Kreatywne domowe przedszkole

Kochani Rodzice!
Zachęcamy Państwa do wysyłania zdjęć z wykonania zadań przez dzieci na adres mailowy: 
zdobywcy.pm11@wp.pl  Chętnie je wspólnie obejrzymy, będą one dostępne w zakładce GALERIA - KREATYWNE DOMOWE PRZEDSZKOLE.


Zadanie - 31.03.2020 r. 
1. Wysłuchajcie dzisiaj kolejnej bajki pt. „Wszędzie dobrze, ale…” dostępnej na stronie internetowej „Nie tylko bajki”
https://nietylkobajki.pl/bajki/przygody-kota-afika/seria-ii-cos-dobrego-kochanego-lubianego/bajka-o-zazdrosci-wszedzie-dobrze-ale/
Bajkę mogą Wam przeczytać rodzice lub rodzice mogą pobrać wersję MP3 dostępną na tej samej stronie pod bajką.

Waszym zadaniem jest wykonać ilustrację do usłyszanej bajki lub bajki z dnia poprzedniego pt. „Opowieść o zjadliwie zielonych sówkach”. Wybór należy do Was. 

Na rozruszanie swojego ciała powtórzcie sobie piosenkę ilustrowaną ruchem „Kucharz marzec”. Pamiętajcie też o ćwiczeniach porannych.

2. Język angielski. Utrwalamy nazwy członków rodziny. Jestem pewna, że doskonale pamiętacie piosenkę „ Baby shark”. Spróbujcie zaśpiewaćją rodzicom, może nawet uda się Wam zatańczyć?  Poniżej link z piosenką.

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
l1

Zadanie - 30.03.2020 r. 
W tym tygodniu będziemy w labiryncie uczuć i emocji (innowacja p. Doroty Szadkowskiej) i będziemy mówili o zazdrości i o tym, jak akceptować niektóre niezbyt miłe uczucia.

Wysłuchajcie uważnie bajki pt. „Opowieść o zjadliwie zielonych sówkach” Cornelii Nitsch czytanej przez nauczycielkę (bajka będzie czytana na naszej zamkniętej grupie Facebook) oraz odpowiedzcie na zadane przez panią pytania dotyczące treści przeczytanej bajki. Zastanówcie się później wspólnie z rodzicami o co można być jeszcze zazdrosnym i czy zazdrość jest dobrą emocją.

Następnie wykonajcie zestaw ćwiczeń gimnastycznych (podany w zeszłym tygodniu), aby rozruszać swoje ciało. 


Zestaw ćwiczeń porannych nr 2 - 
Pamiętajcie też o ćwiczeniach porannych, które wpływają na nasze dobre samopoczucie w ciągu całego dnia.

l1

Zadanie - 27.03.2020 r. 

1. „Wiosną w ogrodzie” – nauka wiersza Jolanta Siuda- Lendzion

Nasiona w glebę wrzucamy,
Potem je podlewamy.
Słonko mocniej przygrzeje,
Wiaterek powieje.
Nasiona nam wykiełkują,
Nasze oczy rozradują.
A gdy wszystko urośnie,
Podziękujemy wiośnie.
 

Dzieci uczą się wiersza na pamięć (rozwijają pamięć). Następnie na plecach rodziców/rodzeństwa  rysują wiersz np.  nasiona w glebę wrzucamy - stukają po plecach palcami, potem je podlewamy - rysują lejącą się wodę, słonko mocniej przygrzeje - palce obu dłoni kręcą się po plecach, wiaterek powieje - wszystkie palce poruszają się raz w lewą raz w prawą stronę, nasiona nam wykiełkują- rysują palcami małe pionowe kreski, nasze oczy rozradują - rysują uśmiechy, a gdy wszystko urośnie - rysują kwiatki, podziękujemy wiośnie - rysują serce palcami obu rąk.
Do wiersza można także zrobić zabawę z wykorzystaniem ruchu czyli dzieci pokazują ruchem słowa wiersza . nasiona w glebę wrzucamy - dzieci kucają i naśladują wrzucanie nasion do ziemi , potem je podlewamy- pokazują gest podlewania konewką, słonko mocniej przygrzeje- unoszą nad głowę wyprostowane ręce i naprzemiennie otwierają i zaciskają palce w obu dłoniach, wiaterek powieje- kołyszą się na boki z uniesionymi rękami, nasiona nam wykiełkują- kucają, kładąc ręce na głowę, a następnie powoli wstają, stają na palcach i wyciągają ręce jak najwyżej, nasze oczy rozradują- śmieją się głośno, a gdy wszystko urośnie- dłońmi kreślą w powietrzu kształt koła, podziękujemy wiośnie- robią ukłon i rozkładają ręce na boki.

