Kreatywne domowe przedszkole



Kochani Rodzice!
Zachęcamy Państwa do wysyłania zdjęć z wykonania zadań przez dzieci na adres mailowy:
turyscipm11@gmail.com. Chętnie je wspólnie obejrzymy, będą one dostępne w zakładce GALERIA - KREATYWNE DOMOWE PRZEDSZKOLE.
 
l1

Zadania (31.03.2020r.)

Zapraszamy do nauki piosenki oraz ćwiczeń towarzyszących piosence. Pamiętajcie, ruszamy się – W ZDROWYCM CIELE ZDROWY DUCH! Dzieci wcielają się naprzemiennie, raz w rolę bocian, raz żaby. Ilustrują ruchem i gestem słowa piosenki „Bocian i żaby” według propozycji przedstawionej poniżej, jednocześnie włączając się w śpiew. Zapraszamy do zabawy rodzeństwo!
  • Zabawa inscenizacyjna do treści piosenki „Bocian i żaby”
 
KLE, KLE, KLE, KLE – słychać dookoła /Żabki kucają na dywanie, bocian porusza ramionami niczym dziobem/
Co to? Co to? Bocian żabki woła! /Żabki przykładają dłoń do lewego, następnie do prawego ucha: bocian przechadza się, podnosząc wysoko kolana/
Przyfrunął na łąkę, przystanął na nodze /Bocian macha ramionami, staje raz na lewej, raz na prawej nodze/
A zielone żabki bały się go srodze 2 x /Żabki przytulają się do siebie/
KUM, KUM, KUM,KUM – tak cicho kumkały /Żabki kumkają/
HOP, HOP, HOP, HOP – w trawę uciekały /Żabki skaczą w przysiadzie, bocian porusza ramionami, naśladując kłapanie dziobem i próbuje gonić żabki…/
 
Link do muzyki i melodii:

https://www.youtube.com/watch?v=mPa7cp7t0aE
 
  • Ćwiczenia oddechowe
Dzieci otrzymują od dorosłego szal, siadają w siadzie skrzyżnym na dywanie. Na znak dorosłego wdychają powietrze nosem, unoszą szal nad głową, potem wykonują powolny wydech ustami w jednoczesnym opuszczaniem szarfy. Dorosły pilnuje, by ramiona dziecka nie unosiły się podczas wdechu.
 
  • Zabawa wyciszająca z elementami wizualizacji i ćwiczeniami słuchu fonematycznego „Jestem ptakiem”
Dziecko leży z zamkniętymi oczami. Dorosły mówi: Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jaki inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i … zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe. Dorosły zadaje pytania: Czy chciałabyś / chciałbyś być ptakiem?; Co to za ptak? -  Dorosły podaje głoski, a dziecko wymyśla nazwę ptaków rozpoczynającego się tymi głoskami, np.: a-albatros, b-bocian, d-dudek, g-gawron, j-jemiołuszka, k-kukułka, m-mewa, o-orzeł, p-pliszka, r-raniuszek, s-sowa, w-wrona.
 
  • Poważne zdanie dla poważnych przedszkolaków. Jesteście już w takim wieku, że powinniście posiadać umiejętność wiązania butów.
 
Nie jest to takie trudne, jak się Wam wydaje.
 Poproście dorosłego o czysty but – to jest bardzo ważne, dbajmy o higienę!
Szczególnie teraz!
 
Poniżej wklejam link dla Was! Popatrzcie uważnie i do dzieła!
NA PEWNO WAM SIĘ UDA !!

 

Czekamy na efekty Waszych starań!! Jak już wrócimy do przedszkola – sprawdzimy jak sprawnie wiążecie własne buty. POWODZENIA!
 
