Logo Zabawy

Zachęcam Państwa do korzystania wraz z dziećmi z licznych portali logopedycznych. Można tam znaleźć ciekawe informacje dla rodziców dotyczące rozwoju mowy dziecka oraz  problemów z tym związanych. Są też liczne propozycje  zabaw, ćwiczeń, gier  logopedycznych, które można wykonywać  z dzieckiem w domu. W formie zabawy  stymulujmy i wspierajmy rozwój mowy dziecka:
 
https://www.mimowa.pl/
https://domologo.pl/
https://www.printoteka.pl
https://www.superkid.pl/
https://kreatywnewrota.pl/
https://logokreacja.wordpress.com/
https://gadamdorzeczy.pl/
https://www.logopasja.pl/
https://www.logopestka.pl/
https://www.brzeczychrzaszcz.pl/
https://www.logotorpeda.com/
http://www.logozabawy.pl/


 
Zadanie 1. - "Remont u Smoka"
Zapraszam Państwa do przeczytania dziecku bajki logopedycznej. W trakcie czytania rodzic wspólnie z dzieckiem wykonuje kolejne ćwiczenia usprawniające języka. (Informacja dodatkowa: wałek dziąsłowy to zgrubienie za górnymi zębami) Link do bajki:
 
REMONT U SMOKA

 
Zadanie 2. – „Wstążka”
W tej zabawie dzieci utrwalają prawidłową artykulację głosek szeregu szumiącego. Przygotuj wstążkę (może to być pasek krepiny, wstążka do kwiatów, tasiemka, itp.). Przesuwaj dłonią po wstążce, podnieś język do wałka dziąsłowego i naśladuj głosy:

 
smoka (cz cz cz…)
sowy (sz sz sz…)
lisa (ż ż ż…)
zająca (dż dż dż…)


 
Zadanie 3. - "Rusz językiem"
Zapraszam do obejrzenia na kanale Youtube serii  filmików logopedycznych. Są to krótkie filmy zawierające ćwiczenia: oddechowe, dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne (prawidłowa artykulacja samogłosek, oraz wybranych spółgłosek). Proszę aby dziecko obejrzało 1 filmik  codziennie i w trakcie oglądania, wraz z rodzicem wykonywało przedstawiane ćwiczenia.

https://www.youtube.com/results?sp=mAEB&search_query=rusz+j%C4%99zykiem
 

Zadanie 4. - "Mecz"
Ćwiczenie oddechowe wydłużające fazę wydechu.
Proszę przygotować kilka kulek ugniecionych z papieru, 4 dowolne klocki, 2 słomki. Po przeciwnych stronach stołu siada rodzic i dzieckiem, z klocków ustawiamy 2 bramki (przed każdym z graczy). Dmuchając na kulki, przez słomki „strzelamy” gole przeciwnikowi.
Uwaga: Wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami.



Zadanie 5. - „Co słychać w domu”
Zachęcam do zabawy słuchowej. Celem jej jest rozwijanie percepcji słuchowej oraz stymulowanie pamięci słuchowej. 
Instrukcję do zabawy znajdą Państwo po otwarciu pliku. Jest to propozycja autorki Aleksandry Rosińskiej. Propozycja ta dotyczy osób, które mogą wydrukować zawarte w pliku obrazki.
Druga propozycja jest następująca:
Dziecko ogląda obrazki na ekranie, rodzic stoi za plecami dziecka i używając przedmiotów codziennego użytku (spośród zawartych na obrazkach) wydobywa z nich dźwięki. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, jaki przedmiot wydaje taki dźwięk.
Starsze dzieci mogą dodatkowo wyodrębnić pierwszą głoskę w nazwie przedmiotu, przegłosować oraz podzielić na sylaby.
Młodsze dzieci powtarzają za rodzicem nazwę przedmiotu.