2. Zabawy ruchowe „Tańcz tak jak ja” oraz „Wiatraki” – opis w dniach: 25.03 oraz 26.03

l1

Zadanie - 26.03.2020 r. 
1. Zabawa muzyczno-ruchowa 
"Kucharz Marzec"
(sł. Dorota Kluska, muz. Andrzej Zagajewski)

Do kuchni wpada Marzec
(dzieci siedzą i tworzą z jednej dłoni „miskę”)
i chce coś ugotować, (drugą ręką naśladują mieszanie w niej)
lecz straszny z niego gapa, (trzymają się za głowę)
nie może zdecydować… (przecząco kręcą głową)
 
Ref. Czy będzie śnieg, czy słońce,
(dzieci wstają i dłońmi naśladują spadające płatki śniegu, a następnie unoszą ręce nad głowę i kręcą dłońmi w  nadgarstkach)
czy może jednak plucha, (dzieci tupią)  
ulewa, mały wietrzyk, (palcami naśladują spadające padający deszcz, a następnie  robią „młynek” z dłoni)                                                   
czy wielka zawierucha.
(rozkładają ręce na boki i wykonują obroty, po czym ponownie siadają)
 
Do garnka wszystko wrzucił,
(naprzemiennie wyciągają ręce przed siebie)
dołożył dwie przyprawy… (uderzają dłońmi o uda)
Co wyszło? Nie wiadomo! (rozkładają ręce na boki w geście zapytania)
Sam bardzo jest ciekawy…(drapią się po głowie)
 
Ref. Czy będzie śnieg, czy słońce…
(powtarzamy to co powyżej w refrenie)
Wiosną zdarzyć się może (robią „młynek” z dłoni”)
w pogodzie zamieszanie.            
Gdy Marzec znów gotuje,
(z jednej dłoni tworzą „miskę”, a drugą w niej mieszają)
nikt nie wie, co się stanie. (kręcą przecząco głową)
 

Ref. Czy będzie śnieg, czy słońce… (powtarzamy ruchy refrenu)
 
2. "Kalosze" - praca plastyczno-techniczna
Potrzebne będą: kartka papieru, farba niebieska akwarelowa, farba  plakatowa niebieska lub kredka niebieska w odcieniu jasnym i ciemnym (dziecko też może kolorować lekko tworząc jaśniejszy kolor i przyciskając mocniej- ciemniejszy kolor), reklamówka, nożyczki, klej.

Dziecko koloruje kartkę na jasny niebieski lub maluje ją niebieską farbą akwarelową. Następnie  maluje rękę niebieską  farbą i odciska ją na przygotowanej wcześniej kartce tworząc w ten sposób kałuże. Jeżeli nie ma farb w domu, dziecko odrysowuje rękę na kartce tworząc kałuże, a następnie koloruje je. Na reklamówkach dzieci (z pomocą rodziców) rysują 2 kalosze , a następnie wycinają je i nakleją na przygotowane wcześniej kałuże.

3. 
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Tańcz tak jak ja”
Przy wesołej muzyce dziecko porusza się w jej rytm. Zadaniem rodzica/ rodzeństwa jest poruszanie się w ten sam sposób. Następnie następuje zamiana ról.

