Logo Zabawy

 
Zachęcam Państwa do korzystania wraz z dziećmi z licznych portali logopedycznych. Można tam znaleźć ciekawe informacje dla rodziców dotyczące rozwoju mowy dziecka oraz  problemów z tym związanych. Są też liczne propozycje  zabaw, ćwiczeń, gier  logopedycznych, które można wykonywać  z dzieckiem w domu. W formie zabawy  stymulujmy i wspierajmy rozwój mowy dziecka:
 
https://www.mimowa.pl/
https://domologo.pl/
https://www.printoteka.pl
https://www.superkid.pl/
https://kreatywnewrota.pl/
https://logokreacja.wordpress.com/
https://gadamdorzeczy.pl/
https://www.logopasja.pl/
https://www.logopestka.pl/
https://www.brzeczychrzaszcz.pl/
https://www.logotorpeda.com/
http://www.logozabawy.pl/

 
Zadanie 1. - "Remont u Smoka"
 
Zapraszam Państwa do przeczytania dziecku bajki logopedycznej. W trakcie czytania rodzic wspólnie z dzieckiem wykonuje kolejne ćwiczenia usprawniające języka. (Informacja dodatkowa: wałek dziąsłowy to zgrubienie za górnymi zębami) Link do bajki:
 
Zadanie 2 . – „Wstążka”

W tej zabawie dzieci utrwalają prawidłową wymowę samogłosek i jednocześnie usprawniają pracę pierścienia zwierającego gardła. Przygotuj wstążkę (może to być pasek krepiny, wstążka do kwiatów, tasiemka, itp.). Przesuwaj dłonią po wstążce i naśladuj śmiech:

 
smoka ( cha cha cha…)
sowy (cho cho cho…)
lisa (chi chi chi…)
zająca (che che che…)
borsuka (chu chu chu…)

 
Zadanie 3.  – „Rusz językiem”

Zapraszam do obejrzenia na kanale Youtube serii  filmików logopedycznych. Są to krótkie filmy zawierające ćwiczenia: oddechowe, dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne (prawidłowa artykulacja samogłosek, oraz wybranych spółgłosek). Proszę aby dziecko obejrzało 1 filmik  codziennie i w trakcie oglądania, wraz z rodzicem wykonywało przedstawiane ćwiczenia:

 
 
Zadanie 4.  – „Mecz” 

Ćwiczenie oddechowe wydłużające fazę wydechu. Proszę przygotować kilka kulek ugniecionych z papieru, 4 dowolne klocki. Po przeciwnych stronach stołu siada rodzic i dzieckiem, z klocków ustawiamy 2 bramki (przed każdym z graczy). Dmuchając na kulki „strzelamy” gole przeciwnikowi. Uwaga: proszę dokładnie pokazać dziecku, jak ułożyć usta w dzióbek podczas dmuchania. Wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami.



 
Zadanie 5. - „Co słychać w domu”

Zachęcam do zabawy słuchowej. Celem jej jest rozwijanie percepcji słuchowej oraz stymulowanie pamięci słuchowej. Instrukcję do zabawy znajdą Państwo po otwarciu pliku. Jest to propozycja autorki Aleksandry Rosińskiej. Propozycja ta dotyczy osób, które mogą wydrukować zawarte w pliku obrazki.
Druga propozycja jest następująca: Dziecko ogląda obrazki na ekranie, rodzic stoi za plecami dziecka i używając przedmiotów codziennego użytku (spośród zawartych na obrazkach) wydobywa z nich dźwięki. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, jaki przedmiot wydaje taki dźwięk. Starsze dzieci mogą dodatkowo wyodrębnić pierwszą głoskę w nazwie przedmiotu, przegłosować  go oraz podzielić na sylaby. Młodsze dzieci powtarzają za rodzicem nazwę przedmiotu.

 
Zadanie nr 6.   – „Kot – wykonanie zabawki”
 
Zachęcam Państwa do wspólnego wykonania, wraz z dziećmi, kota. Przy okazji wspólnej zabawy rozwijamy u dziecka: sprawność manualną, utrwalamy prawidłowy chwyt kredki, utrwalamy kolory, utrwalamy nazwy części ciała kota, naśladujemy głos kota, utrwalamy prawidłową wymowę nazwy zwierzęcia. Proponuję, aby rodzice (wg obrazkowej instrukcji poniżej) wykonali kota. Dziecko samodzielnie koloruje kota, rysuje oczy, nos, pyszczek, pazurki oraz dowolne ozdoby.
 
 
Zapraszam również do wysłania zdjęcia gotowego kota na adres:  
gorania@op.pl  Utworzymy na stronie  przedszkola galerię naszych pięknych kotów. Do zdjęcia proszę dołączyć następujące informacje: imię dziecka, wiek, nazwa grupy. Można też wymyślić imię dla kota.




 
Zadanie 7. – „Kot – zabawy oddechowe”

Celem tych ćwiczeń jest wydłużanie fazy wydechu, usprawnianie pracy przepony, uaktywnianie mięśni oddechowych. Należy pamiętać, że wdech zawsze wykonujemy nosem, a wydech ustami.

Ćwiczenie 1.  
Nabierz powietrze nosem , a następnie jak najdłużej wydmuchuj ustami (jeden długi wydech) na ogon kota tak, aby ogon jak najdłużej był uniesiony do góry.

Ćwiczenie 2.
Nabierz powietrze nosem, a następnie wykonuj serię krótkich wydechów na ogon kota, wymawiając bezgłośnie głoskę p – p – p – p… Ogon kota powinien podskakiwać.


 
Zadanie 8. – „Rymowanki – pokazywanki”

Zachęcam państwa do wszelkiego rodzaju zabaw paluszkowych z dziećmi. Wpływają one nie tylko na rozwój mowy dziecka, wzbogacanie jego słownictwa, ale też na doskonalenie pamięci słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi. Wpływają na kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała. Poniżej propozycja zabawy. Rodzic mówi rymowankę i wspólnie z dzieckiem pokazują wymienione części ciała, wykonują zawarte w rymowance polecenia:

 
Pokaż Ania (imię dziecka), gdzie masz oko,
gdzie masz ucho, a gdzie nos,
gdzie masz rękę, gdzie masz nogę,
gdzie na głowie rośnie włos.
Daj mi rękę,
tupnij nogą,
kiwnij głową: tak i nie.
Klaśnij w ręce.
Hop do góry!
Razem pobawimy się.
 
Więcej tego typu zabaw paluszkowych i rymowanek znajdą Państwo między innymi na stronie:

 
https://mamy-mamom.pl/
 
Zadanie 9. „Licz i ćwicz”

Zapraszam do zabawy logopedycznej . Potrzeba nam będzie tylko kostka do gry (z dowolnej gry planszowej).W zabawie tej będziemy przeliczać elementy (kropki na kostce) oraz usprawniać pracę narządów artykulacyjnych. Utrwalimy również nazwy pokazanych zwierząt. Możemy  naśladować ich głosy.

 
gra z kostka
(plansza autorstwa Joanny Bartnik)

 
1.Kulnij kostką.
2. Policz ile kropek wypadło na kostce.
3. Wykonaj ćwiczenie  podane na planszy.
4. Powiedz, co to za zwierzę.
5. Naśladuj głos zwierzęcia.
 
Miłej zabawy!