 
Zadanie 6. - "Kot"
Zachęcam Państwa do wspólnego wykonania, wraz z dziećmi, kota.
Przy okazji wspólnej zabawy rozwijamy u dziecka: sprawność manualną, utrwalamy prawidłowy chwyt kredki, utrwalamy kolory, utrwalamy nazwy części ciała kota, naśladujemy głos kota, utrwalamy prawidłową wymowę nazwy zwierzęcia, podział wyrazu na sylaby i głoski.
Proponuję, aby dzieci spróbowały samodzielnie (ewentualnie z niewielką pomocą rodzica) wykonać kota, wg obrazkowej instrukcji poniżej.
 
Zapraszam również do wysłania zdjęcia gotowego kota na adres: 
 gorania@op.pl

Utworzymy na stronie  przedszkola galerię naszych pięknych kotów.
Do zdjęcia proszę dołączyć następujące informacje: imię dziecka, wiek, nazwa grupy. Można też wymyślić imię dla kota.

 
Zadanie 7. - "Kot" – zabawy oddechowe
Celem tych ćwiczeń jest wydłużanie fazy wydechu, usprawnianie pracy przepony, uaktywnianie mięśni oddechowych.
Należy pamiętać, że wdech zawsze wykonujemy nosem, a wydech ustami.

Ćwiczenie 1. 
Nabierz powietrze nosem , a następnie jak najdłużej wydmuchuj ustami (jeden długi wydech) na ogon kota tak, aby ogon jak najdłużej był uniesiony do góry.

Ćwiczenie 2.
Nabierz powietrze nosem, a następnie wykonuj serię krótkich wydechów na ogon kota, wymawiając bezgłośnie głoskę p – p – p – p… Ogon kota powinien podskakiwać.

Zadanie 8. - „Czary – mary”
Zachęcam Państwa do wspólnego utrwalania wraz z dziećmi prawidłowej artykulacji głoski CZ.
Poniżej znajduje się wierszyk pt. "Czary-mary" (Dorota Krupa, Rymowanki – utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych). Moja propozycja:


1. Rodzic czyta wierszyk.
2. Dziecko powtarza za rodzicem wszystkie wyrazy zawierające głoskę CZ.
3. Dziecko powtarza za rodzicem tekst wierszyka.
4.Dziecko wymienia wszystkie postaci występujące w wierszyku. Otrzymuje tyle punktów, ile postaci zapamiętało.
5. Dziecko wybiera jedną z postaci, rysuje ją kredkami na kartce i pięknie koloruje.
6. Rodzic robi zdjęcie rysunku i wysyła na mój adres e-mail gorania@op.pl, lub poprzez komunikator Messenger, na moje nazwisko. 
Przypomnienie dla dzieci:
Aby prawidłowo powiedzieć głoskę 
CZ – podnosimy czubek języka do podniebienia, zęby są zwarte. Powodzenia!

 
Czary – mary”
Czapla czarną ma czuprynę,
Ka
czka wpadła w pajęczynę.
Pu
chacz włożył rękawiczki,
czki wpadły do doniczki.
 
Ka
czor loczki ma czerwone,
Cztery rączki i ogonek.
Biega
cz wpadł na metę czwarty.
Kto tu robi takie żarty?
 
To królewi
cz January!
On u
czynił takie czary.
Czarodziejską ma pałecz
I namieszał tu trosze
czkę.
 
Zadanie 9. - „Licz i ćwicz” 
Zapraszam do zabawy logopedycznej. Potrzeba nam będzie tylko kostka do gry (z dowolnej gry planszowej).
W zabawie tej będziemy przeliczać elementy od 1 do 6 oraz usprawniać pracę narządów artykulacyjnych. Utrwalimy również nazwy pokazanych zwierząt. Możemy  naśladować ich głosy,  podzielić nazwy na sylaby, wyodrębnić pierwszą głoskę, czy przegłosować nazwę zwierzęcia.

 
Gra z kostką
(plansza autorstwa Joanny Bartnik)
1. Kulnij kostką.
2.Policz ile kropek wypadło na kostce.
3. Poszukaj na planszy tyle samo kropek.
4. Wykonaj ćwiczenie  podane na planszy.
5. Powiedz, co to za zwierzę.
6. Naśladuj głos zwierzęcia.
7. Wyklaszcz jego nazwę.
8. Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku.
9. Przegłoskuj nazwę zwierzęcia.
Miłej zabawy!