4. Kolejna zabawa do utrwalenia słownictwa z języka angielskiego, tym razem nazw czynności. Zabawa polega na wykonywaniu różnych poleceń, tylko wtedy, gdy są one poprzedzone słowami „ Simon says”. Osoba , która wykona polecenie , mimo braku słów „ Simon says” odpada z gry/ wykonuje jakieś „karne zadanie” np. 3 przysiady.Przykład:

  • Simon says: dance- dzieci tańczą;
  • run- dzieci nie biegają.

Zakres słownictwa: dance – tańczyć, run – biegać, walk- spacerować, stand up- wstawać, sit down- siadać, swim – pływać, clap your hands – klaśnij w dłonie, hands up- podnosić ręce do góry, hands down – opuszczać ręce, turn around – obracać się.

l1

Zadanie - 25.03.2020 r. 
1. „Mrówki do mrowiska”- konstruowanie gry - zabawy matematyczne.
Zadaniem dzieci jest przygotowanie trasy do gry dla mrówek (czyli dziecka i rodzeństwa lub rodziców). Dziecko układa na dywanie, podłodze trasę do gry - kolejnymi polami mogą być kartki papieru/kolorowych gazet, a pola specjalne mogą dzieci pokolorować np. na czerwono lub oznaczyć w inny sposób. Wyznaczają też pole startu i mety - np. zaznaczając start klockami, chustą/szalem mamy i tak samo linię mety.  Dzieci wymyślają przygody, jakie mogły po drodze przydarzyć się mrówkom np. 1 pole specjalne- kałuża- mrówka nie może do niej wpaść więc musi się cofnąć o dwa pola; 2 pole specjalne - gąsienica, która zagadała mrówkę i mrówka czeka teraz jedną kolejkę gry; 3 pole specjalne - pożywienie - mrówka dostaje energii i przesuwa się o trzy pola do przodu. itp
Jako pionków można użyć np. klocków. Potrzebna jest również kostka. Wygrywa ta mrówka, która dotrze do mrowiska jako pierwsza.

2. Zabawa z wykorzystaniem koca „Stonoga” 
Dziecko roluje koc, a następnie na nim siada okrakiem i próbuje poruszać się, jak stonoga po pokoju.

3. Zabawa ruchowa „Wiatraki”
dziecko porusza się swobodnie po pokoju (można puścić wesołą muzykę) w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce (wyciszenie głosu) staje w miejscu i porusza ramionami, jak skrzydłami wiatraka - rodzic określa: porusza się prawe skrzydło wiatraka do przodu, lewe skrzydło wiatraka do tyłu, prawe skrzydło do przodu a lewe do tyłu, obydwa do przodu/tyłu. Na hasło: „Wiatraczki” dziecko rozkłada ręce na boki i wykonuje kilka obrotów wokół własnej osi.

Zestaw ćwiczeń porannych 1 - Nasza propozycja na powitanie nowego dnia zabawami ruchowymi wspólnie z dziećmi. 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1 - Wspólna gimnastyka z dzieckiem? Czemu nie! Każdy przedszkolak powie, że ruch to zdrowie!

l1

Zadanie nr 1 - „Układamy proste rymy”
Pomoce:
- figury geometryczne (kwadraty, prostokąty, trójkąty i koła) różnej wielkości i w czterech kolorach (czerwony, niebieski, żółty, zielony)

Dziecko otrzymuje komplet figur geometrycznych. Rodzic lub dziecko układa na stole wg określonego porządku, np. koło niebieskie, czerwony kwadrat i prosi, by dziecko układało dalej figury..............
Zadanie to można utrudnić wprowadzając więcej figur i kolorów.

Zadanie nr 2 - „Ułóż taki sam wzór” – zabawa ruchowa

Dzieci losują figury geometryczne w różnych kolorach. Gdy gra muzyka poruszają się w jej rytm. W ty czasie  dziecko lub rodzic przyczepia w widocznym miejscu wzór z figur geometrycznych, wg którego dzieci mają się ustawić.

