Kreatywne domowe przedszkole

Kochani Rodzice! 
Od tej chwili wszystkie zdjęcia dokumentujące pracę dzieci w domu prosimy wysyłać maila: 
przyrodnicypm11@gmail.com Chętnie je wspólnie obejrzymy, będą one dostępne w zakładce GALERIA - KREATYWNE DOMOWE PRZEDSZKOLE.


Zadanie - 31.03.2020 r.
1. Improwizacja ruchowa do piosenki „Wiosna, wiosenka” O. Kopacz
Dzieci słuchają utworu muzycznego i improwizują ruchowo.

Wiosna wiosenka
w mym sercu piosenka
Przychodzi po zimie
ożywia świat.
Świeżym powiewem
słońca iskrzeniem.
Obudź się ziemio - pora już wstać.

Ref.
Wiosna wiosna tak piękna, radosna
Słoneczna, pachnąca
Przyrodą kwitnąca
Wiosna wiosna tak piękna radosna.
To takie proste,
śpiewaj i tańcz

Gdy deszczyk zaskoczy
Otwórz swe oczy
tęczą na niebie
Namaluj szlak
Ptaki wracają, głośno śpiewają,.
Obudź się ziemio - pora już wstać.

Raz dwa trzy
Zielono mi
Cztery pięć sześć
Tak pięknie tu jest
siedem i osiem
Raduj się widokiem
Wiosna wreszcie zagościła,
to radosna dla nas chwila.

Link do utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

2. Praca plastyczna „Radosna wiosna”
Proszę, aby dzieci na kartce A4 stworzyły pracę plastyczną na powyższy temat. Praca plastyczna płaska, materiały dowolne. Po wykonaniu zadania proszę o przysłanie zdjęć na grupowy adres e-mail.
 
Inspiracje do stworzenia wiosennej pracy plastycznej: 

https://www.mamawdomu.pl/2016/04/25-wiosennych-inspiracji.html
 
3. Zabawy ruchowe:
Marsz po linii (zrobionej z np. sznurka)  z książką  na głowie, ręce odwiedzione w bok.
Skoki  przez poduszki – układamy tor przeszkód z poduszek, który trzeba przeskoczyć obónóż.
Przejście na czworakach między przeszkodami (np. krzesłami).

l1

Zadanie - 30.03.2020 r.
1. Proszę o przeczytanie dzieciom wiersza pt. „Wiosenne porządki”

„Wiosenne porządki”
Jan Brzechwa

Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,
Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,
Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:
- Zaczynamy wiosenne porządki.
Skoczył wietrzyk zamaszyście,
Pookurzał mchy i liście.
Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek
Powymiatał brudny śnieżek.
Krasnoludki wiadra niosą,
Myją ziemię ranną rosą.
Chmury, płynąc po błękicie,
Urządziły wielkie mycie,
A obłoki miękką szmatką
Polerują słońce gładko,
Aż się dziwią wszystkie dzieci,
Że tak w niebie ładnie świeci.
Bocian w górę poszybował,
Tęczę barwnie wymalował,
A żurawie i skowronki
Posypały kwieciem łąki,
Posypały klomby, grządki
I skończyły się porządki.

Po przeczytaniu treści wiersza proszę o zadanie pytań dzieciom:
- Kto robił porządki?
- Dlaczego wiosną robimy porządki?
- Jakie prace wykonujemy?

- W jaki sposób dzieci mogą pomóc rodzicom w wiosennych porządkach?

2. Zabawa słowna „Wymyśl”
Zadaniem każdego dziecka jest samodzielne wymyślenie trzech słów zaczynających się tą samą głoską co narzędzia ogrodnicze na obrazkach. Dla ułatwienia dziecko po wypowiedzeniu na głos narzędzia z obrazka może sobie zapisać pierwszą głoskę, zanim wymyśli nowe słowo. Dzieci uzdolnione mogą spróbować napisać z pomocą rodziców wyrazy na kartce - wyrazy przedmiotów, lub/oraz wyrazy wymyślone (pismo drukowane).

Narzędzia ogrodnicze

3. Język angielski.
Utrwalamy nazwy członków rodziny. Jestem pewna, że doskonale pamiętacie piosenkę „ Baby shark”. Spróbujcie zaśpiewać ją rodzicom, może nawet uda się Wam zatańczyć?  Poniżej link z piosenką:

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

4. Zabawy ruchowe:
 „Przepychanki” – domownicy siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać. 
 „Paczka” – jedna osoba siedzi skulona na podłodze, druga klęcząc naprzeciwko, próbuje rozpakować partnera. 

