczki lub strumyka, by odpłynęła do morza. Dziś tradycja jest podtrzymywana, ale „topi się” Marzannę w np.: w kałuży, misce lub po prostu przepędza. Marzannę odprowadza kolorowy korowód dzieci.

 
jola obraz1

"MARZANNA” – B. Forma
Marzanna odchodzi,
a z nią groźna zima.
Słoneczko na niebie
mocniej grzać zaczyna.

Dosyć mamy śniegu,
dosyć mrozów mamy,
dlatego do wody
Marzannę wrzucamy.

Nie żal nam jej wcale,
niech ją porwie rzeka.
Śpieszymy się, przecież
wiosna na nas czeka.


 
Proponujemy wykonanie wspólnie z dzieckiem takiej kukły.

Marzannę robimy z dwóch rulonów zwiniętych z papieru pakowego lub gazety. Dłuższy rulon składamy na pół i przewiązujemy w pewnej odległości /głowa/. Między jego częściami  układamy krótszy rulon /ręce/ i przewiązujemy pod nimi „talię”. Pozostała część rulonu rozkłada się „w spódnice” lub przewiązuje nogi. Teraz dzieci wymyślają ubiór dla swojej kukły, malują jej twarz. Można wykorzystać brokat, farby, włóczkę,  bibułę, materiał  itp . WESOŁEJ ZABAWY.


 
Zadanie 6. – „Colours”
Gra interaktywna, którą przygotowałam dla dzieci utrwala nazwy kolorów w języku angielskim.  Zadaniem dzieci jest wysłuchanie pliku dźwiękowego i połączenie go z obrazkiem w odpowiednim kolorze /nakładamy jedną kartę na drugą/. Właściwie dobrane pary znikają. Link do gry:

 
Zadanie  7. – „Pobudka z ogródka”
Zachęcamy do wspólnego śpiewania piosenki o wiośnie.  Podczas refrenu rodzic i dziecko klaszcze rytmicznie najpierw w swoje dłonie, a potem w dłonie partnera. Po wspólnym śpiewaniu można zaproponować wykonanie wiosennego kwiatka wg wzoru:
- możemy wykleić kwiatek krepą,
- pokolorować kredkami,
- wykleić gazetą, a potem pomalować farbą,
- wykleić plasteliną.

 
krokus
 
Wszystko zależy od dostępnych materiałów i  własnej pomysłowości. Miłej zabawy! Link do piosenki:
 
 
ZADANIE 8. – „Ogródek na parapecie”
Proszę przygotować: skrzynki, doniczki, podstawki, waciki, gazę, ziemię ogrodniczą, nasiona rzeżuchy, fasoli, korzeń pietruszki, cebulę, gałązki drzew owocowych.
Dzieci słuchają fragmentu wiersza „Kwiatek” – I. Salach.
Popatrz Krzysiu, w tej doniczce nic nam nie urosło.
Posadziłem w niej nasionka bardzo wczesną wiosną.
A czy kwiatek podlewałeś zawsze świeżą wodą?
Gdy się kwiaty nie napiją urosnąć nie mogą.
Dzieci wymieniają warunki jakie są niezbędne do wzrostu roślin.
Do skrzynek i doniczek dzieci wsypują ziemię. Sadzą w niej cebulę, pietruszkę i fasolę. Podstawki przykrywają kilkoma warstwami wacików lub gazy. Namoczoną wcześniej rzeżuchę dzieci rozkładają łyżką na gazie.
Proponuję założyć również hodowlę fasoli i cebuli na wodzie. Do dwóch słoików nalewamy wodę, owijamy słoiki gazą /tak aby gaza była zanurzona w wodzie/.
Pierwszy słoik - na gazie kładziemy nasiona fasoli,
Drugi słoik – na gazie kładziemy cebulę.
Dzieci prowadzą obserwacje roślin, porównują ich wzrost /czy fasola i cebula urosną szybciej w ziemi czy w wodzie/. Wszystkie zauważone zmiany dzieci mogą narysować na kartonikach przedstawiających słoik i doniczkę.
Zadaniem dzieci jest dbanie o rośliny /podlewanie/. W kąciku przyrody można umieścić w wazonach gałązki drzew owocowych, obcięte przez ogrodnika. Rośliny mogą mieć swoje metryczki /nazwę/.
Proponuję utrwalić piosenkę „Pobudka z ogródka”


 
Zadanie 9. - "Zabawy z matematyką"
  • Nazwij figury - Prosimy aby rodzice narysowali dziecku na kartce/ lub wydrukowali / figury geometryczneo różnych wielkościach. Dla dzieci 4- letnich wystarczy koło, trójkąt, kwadrat i prostokąt.Dzieci powinny nazwaćfigury , określić ich wielkość /duży, mały, mniejszy niż, większy niż itp./.W pierwszym etapie prosimy dzieci o pokolorowanie figur ulubionymi kolorami. Potem prosimy/oczywiście pod nadzorem dorosłego/ o wycięcie figur nożyczkami. ,,Zamek ”-zaczynamy zabawę w budowanie zamku. Wspólnie przyklejamy na kartce papieru poszczególne figury i tworzymy zamek. Można przy okazji wprowadzićpojęcia: prawa, lewa wydając dziecku polecenia typu: przyklej z prawej strony dużego kwadratu itp.
 
  •   Łączenie podobnych figur - Możemy wprowadzić kolejny element do naszych zabaw matematycznych polegający na szukaniu i łączeniu podobnych figur. Zanim przejdziemy do zabawy należy wcześniej przygotować kartki, na których przyklejamy koła w różnych, ale powtarzających się kolorach. Potem prośmy, aby dziecko najpierw pokazało wszystkie czerwone koła a następnie połączyło je ze sobą itd. Zabawę tą proponujemy zacząć od łączenia dwóch kół w tym samym kolorze, czyli tzw. pary. Potem stopniowo można wprowadzić więcej kół do łączenia w tym samym kolorze. Następnie można mieszać ze sobą koła z kwadratami i trójkątami i prostokątami. Proszę zwrócić uwagę na sposób łączenia, o ile połączenie par jest stosunkowo proste i łatwe do opanowania to w przypadku łączenia 3 i 4 kół w tym samym kolorze, trzeba dziecku wyjaśnić pojęcie linii ciągłej, którą musi przeprowadzić od pierwszego koła do ostatniego.
 
ela figuryela figury2
 
 
Zadanie 9. - Gimnastyka korekcyjna /propozycje ćwiczeń od pani Anny Granda/