  •  "Baw się i ćwicz"
Wiemy, że nie możecie wychodzić z domu, ale wiemy też, że i w domu można robić coś fajnego. Poniżej macie link do zabawy ruchowej przy muzyce. Jak już za długo będziecie siedzieli przy komputerze, albo, gdy już nie będziecie mieli pomysłów na zabawę to zróbcie sobie przerwę. Wtedy poproście rodziców, aby Wam włączyli filmik i do dzieła. Na filmie – dzieci robią skłon w jedną stronę. Wy róbcie w obie (na przemian), wtedy każda strona ciała będzie równo rozciągnięta. Do zabawy zaproście też rodzeństwo, a i mama i tata pewnie się skuszą jak ładnie poprosicie. Nie zapomnijcie o uśmiechu (i zdjęciach). Buziaki. Pa.
                                           
 
l1

Zadania (30.03.2020)
 
  • "Wiosenne wianki"
  • „O rety! Krety!” - gra interaktywna
Kochani. Dzisiaj zachęcamy Was do podjęcia nowych działań. Tym razem będzie to prawdziwa „nauka przez zabawę”. Wasze zadanie polega na tym, aby wykonywać kolejno zaproponowane działania na dodawanie. Na ekranie komputera będą pokazywały się krety, wychylające się ze swoich kopców. Wasze zadanie polega na tym, aby klikać myszką tylko w te krety, na których zapisane działanie na dodawanie da Wam wynik = 6. Na początku mogą być kłopoty. Trzeba zdążyć policzyć i jednocześnie kliknąć myszką. PAMIĘTAJCIE, że tylko „CIERPLIWOŚCIĄ I PRACĄ LUDZIE SIĘ BOGACĄ”. Jeżeli już nie pamiętacie, co to znaczy to poproście rodziców, aby wytłumaczyli Wam znaczenie tego przysłowia. Nie poddawajcie się. Im więcej prób wykonacie, tym szybciej nabierzecie wprawy i w liczeniu, i w klikaniu myszką. Grać w nią można w każdej chwili i nie tylko dzisiaj. To co? Ćwiczymy cierpliwość, wytrwałość, umiejętność poprawnego dodawania. Takie ćwiczenie to też przygotowanie do nauki czytania (koordynacja wzrokowo – ruchowa). Gra ma też swój „Ranking”. Podczas rejestracji wpiszcie swoje imię, a po zakończonej grze możecie śledzić swoje wyniki, a także  kolegów i koleżanek. PAMIĘTAJCIE. Wyniki zawsze można poprawić (tzn. uzyskać lepsze) i będą one zapisywane w „Rankingu” No to -  do dzieła.
 
  • "Rusz głową" - zabawa matematyczna
 
  • Zadania z Religii
 
l1
 
Zadania (27.03.2020)
 
  • „Wiosna w muzyce”– koncert muzyki poważnej
Wiosnę słychać wszędzie, nawet w muzyce poważnej. Wy też spróbujcie wsłuchać się w tą muzykę. Zachęcamy do wysłuchania utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku”. Ciekawa jestem czy usłyszysz dźwięki jakie wydają np., owady?
 
A teraz spróbujcie, z pomocą rodziców, odpowiedzieć na poniższe pytania:

1. Jakie odczucia towarzyszyły Ci podczas słuchania tej muzyki?  (wszystkie odpowiedzi są „dobre”).

2. Gdzie można posłuchać muzyki poważnej? 

 
Filharmonia 3
(Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy - zdjęcie zaczerpnięte z internetu)

Fiharmonia
(Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie - zdjęcie zaczerpnięte z internetu)

Filharmonia 2
(Polska Filharmonia Bałtycka im. F. Chopina - zdjecie zaczerpnięte z internetu)
 
3. I gdzie jeszcze? Podpowiedzi (opera, radio, telewizja, nośniki CD, itd. …….) Prosimy naprowadzać dziecko na prawidłową odpowiedź.

4. Jak myślisz, jak należy się ubrać na koncert? Dlaczego? Podstawową zasadą właściwego ubioru jest to, aby ubierać się adekwatnie do miejsca, a przedstawienie teatralne (muzyczne) nie jest przecież miejscem codziennym. Warto zaakcentować strojem tę wyjątkowość sytuacji, choćby z szacunku dla artystów występujących na scenie i prezentowanej przez nich sztuki.

5. Spróbuj nazwać instrumenty, na których grają muzycy biorący udział w tym nagraniu (przypomnij sobie nazwy niektórych z nich – rozmawialiśmy już na ten temat: skrzypce, klawesyn, altówka, wiolonczela, kontrabas  ……..)