Ćwiczenia oparte na relacji partnerskiej - propozycja ćwiczeń do wykonania wspólnie z dzieckiem.

l1
Zadanie - 27.03.2020 r.
1. Zabawa ruchowa  „Obserwujemy powracające ptaki”
Zabawa polega na tym, że dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło „skowronek” dziecko zatrzymuje się, kładzie się na brzuchu, podnosi łokcie nad podłogę i naśladuje obserwowanie ptaka przez lornetkę. W tle puszczona jest muzyka z odgłosami natury, aby dzieci poczuły się jak na prawdziwym spacerze. Inne propozycje ptaków: bażant, wróbel, gołąb, jerzyk, jaskółka, żuraw.
Link do nagrania z odgłosami natury:
 
2. Zabawa ruchowa z elementem przeskoku „Uwaga! Kałuża!”
Na dywanie dziecko wraz z rodzicem rozkłada torebki foliowe, w różnych odległościach od siebie-będą to kałuże. Dziecko spaceruje po dywanie między ułożonymi kałużami.
Na hasło: „kałuża” dziecko przeskakuje  między torebkami – kałużami.
 
3. Poproście rodziców, żeby przeczytali Wam wiersz:
„Poznajemy Włochy”
I. Oniszczuk
 
W buciku mieszkają,
auta produkują.
Z potraw rożnych słyną,
makaron gotują.

Niechaj żyją Włochy
niech żyje makaron.
Niech żyje spaghetti,
które wszyscy znają
 
Oprócz makaronu
ciasto wyrabiają.
Potem z niego pieką
pizzę doskonałą.

Słońce u nich świeci
prawie przez rok cały.
Piękne czyste morze
ma kraj ten wspaniały.

Następnie wykonajcie wybraną włoską potrawę (może to być prawdziwe danie, jak i potrawa w formie pracy plastycznej). Fotografie Waszych prac prześlijcie na nasz adres e-mail.
l1
Zadanie - 26.03.2020 r.
1. "Wulkan" - objaśnienie
Wulkan (z łac. Vulcanus -- imię rzymskiego boga ognia) - miejsce na powierzchni Ziemi, z którego wydobywa się lawa, gazy wulkaniczne i materiał piroklastyczny. Terminu tego również używa się jako określenie form terenu powstałych wskutek działalności wulkanu, choć bardziej poprawne są takie terminy jak: góra wulkaniczna, stożek wulkaniczny, kopuła wulkaniczna czy wulkan tarczowy.

Oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego o wybuchach wulkanów: 

https://www.youtube.com/watch?v=zINf_TfjYtw

 

Oglądanie krótkiej animacji ukazującej wybuch wulkanu:

https://www.youtube.com/watch?v=hAHar6GfwIw


2. Zabawa badawcza „Wybuch wulkanu”

Zanim przystąpicie do wykonania eksperymentu, posłuchajcie jak powstaje wybuch wulkanu: 

W samym środku wulkanu, jest bardzo gorąco! Gdy temperatura wzrasta i ciśnienie bardzo się podnosi w wulkanie dochodzi do erupcji i lawa wypływa na powierzchnię. Ciśnienie jest bardzo wysokie i żeby dać mu upust, musi wypchnąć gorącą lawę na zewnątrz. Temperatura lawy się schładza i zastyga, tworząc skały magmowe niszcząc otaczającą przyrodę.

Wulkan - instrukcja
 

3. Zabawa ,,Bączek”
Wszyscy chętni domownicy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

l1

Zadanie - 25.03.2020 r.
Zabawa poranna - "Lustro"
Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica: jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, drugie naśladuje jego gesty.