Zadanie nr 3
Pomoce: figury geometryczne, obrazek przedstawiający , np. podwórko wiejskie.

Pokazujemy dzieciom obrazek przypięty na tablicy. Omawiamy jego treść. Następnie prosimy o odszukanie na obrazku określonej figury geometrycznej. Np. trójkąt – dziecko wskazuje – dach domu, kwadrat – okno, koło – wejście do budy psa.

Zadanie nr 4 - „Puzzle”

Pomoce: plansze z narysowanymi figurami geometrycznymi, pocięte na części figury geometryczne; koło- 4 części, kwadrat – 2 części, prostokąt – 3 części, trójkąt – 2 części.

Dajemy dziecku plansze i części figur geometrycznych. Części z jednej strony są pokolorowane ( każda figura ma inny kolor). Odwracamy części białą stroną do wierzchu i prosimy dziecko, aby ułożyło na planszy części tak, żeby powstała określona figura. Jeżeli dziecko ma trudności informujemy go, że może korzystać z podpowiedzi.  lość i wielkość części jest dowolna.


Zadanie nr 5 - „ Do pary”

Pomoce: figury geometryczne, plansze z wyciętymi figurami różnej wielkości.

Dajemy dziecku plansze z wyciętymi otworami o różnych kształtach: koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty różnej wielkości oraz zestaw figur. Omawiając wygląd poszczególnych figur prosimy o dopasowanie jej do odpowiedniego otworu.

Zadanie można prowadzić w formie gry planszowej

Na kartce szarego papieru rysujemy z dziećmi trasę gry. Co kilka pól wycinamy jakąś figurę o określonej wielkości. Dziecko rzuca kostką. Jeżeli stanie na polu wyciętym – zadaniem jego jest dopasować figurę i powiedzieć o niej wszystko, co wie.


Zadanie nr  - 6  "Spektakl teatralny"
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia spektaklu teatralnego

 https://facebook.com/events/s/pch%C5%82a-szachrajka-online-starsz/876693056125142/?__mref=mb
Po seansie prosimy, aby dziecko pełnymi, poprawnymi gramatycznie zdaniami opowiedziało rodzicom treść przedstawienia. 

Zadanie nr 7 – „Urodziny Prosiaczka”

Prosimy abyście przeczytali Państwo z dziećmi bajkę terapeutyczną pt. „Urodziny Prosiaczka”. W trakcie bajki są postawione pytania (wielkimi literami), na które dzieci odpowiadają pełnymi zdaniami (mogą przy tym pokazać także - mimiką, gestem – emocje Prosiaczka). Prosimy także, aby dzieci wykonały prezent urodzinowy dla Prosiaczka z dostępnych w domu materiałów tj. rolki po papierze toaletowym, wstążki, wycinanki, farby, kredki, plastelina itp. , może to być tylko laurka, obrazek lub zabawka, wazonik itp. Wszystko według pomysłu dziecka. Prosimy także, aby dzieci przyniosły „prezent dla Prosiaczka” po powrocie do przedszkola.

BAJKA TERAPEUTYCZNA pt Urodziny Prosiaczka

 
Zadanie nr 8 - „Powitanie wiosny”

Prosimy, aby każde dziecko wykonało pracę plastyczną pt. „Powitanie wiosny” w związku z pierwszym dniem wiosny. Prace zbierzemy po powrocie do przedszkola.

Polecamy także strony internetowe, z których korzystamy podczas zajęć na tablicy multimedialnej:
www.necio.pl
www.matzoo.pl
Oczywiście przestrzegając zasady pół godziny przed monitorem.

Zadanie nr 9 - „COLD & HOT”

Drogi rodzicu, pobaw się z dzieckiem w zabawę „COLD & HOT” chociaż 10 min. dziennie. Zabawa ma na celu utrwalenie poznanych słówek podczas zajęć z języka angielskiego.  Zaczynamy przedstawiając dzieciom jakiego przedmiotu szukamy. Najlepiej jeśli będzie to jakiś przedmiot fizyczny, jeśli nie mamy takiego – można narysować lub wydrukować dany przedmiot na kartce. Dziecko / rodzic zakrywa oczy, a w tym samym czasie rodzic / dziecko ukrywa przedmiot. 