 
  • Zatańcz do muzyki. 
Poproś mamę o delikatną chustkę i improwizuj  (bujaj w obłokach,  fantazjuj, działaj bez planu, tak jak Ci w duszy gra).
 
  • Rozwijanie sprawności manualnej
Narysuj na dywanie, na plecach rodzica,  na tacy z kaszą manną czy piaskiem (ostatecznie, jeśli zechcesz – na kartce) charakterystyczną oznakę wiosny (przypomnij sobie – po czym można poznać nadejście wiosny).  
 
l1
 
Zadania (26.03.2020)
 
W ramach ćwiczeń utrwalających bardzo proszę, aby dziecko napisało na kartce czarną kredką wyraźną (grubą) wielką literę W i spróbowało z niej wyczarować jakiś obrazek. Czyli na bazie litery powstaje reszta rysunku. Oczywiście, temat dowolny. Taką pracę w przedszkolu już robiliśmy. Wtedy podstawą rysunku była dowolna cyfra. Kochani - uruchomcie wyobraźnię, bo wiem, ze jej Wam nie brakuje. Poproście rodziców, aby efektami Waszej pracy pochwalili się na naszej stronie grupowej.
 
 
l1
 
Zadania (25.03.2020)
 
  • „Puzzle z gazety” – przygotuj stare czasopismo z ilustracjami, nożyczki, klej i kartki z bloku. Potnij wybraną stronę z czasopisma na części (liczba elementów zależy od możliwości dziecka), zachęć dziecko do ich złożenia i naklejenia całej ilustracji na kartce z bloku. Możesz ciąć kolejne strony w coraz bardziej skomplikowany sposób (pod względem liczby elementów i ich kształtu), starszym dzieciom możesz utrudnić zabawę – zmieszać elementy z dwóch ilustracji, a także poprosić, aby same cięły strony. Zabawa kształtuje spostrzegawczość i logiczne myślenie, dzięki czemu przygotowuje do nauki czytania. Naklejanie elementów ilustracji na kartce z bloku oraz samodzielnie cięcie ilustracji (w wypadku starszych dzieci) rozwija sprawność rąk, dzięki czemu rączki będą przygotowane do nauki pisania.
 
  • „Wyścigi żab” ‒ na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji! Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym, a udział w zabawie rodzeństwa i rodziców przyczynia się do kształtowania poczucia przynależności do rodziny.
 
  l1
 
Zadanie 1.
Drogie dzieci, zaczynamy edukację on-line od łatwej i ulubionej przez Was działalności plastycznej. Zachęcamy Was dzieci do rozwijania zdolności, wyobraźni i twórczego myślenia. Postarajcie się zaplanować swoje działania, postarajcie się wykonać zadanie dokładnie i najładniej jak potraficie. Chętnie zobaczymy Wasze prace w przedszkolu, kiedy już tam wrócimy.
 
„Wiosenne inspiracje” - prace z wykorzystaniem pojemników po jajkach - z wytłoczek po jajkach wycinamy elementy przypominające doniczki i pozostałe elementy bukietów: kwiaty, liście. Papierowy wzór futryny okiennej naklejamy na kartkę papieru, ustawiamy doniczki z wytłoczek i układamy dowolne kwiatowe kompozycje. Z wytłoczek można wykonać również wiele innych prac, takich jak dzwoneczki, czapeczki elfów, smoka, biedronkę. Można również wykonać pojemniki na drobne elementy.

 
obraz ewa
(inspiracje zaczerpnięte z internetu)
 
Do wykonania pracy potrzebne są:
- wytłaczanki od jajek – najlepiej te papierowe,
- farby plakatowe do pomalowania pracy,
- papier kolorowy do wykorzystania do różnych elementów,
- ruchome oczy – ale można również namalować, wyciąć z papieru,
- (kreatywne)patyczki, pinezki, klej (najlepiej wikol), nożyczki,
- sznurek (do dzwoneczków, bombek),
- pompony (można wykonać samemu).
 
PAMIĘTAJCIE, ŻEBY PODCZAS ZABAWY NIE DOTYKAĆ RĘKOMA UST, A PO ZABAWIE DOKŁADNIE UMYĆ RĘCE.
 
