Koncepcja pracy
ROCZNA KONCEPCJA PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ
ROK SZKOLNY 2024/2025
“Z matematyką na co dzień” – dziecko w świecie figur, liczb, pojęć, symboli i działań matematycznych.
I. Doskonalenie pracy z wychowankiem.
- Stwarzanie warunków do dobrej adaptacji, jako czynnika eliminującego wstępne niepowodzenia przedszkolne – także matematyczne.
- Poznanie środowiska rodzinnego każdego wychowanka oraz jego ogólnego rozwoju celem ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola.
- Podejmowanie działań wychowawczo-dydaktycznych sprzyjających nabywaniu przez dzieci wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji matematycznej.
- kształtowanie umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej, swobodnym określaniu, co znajduje się w najbliższym otoczeniu;
- rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na występujących prawidłowościach /rytmy/ i korzystania z nich w różnych sytuacjach np. przy doskonaleniu liczenia oraz dla zrozumienia sensu mierzenia;
- doskonalenie umiejętności liczenia, dodawania, odejmowania – liczenie konkretnych przedmiotów przez liczenie na palcach, liczenie w pamięci;
- wspomaganie rozumowania operacyjnego w celu przygotowania dziecka do zrozumienia liczby naturalnej , które kształtowane jest na lekcjach matematyki w klasie I;
- wskazywanie dzieciom sposobu mierzenia długości w dostępnym dla nich zakresie, jako czynnika niezbędnego w nauce matematyki w szkole i w życiu codziennym;
- rozwój czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć, wprowadzenie do wykonywania zadań na zbiorach i ich elementach /klasyfikacja/;
- nabywanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań arytmetycznych w celu przygotowania dzieci do sprawnych operacji myślowych na lekcjach matematyki;
- zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia – kształcenie ważnych czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do rozwiązywania zadań;
- mierzenie płynów – ćwiczenia pomagające dzieciom zrozumieć, że np. wody jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydaje się jej więcej lub mniej w zależności od rodzaju naczynia;
- kształtowanie odporności emocjonalnej i rozwijanie zdolności do wysiłku umysłowego poprzez konstruowanie prostych i korzystanie z nich podczas zabaw i zajęć w przedszkolu.
4. Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu.
- wykorzystanie różnorodnych narzędzi pracy i przyrządów do rozwiązywania zadań matematycznych i rozwijania logicznego myślenia dzieci;
- urządzenia kącika matematycznego (liczmany, waga, miarki, figury matematyczne, gry matematyczno-dydaktyczne itp.);
- wykorzystanie pomysłów dzieci do projektowania i wykonywania pomocy dydaktycznych przydatnych do zabaw i zajęć kształtujących pojęcia matematyczne;
- projektowanie i tworzenie różnego rodzaju kalendarzy w grupach np. „Poznajemy dni tygodnia”, „Kalendarz pogody”, „Urodziny w przedszkolu”, „Kalendarz wydarzeń w grupie”;
- „Potyczki matematyczne” mające na celu przybliżenie, utrwalenie pojęć matematycznych – rywalizacja międzygrupowa /starsze-młodsze/.
5. Kształtowanie odporności emocjonalnej umożliwiającej rozwiązanie zadania wymagającego umiejętności opanowania nadmiernego napięcia emocjonalnego, uczenie sposobów radzenia sobie z zaistniałymi przeszkodami utrudniającymi wykonanie zadania.
6. Wspieranie dzieci mających problemy z opanowaniem treści z obszaru edukacji matematycznej oraz wykazujących szczególne zdolności matematyczne.
7. Planowanie zajęć z kodowania z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych tj. maty do kodowania, tablicy interaktywnej, programowania z krabem, robota Bee-bota.
8. Wykorzystanie w pracy z dzieckiem aktywizujących metod i różnorodnych form wpływających na wszechstronny i harmonijny rozwój wychowanka.
9. Poszukiwanie pomysłów do realizacji głównego kierunku pracy we współpracy z rodzicami i dalszym środowiskiem lokalnym.
II. Współpraca z rodzicami i środowiskiem
1. Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców z zakresu kształtowania pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
2. Organizacja drzwi otwartych z udziałem rodziców propagujących różne gry i zabawy matematyczne.
3. Organizowanie wycieczek spotkań mających na celu ukazanie dzieciom zastosowania wiedzy matematycznej w życiu codziennym.
4. Udział dzieci w konkursach, przeglądach i imprezach promujących przedszkole w środowisku o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.
5. Zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci i rodziców „Geometryczny obrazek”.
6. Zorganizowanie konkursu dla rodziców „Matematyczna ozdoba świąteczna”, którego wytwory zostaną przekazane na kiermasz bożonarodzeniowy.