Kiedy przedmiot jest już schowany, osoba chowająca, zamiast „ciepło/ zimno” – jak w tradycyjnej zabawie, powtarza nazwę przedmiotu, np. teddy. Im osoba szukająca jest bliżej celu, tym chowający głośniej powtarza dane słowo.


Zakres słownictwa: apple - jabłko, plum - śliwka, pear - gruszka, banana - banan, grapes - winogrona, 
pen - długopis, pencil - ołówek, book - książka, mammy - mama, daddy - tata, grandma - babcia, 
grandad - dziadek, baby - dziecko, trumpet - trąbka, drum - bębenek, guitar – gitara, blue - niebieski, 
yellow – żólty, red - czerwony, green - zielony, orange - pomarańczowy, nose – nos, eyes – oczy, ears – uszy, mouth - usta.

 

Kochane Dzieci Drodzy Rodzice!

Przesyłamy kolejne zabawy, zadania na ten tydzień, dzięki którym rozwijamy wyobraźnię, twórczą aktywność oraz ekspresję plastyczną naszych dzieci. Kształtujemy poprzez te zadania sprawne posługiwanie sie narzędziami plastycznymi oraz wykorzystaniem materiałów.
Bardzo prosimy, aby dzieci wszystkie zadania, które zrobią przyniosły do przedszkola. Serdecznie pozdrawiamy!


Zadanie nr 10 - "Kleksy"

Dziecko składa kartony na pół i w wewnętrzne zgięcie wpuszczają odrobinę atramentu. Przeciąga palcami po zewnętrznej stronie kartonu, tworząc dużego kleksa. Rozkładają kartkę i domalowują rysunek do kleksa.

 
Zadanie nr 11 - "Świat na różowo"

Dziecko  zakłada dowolne okulary. Wybierzcie jakiś określony widok, który będziecie malować indywidualnie, każdy w swoich okularach. Następnie wykonajcie wielki obraz z połączonych prac.

 
Zadanie nr 12 - "Retusz portretu"

Każde dziecko otrzymuje portret. Zadaniem dziecka jest ucharakteryzowanie portretu wg własnego pomysłu. Może dorysować włosy, piegi okulary…

 
Zadanie nr 13 - "Guzikowo"

Dziecko wybiera po kilka guzików i przyklejają je do kartki. Po przymocowaniu guzików domalowują farbą (lub pastelowymi kredkami) linie i plamy, które wraz z guzikami tworzą określoną całość. Każdy nadaje swojej pracy tytuł i przykleja na brystol lub tekturę i w ten sposób je oprawiamy.
 

Zadanie nr 14 - "Portret" - wiersz

„Portret”
Anetta Dobrakowska


Marzę ciągle o portrecie.
Może go namalujecie?
Twarz mam trochę nietypową,
garderobę kolorową.
Kto mnie widzi - ten się śmieje!
To z sympatii - mam nadzieję!
To, co noszę na swej głowie
przypomina ciut sitowie.
Więc uwielbiam kapelusze,
toczki, czapki, pióropusze.
Teraz bierzcie kredki, karton,
namalujcie mnie, bo warto.

 

Zadaniem dziecka jest narysowanie postaci z wiersza według własnych wyobrażeń. Po zakończeniu pracy następuje prezentacja i opis wyglądu każdej narysowanej postaci.


Zadanie nr 15 - "Łączenie punktów"

Dziecko zaznacza na swojej kartce dwanaście punktów w dowolnym układzie. Następnie wymienia się kartkami z rodzicami. Ustalamy, jaki rodzaj rysunków ma powstać, np. sprzęty kuchenne, twarz, samochód, drzewo, wspomnienie z wakacji. Zadaniem każdego jest połączenie ze sobą punktów w jeden rysunek.