 
Zadanie 2.
A teraz przypomnijcie sobie piosenkę, którą śpiewaliśmy na zajęciach z języka angielskiego. Podaję link do piosenki, może uda się Wam wysłuchać jej 2 razy?

 
https://www.youtube.com/watch?v=GoSq-yZcJ-4
 
Pojawiają się tam różne zwierzęta. Narysujcie je na kartkach formatu A4. Zwierzę niech będzie duże i zajmuje całą stronę. Macie przecież tyle werwy do rysowania ! Po cichutku podpowiem Wam, jakie zwierzęta ukryły się w piosence: a frog – żaba, a monkey – małpa, a toucan – tukan, a tiger – tygrys. Jeśli codziennie narysujecie jeden obrazek, to wkrótce stworzymy całą galerię!

Zadanie 3.
Bardzo prosimy, aby po przeczytaniu dzieciom poniżej zamieszczonych wierszy porozmawiali Państwo z nimi o tym, jakie oznaki w przyrodzie świadczą o nadchodzącej wiośnie, a w oparciu o utrwalone treści, rozwiązali z dziećmi poniższe zagadki. Po powrocie do przedszkola będziemy o tym rozmawiać.
 
 
"SZANSA NA WIOSNĘ"
autor: M. Pyżanowska
 
Chociaż śnieżek jeszcze leży,
Chociaż zimno jest na dworze
To już w wiosnę każdy wierzy
I doczekać się nie może.
Każdy chowa grube futro
i półbuty swe pastuje.
Może wiosna przyjdzie jutro?
Już w powietrzu się ją czuje!
Już po ptaków śpiewie słychać,
że złą zimę żegnać pora.
I choć wiosny wciąż nie widać -
na jej przyjście szansa spora.
 
 
"GDY WIOSNA PRZYBĘDZIE"
autor: Dorota Rozwens
 
Słonko coraz wcześniej wstaje i mocnej przygrzewa.
W parku, w lesie i na łące więcej ptaków śpiewa.
Już spod liści się gramolą jeżyki zaspane,
w okolicy całej słychać koty zakochane.
W gniazdach z jajek się wykluły skrzeczące pisklęta,
a zwierzęta srogiej zimy nie chcą już pamiętać.
W ogródeczku babci Józi zakwitły krokusy.
Na polanie już zajączki dają wielkie susy.
Wreszcie ciepło, wreszcie jasno i zielono wszędzie.
Każdy czekał niecierpliwie, aż wiosna przybędzie!
 
 
ZAGADKI:
 
Ogrodnik w pulchnej ziemi
rozsiewa je wiosną.
To z nich już niedługo
roślinki wyrosną.
 
Jak nazwiemy kwiatek,
co śniegi przebija
i zwiastuje wszystkim,
że zima już mija?
 
Miauczeć nie potrafią,
lecz futerko mają.
Na wierzbowych witkach
wiosną wyrastają.


 
Zadanie 4. – Zabawa matematyczna
Celem tej zabawy jest rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania z wykorzystaniem zbiorów zastępczych (liczenie na palcach, liczmanach), liczenie w możliwie szerokim zakresie.

Potrzebne będą: z tali kart tylko te z liczbami od 2 do 10, kostka do gry.
 
Karty tasujemy, układamy w stos. Dziecko rzuca kostką, określa liczbę wyrzuconych oczek. Następnie ze stosu kart bierze pierwszą z góry i podobnie odczytuje jej wartość (liczbę). Obie liczby dodaje do siebie. (Należy sprawdzić poprawność uzyskanego wyniku). Chcąc wykonać odejmowanie, dziecko powinno ustalić, która liczba jest większa – ta na kostce czy ta na karcie. Następnie od większej liczby odejmuje mniejszą. Jeżeli dziecko ma trudności w liczeniu może użyć dowolnych liczmanów, np., kredek. W przypadku, kiedy zabawa nie będzie sprawiała żadnych problemów, a zadania będą za łatwe można zwiększyć stopień trudności poprzez rzucanie np., dwiema kostkami.