1. Słuchanie opowiadania  „Jak małej myszce udało się uczestniczyć w zabawie karnawałowej.”
Jutro zaczyna się karnawał. Wszystkie zwierzęta przygotowują się do zabawy: bawią się, przymierzając kostiumy, maski i nie mogą doczekać się chwili, gdy zacznie się wielki bal karnawałowy.
Jedynie w domu myszki panuje niezgoda.
- Ja też chcę pójść na bal – mówi mała myszka Pyszczek.
- Nie, ty zostaniesz w domu i koniec! – stwierdza mamusia myszka podnosząc głos.
A dlaczego, jak sądzicie, Pyszczek nie może pójść na bal karnawałowy? Nie, nie zachowała źle wobec swojej mamusi i nie jest też zbyt mała. Nie może pójść bo jest chora. Ma odrę i dlatego musi zostać w łóżeczku w ciemnym pokoju. Naturalnie nie jest z tego zadowolona: prosiła mamusię, by wzięła ja ze sobą na zabawę. Ale wy sami usłyszeliście, co mamusia odpowiedziała.
Myszka Pyszczek jest bardzo smutna, zakrywa się w swoim łóżeczku i ma nadzieję, że wyzdrowieje w ciągu dzisiejszego dnia i jutra.
W nocy śni jej się wspaniały bal karnawałowy, uczestniczy w nim ona sama i jej przyjaciele. Wszyscy bawią się świetnie.
Rano, gdy tylko się budzi, Pyszczek biegnie do lustra, ale niestety na jej twarzy i na całym ciele widoczne są jeszcze czerwone punkciki. Mamusia pociesza małą myszkę mówiąc, że za rok znów będzie zabawa. Ale Pyszczek bardzo smutny wraca do łóżka i zaczyna rozmyślać. Rodzeństwo i tatuś ubierają się w kostiumy i zakładają maski, mamusia natomiast chce pozostać w domu z małą chorą. Ale Pyszczkowi udało się ją przekonać by również i ona poszła z innymi na zabawę.
Pyszczkowi przyszedł do głowy wspaniały pomysł. Smutek znika natychmiast. Z niecierpliwością oczekuje, by wszyscy założyli maski. Gdy tylko rodzina wychodzi, wyskakuje z łóżka i wyciąga kolorowe kredki. Potem zaczyna robić na swoim futerku różnokolorowe kropki. Naturalnie kolor czerwony nie jest jej potrzebny, gdyż czerwone punkciki ma już z powodu odry. Pyszczek bawi się świetnie. Potem bierze kawałek kartonu i robi sobie maseczkę, zakłada ją i przygląda się sobie w lustrze.
- W ten sposób nikt mnie nie pozna – mówi do siebie zadowolona.
Teraz musi pobiec na zabawę. Wmieszała się w tłum innych zwierząt i nikt jej nie rozpoznaje. W pewnym jednak momencie zlękła się bardzo i serduszko prawie że przestało jej bić: spotkała akurat tatusia! Rzeczywiście zbliża się do niej i uśmiecha się pięknie, mówiąc:
- Jak się czujesz śliczna myszko?
Udało się! Nawet tatuś nie rozpoznał jej. Pyszczek tańczy i świetnie się bawi. Krótko przed końcem balu Pyszczek wycofuje się z zabawy, biegnie do domu, myje się, kładzie szybko do łóżka. A oto rodzice i rodzeństwo wracają z zabawy. Wszyscy są szczęśliwi i zachwyceni. Mamusia szepce do tatusia:
- Oj jak mi przykro, że nasza córeczka nie mogła być z nami!
Ale słowa te ledwie docierają do Pyszczka, zasypia również bardzo szczęśliwa i zadowolona.
 
2. „Maska wenecka” – przestrzenna praca plastyczna
Potrzebne materiały: papierowy talerzyk lub kartka papieru, materiały do ozdobienia maski: kredki, mazaki, farby, brokat, cekiny, klej, kolorowe pióra, bibuła, nożyczki
 
Dzieci wykonują maskę karnawałową według swojego pomysłu – wycinają kształt jak na zdjęciu instruktażowym poniżej. Przyklejają wybrane elementy, ozdabiają np. kredkami.
Na koniec rodzice przesyłają zdjęcia dokumentujące pracę dzieci.
3. "Simon says" - utrwalanie nazw czynności z języka angielskiego
Kolejna zabawa do utrwalenia słownictwa z języka angielskiego, tym razem nazw czynności. Zabawa polega na wykonywaniu różnych poleceń, tylko wtedy, gdy są one poprzedzone słowami „ Simon says”. Osoba, która wykona polecenie, mimo braku słów „Simon says” odpada z gry/ wykonuje jakieś „karne zadanie” np. 3 przysiady.

Przykład:
  • Simon says: dance- dzieci tańczą;
  • run- dzieci nie biegają.
Zakres słownictwa: dance – tańczyć, run – biegać, walk- spacerować, stand up- wstawać, sit down- siadać, swim – pływać, clap your hands – klaśnij w dłonie, hands up- podnosić ręce do góry, hands down – opuszczać ręce, turn around – obracać się.

