Chcemy poznać

WRZESIEŃ 2021

Tematyki kompleksowe:

1. ”Poznajmy się”
2. ”Dobre obyczaje”
3. ”W krainie bezpiecznych zabaw i zabawek”

Dzieci będą:

– rozpoznawały swoje znaczki orientacyjne w szatni i w łazience oraz logo i nazwę nowej grupy,
– oglądały wyposażenie sali, ustalały wspólnie zasady korzystania z kącików zabaw i przestrzegały ich,
– poznawały swoje prawa i obowiązki w grupie w formie obrazkowej (piktogramy),
– rozumiały konieczność częstego mycia rąk jako podstawowego warunku zapobiegania chorobom,
– nabywały umiejętność świadomego dbania o czystość osobistą i otoczenia,
– przeciwstawiały się zaśmiecaniu środowiska, przestrzegały zasady wrzucania śmieci do kosza,
– porządkowały teren osiedla otaczający przedszkole,
– słuchały zagadek opisujących niebezpieczne sytuacje i podawały własne sposoby na bezpieczne ich rozwiązanie,
– nabywały umiejętność kulturalnego spożywania posiłku i zachowania się przy stole (postawa, formy grzecznościowe, unikanie mlaskania itd.),
– przezwyciężały uprzedzenie do niektórych potraw poprzez ich spróbowanie,
– poznawały kolory podstawowe,
– unikały źródeł hałasu i zdawały sobie sprawę z jego szkodliwości,
– zawierały z n-lką umowę o przynoszeniu zabawek z domu do przedszkola,
– próbowały określić wielkość przedmiotów stosując określenia: duży-mały; formowały koło, pary, rząd (pociąg),
– starały się poprawnie trzymać w ręku kredkę,
– ośmielały się do mówienia,
– rozumiały potrzebę dzielenia się z innymi, samodzielnie przebierały buty na kapcie i odwrotnie,
– obdarzały uwagą dzieci i n-lkę, aby zrozumieć, co mówią i czego oczekują,
– z ufnością zwracały się do n-lki z prośbą o pomoc czy wyjaśnienie.

 

Język angielski:

Tematyka:

1. Welcome! What`s your name?

2. Colours!

Słownictwo wprowadzane: Hello!, What’s your name?, I’m…, bye-bye); colours : red, pink, yellow, purple, green, blue.

Słownictwo bierne: Hello? I’m …, Who’s it?, What colour is it?, yes, no, Sit down!, Stand up!, Look at me!, Listen please., Stretch, wave, skip, close your eyes, jump, Look; Listen; Point, Put it here; Let’s play!, Colours,  Glue; Stick, What’s missing?, Match., clap hands, dance.

Songs:

Hello!

Hello, hello, girls and boys  /x4

It’s English time. Stand up, Stretch! And skip with me!

Skip, skip, skip to the tree / x4

And sing with me!

 

Bye-bye!

Bye-bye, girls and boys. / x4

 

 

Wiersze i piosenki:

,,Zasady przedszkolaka” B. Szelągowska

Kto chce pani coś powiedzieć;
Zaśpiewać piosenkę
wie, że najpierw w górę
trzeba unieść rękę.
Czarodziejskie słowa:
„proszę, przepraszam, dziękuję”
mówmy jak najczęściej!
To nic nie kosztuje.
Tak jak co dzień – po zabawie
trzeba sprzątnąć salę.
Poustawiać na swych miejscach:
Misie, klocki, lale…
Choć na dworze jest pochmurno
dzieci dobrze o tym wiedzą,
że od razu jest przyjemniej
gdy miłego coś powiedzą.
Nie lubimy hałasować
bo od tego boli głowa.
Gdy głośno krzyczymy,
innych dzieci nie słyszymy.
Każde pewnie o tym wie:
stolik z krzesłem lubią się.
My ich tajemnicę znamy.
Krzesło zawsze przysuwamy.
Stoi kosz w kącie sali
i czeka na dzieci.
Zawsze chętnie im się chwali,
że lubi jeść śmieci.
Przed jedzeniem, po zabawie
trzeba dobrze umyć ręce.
Nie chlapiemy się – bo chcemy,
by porządek był w łazience.

„Droga do przedszkola”– Śpiewające brzdące

Choć na niebie słońce
śpi na białych chmurkach,
wyskakuję z łóżka,
jak z dziupli wiewiórka.
I chociaż wczesna pora,
ja biegnę do przedszkola.
I chociaż wczesna pora,
ja bardzo cieszę się!
Auta śpią w garażach,
a ptaszki na drzewach,
idę do przedszkola
i wesoło śpiewam.
I chociaż wczesna pora,
ja biegnę do przedszkola.
I chociaż wczesna pora,
ja bardzo cieszę się!

Piosenka „Dzień dobry”

1. Dzień dobry, dzień dobry, wszyscy się witamy.
Dzień dobry, dzień dobry, dobry humor mamy.
2. Dzień dobry, dzień dobry, słonko jasno świeci.
Dzień dobry, dzień dobry, pani wita dzieci.
3. Dzień dobry, dzień dobry, jest bardzo wesoło.
Dzień dobry, dzień dobry, zróbmy wszyscy koło.
4. Dzień dobry, dzień dobry, podaj prawą rękę.
Dzień dobry, dzień dobry, zaśpiewaj piosenkę.

„Czyste ręce” I. Salach

Dziś od rana plusk w łazience.
To Krasnale myją ręce.
Najpierw w wodzie opłukują,
potem mydłem nasmarują.
Znowu woda – istny cud.
W umywalkę pup -puk -puk.
Jeszcze tylko kran zakręcę
i już czyste mamy ręce.

„Naprawimy misia” Cz. Janczarski

Kto misiowi urwał ucho ?
No , kto ? – pytam . Cicho , głucho …
Nikt się jakoś nie przyznaje .
Może jechał miś tramwajem ?
Może upadł biegnąc z górki ?
Może go dziobały kurki ?
Może Azor go tarmosił ,
urwał ucho , nie przeprosił ?
Igła , nitka , rączek para .
naprawimy szkodę zaraz .
O , już sterczą uszka oba ,
teraz nam się miś podoba !

Piosenka „Kolorowe listki”

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.

ref. Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło. (bis)

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały. (bis)

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę. .

ref. Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.(bis)

„Kwoka” J. Brzechwa

Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”

Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Pierwszy osioł wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.

Kwoka gniewna i surowa
Zawołała: „A to krowa!”
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła
Coś o łbie baranim rzekła

I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.

Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?