Zadanie 5. – „Mucha”
Kolejny dzień spędzamy w domu, więc mam dla Was propozycję. Bardzo lubicie grę  „MUCHA. SKONCENTRUJ SIĘ!”. Zachęcam do zrobienia jej wraz z Rodzicami, jej przygotowanie jest naprawdę proste, a zabawa jest przednia! Szanowni Państwo, rozwijamy w ten sposób umiejętność słuchania instrukcji, koncentrację uwagi i pamięci u dziecka, jego wyobraźnię przestrzenną, właściwe odczytywanie kierunków: prawo, lewo.
Zabawę zaczynamy od narysowania na kartce kwadratu 3 x 3 pola. Nie za duże – mogą być po 5 cm każdy. Potrzebne będzie figurka muchy, ale każdy inny pionek z powodzeniem może ją zastąpić. Zadaniem dzieci jest reagowanie, gdy mucha wyjdzie poza pole kwadratu. Na początku dziecko może nawet palcem śledzić ruchy muchy. Jednak zdecydowanie po paru próbach należy ograniczyć się do śledzenia pionka tylko wzrokiem. Dorosły mówi powoli, zawsze zaczynając od „Mucha jest na środku”. Droga muchy może wyglądać następująco: Mucha jest na środku. Mucha idzie w dół, mucha idzie w lewo, mucha idzie do góry, mucha idzie do góry, mucha idzie w prawo, mucha idzie do góry… I tu następuje spontaniczna reakcja uważnych dzieci MUCHA WYSZŁA!! Należy zwrócić uwagę na ton głosu, nie sugerować dzieciom momentu „wyjścia”. Przy każdej kolejnej rundzie należy zwiększyć tempo podawania instrukcji. Plansze można rozszerzyć do wymiaru 5x5 pól. Im dłużej bawimy się z dzieckiem, tym dłuższy jest czas koncentracji dziecka. Dla zaawansowanych w zabawie dzieci – zasłaniamy planszę, dziecko ćwiczy w wyobraźni.
Przykładowa plansza dostępna jest pod linkiem:

 
https://dzieciakizpotencjalem.blogspot.com/2019/11/mucha-wysza.html
 
Zachęcam do korzystania z zasobów tej strony.
 
Zadanie 6. – „Obieg wody w przyrodzie”
Proszę dzieci o opowiedzenie, jak woda krąży w przyrodzie. Temat nie jest dzieciom obcy, rozmawialiśmy o tym podczas zajęć. Dla ułatwienia przesyłam ilustrację, która daje szerokie możliwości wypowiedzi. Dzieci mają okazję poszerzać swoje słownictwo, szukać argumentów, stosować poprawnie różne części mowy, budować dłuższą logiczną, wielozdaniową wypowiedź na konkretny temat. Proszę dać dziecku czas na wypowiedź. Ono wie, zaraz się wypowie…

 
obieg wody 
/Ilustracja zaczerpnięta z książki dla dzieci 6-letnich "Nowe przygody Olka i Ady"/


Zadanie 7. - "Zagadki pogodowe"
 
ZAGADKI POGODOWE

 
Zachęcamy również do wejścia na stronę pod podany link:  
 
http://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywankam-4

 
Zadanie 8.  – „Obrazki z figur geometrycznych”
 
Na pewno każdy w domu znajdzie różnego rodzaju patyczki – do uszu, do szaszłyków, do lodów, wykałaczki …. . Zaproponujcie dzieciom ułożenie z nich obrazka (obrazków) w taki sposób, aby było na nim wyraźnie widać figury geometryczne. Z kołem będzie problem, ale można go zastąpić nakrętkami, guzikami – pomysłów na pewno nie zabraknie. Temat - dowolny. Proszę zrobić zdjęcia i zachować je do czasu powrotu do przedszkola.

Zadanie 9 . - "Wiosenne przebudzenie"

 
Wiosenne przebudzenie
 
Zadanie 10.
To jest zadanie, ukryte pod linkiem na FB,  dla dzieci, które kochają rysować i puszczać wodze fantazji. Próbujcie, rysujcie, twórzcie nowe zwierzęta i stworki. A przede wszystkim dobrze się bawcie!

 
https://www.facebook.com/watch/?v=3181074555451302

 
Zadanie 11. - Gimnastyka korekcyjna /propozycje ćwiczeń od pani Anny Granda/