4. „Bajka o moim ciele” – dzieci wraz z rodzicami znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:
- poznajemy swoje rączki,
- rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy,
- paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka,
- po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy i masujemy,
- idą paluszki dalej i witają się z szyjką, kręcimy szyjką raz w jedna, raz w drugą stronę,
- po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos – liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,
- paluszki – wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy.
- poprawianie fryzury.
 
l1

Zadanie nr 1 - "Spektakl teatralny"
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia spektaklu teatralnego

 https://facebook.com/events/s/pch%C5%82a-szachrajka-online-starsz/876693056125142/?__mref=mb
Po seansie prosimy, aby dziecko pełnymi, poprawnymi gramatycznie zdaniami opowiedziało rodzicom treść przedstawienia. 


Kolejna transmisja bajki muzycznej "Brzydki Kaczorek" dnia 19.03 o godz. 10:00 - link do transmisji:
https://www.facebook.com/events/537194023602915/

Zadanie nr 2 - "Wiosenna domowa hodowla"
Prosimy, aby każde dziecko założyło hodowlę wybranej rośliny i dokumentowało zdjęciami jej rozwój, jeśli nie ma takiej możliwości, to można zrobić ilustracje cyklu rozwojowego wybranej rośliny zwiastującej wiosnę.

Zachęcamy do odwiedzania sprawdzonych stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych:  

https://www.matzoo.pl/
http://necio.pl/
https://kiddoland.pl/
https://www.superkid.pl/

Zadanie nr 3 - "Ćwiczymy pisanie"
Prosimy, aby dzieci ćwiczyły pisanie (zarówno wyrazów, jak i działań matematycznych) na tackach z kaszą manną.
 
Zadanie nr 4 - "Ćwiczymy wszyscy razem"
Dbamy o rozwój fizyczny naszych wychowanków, w związku z tym mamy misję dla rodziców:
https://www.facebook.com/groups/1300280263410607/permalink/2403715366400419/
Przynajmniej trzy wykonane ćwiczenia z filmiku = trzy zdjęcia potwierdzające.
 
Zadanie nr 5 - „COLD & HOT”
Drogi rodzicu, pobaw się z dzieckiem w zabawę „COLD & HOT” chociaż 10 min. dziennie. Zabawa ma na celu utrwalenie poznanych słówek podczas zajęć z języka angielskiego.  Zaczynamy przedstawiając dzieciom jakiego przedmiotu szukamy. Najlepiej jeśli będzie to jakiś przedmiot fizyczny, jeśli nie mamy takiego – można narysować lub wydrukować dany przedmiot na kartce. Dziecko / rodzic zakrywa oczy, a w tym samym czasie rodzic / dziecko ukrywa przedmiot. 
Kiedy przedmiot jest już schowany, osoba chowająca, zamiast „ciepło/ zimno” – jak w tradycyjnej zabawie, powtarza nazwę przedmiotu, np. teddy. Im osoba szukająca jest bliżej celu, tym chowający głośniej powtarza dane słowo.

Zakres słownictwa: apple - jabłko, plum - śliwka, pear - gruszka, banana - banan, grapes - winogrona, 
pen - długopis, pencil - ołówek, book - książka, mammy - mama, daddy - tata, grandma - babcia, 
grandad - dziadek, baby - dziecko, trumpet - trąbka, drum - bębenek, guitar – gitara, blue - niebieski, 
yellow – żólty, red - czerwony, green - zielony, orange - pomarańczowy, nose – nos, eyes – oczy, ears – uszy, mouth - usta.


Zadanie nr 6 - „Wiosna i moda”
Prosimy o przeczytanie dzieciom poniższego wiersza i zadanie do niego poniższych pytań dzieciom:
„Jaki problem miała wiosna?”
„W co postanowiła się ubrać?”
„Jak wyglądała?”
Prosimy, aby dzieci odpowiedziały również na pytania:
„Jakie kolory kojarzą Ci się z wiosną? Dlaczego?”
„Jak według Ciebie wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?”
 
 
Zadanie nr 7 - Eksperyment „Dlaczego tak ważne jest mycie rąk?”
Zachęcamy do wzięcia udziału w eksperymencie pokazującym jak ważne jest mycie rąk.
Do eksperymentu potrzebne są:
talerzyk, woda, pieprz mielony, mydło
Do talerzyka nalewamy wodę, do wody wsypujemy pieprz. Wyjaśniamy dzieciom, że pieprz w wodzie to wirusy. Dziecko wkłada palce do talerzyka i obserwuje, że „wirusy atakują nasze ciało”. Kiedy dziecko namydli dłonie i ponownie włoży palce do talerzyka zaobserwuje odpychanie pieprzu- wirusy nie będą nam już straszne. Eksperyment ten ułatwi dzieciom zrozumienie tego, jak ważne jest używanie mydła w walce z wirusami.
 
Zadanie nr 8 -  „Domowa ciastolina”
Składniki:
Odżywka do włosów 250 ml lub balsam do ciała.
Mąka ziemniaczana ok. 400-450 gramów.
Olej około 4-5 łyżek, dzięki niemu masa jest bardziej plastyczna (opcjonalnie)
Kolorowe barwniki lub farby akrylowe/plakatowe
 
Do miseczki wsypujemy mąkę ziemniaczaną, potem dodajemy odżywkę lub balsam do włosów, olej i mieszamy przez chwilę. Jeżeli mamy ochotę zabarwić masę na różne kolory, to dzielimy ja na tyle części ile mamy barwników i wyrabiamy masę z barwnikiem.. Jeżeli masa zacznie twardnieć, należy dodać trochę odżywki do włosów. Po wykonaniu zadania prosimy, aby dzieci ulepiły dowolną figurkę i przyniosły po powrocie do przedszkola.
 
Zadanie nr 9 - Zabawa ruchowa „Bociany”
Dzieci są bocianami. Biegają po łące, machając rękami jak skrzydłami. Na mocne uderzenie przez rodzica (tamburyn, garnek, szklanka) zatrzymują się, stają na jednej nodze i naśladują głos bociana: kle, kle, kle. Dwa uderzenia w wybrany przedmiot są sygnałem do ponownego ruchu.


Zadanie nr 10 - Wycieczka do Centrum Nauki Kopernik
Przyrodnicy! Pakujcie się! Dzisiaj zabieramy Was na wycieczkę do Warszawy! 19.03.2020. o godz. 12.00 widzimy się na wirtualnym zwiedzaniu w Centrum Nauki Kopernik, po powrocie spróbujcie wykonać chociaż jeden eksperyment w domu.

Zadanie nr 11 - "Matematyczne potyczki"
Zapraszamy do skorzystania ze strony:
https://szaloneliczby.pl/przedszkole/?fbclid=IwAR0hOmzzlRLPdivoF7Oa-eoi6tAlzBQI8DipBpCPahS_hPW_PWHp9wYLt_U
Prosimy szczególnie skupić się na stosunkach przestrzennych i porównywaniu liczb.


Zadanie nr 12 – Zabawa umuzykalniająca „Wiosenny koncert”
 Zapraszamy do wielkiego wiosennego koncertu!
Lada dzień przywitamy pierwszy dzień wiosny. Z tej okazji zapraszamy do zabawy muzycznej z wykorzystaniem „instrumentów muzycznych”, które bez problemu znajdą się w każdym domu; dwie pokrywki od garnków, jeden garnek, miseczka, szklanka z wodą, butelka wypełniona ryżem/grochem/fasolą i drewniana łyżka. Utwór, do którego będziemy muzykować to  „Wiosna” autorstwa Antoniego Vivaldiego. Koncert czas zacząć!

Film z instrukcją zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=ocG2PG4Wmjg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1MAbBpbcpnX2vXJ7PUgjZigjWDHFgHstCw_ExcQgkyOItoU53fkiPHZeg
 
Po zabawie zadaniem dzieci jest stworzenie dowolnego, własnego instrumentu muzycznego z akcentem wiosennym według własngo pomysłu.


Zadanie nr 13
Prosimy, aby każde dziecko założyło ,,zeszyt" wg instrukcji zamieszczonej na naszym kanale na YouTube 
https://www.youtube.com/watch?v=SYWJ91cU0e4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3eaPGSmw-T0p710O0MFjwJdaPSc-QkvVn7fqY7re5NLJGleGK6ZaNKVeU

Zaczynamy w poniedziałek (23.03.) od litery ,,A", wtorek ,,B" itd. do końca alfabetu. Jedna kartka = jedna litera. Na koniec spinamy kartki i przynosimy tak stworzony ,,zeszyt" do przedszkola. 


Zadanie nr 14
Prosimy, żeby dzieci we wcześniej założonym zeszycie (dwa razy w tygodniu) przepisywały krótki tekst (max. 5 zdań). Może być przepisany z książki, gazety, opakowania itp. Ważne jest, by pamiętać, aby nie odrywać ręki od kartki oraz prawidłowo łączyć litery.
 
Chętne dzieci mogą nauczyć się na pamięć wybranego wiersza o wiośnie. 

Zadanie nr 15
Prosimy wyciąć z papieru figury geometryczne i ułożyć z nich obrazki, im więcej figur tym lepiej.Każdą figurę nazywamy i określamy jej cechy (ilość i długość boków, kątów itp.)