„Chodził Stasio do przedszkola, dziś ma tytuł profesora”- Program pracy z dzieckiem zdolnym
Cele programu skierowane do dziecka:
- Stwarzanie warunków do odkrywania, eksperymentowania, poznawania, działania, przeżywania w różnych formach.
- Kształtowanie u dzieci wiary we własne siły.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania oraz samodzielności.
- Rozwijanie u dziecka możliwości umysłowych oraz szczegółowych uzdolnień do uczenia się matematyki.
- Tworzenie warunków, w których dziecko rozwija nabyte doświadczenia, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania.
- Stwarzanie sytuacji doskonalących zdolności kojarzenia, logicznego, twórczego i oryginalnego myślenia.
- Kształtowanie i rozwijanie ekspresji, twórczej postawy, wrażliwości na piękno, wrażliwości estetycznej, pomysłowości, wyobraźni plastycznej i muzycznej
Program nauczycielowi może pomóc:
- Lepiej poznać możliwości i indywidualne predyspozycje dzieci.
- Obserwować ich osiągnięcia, co wpłynie na lepsze planowanie pracy.
- Twórczo i kreatywnie pracować.
- Promować przedszkole w środowisku.
- Poznać oczekiwania rodziców w stosunku do dziecka zdolnego.
Efektywność realizacji każdego programu zależy od zrozumienia jego idei, a następnie od inwencji i pomysłowości jego wykonawcy.
Chcąc osiągnąć zamierzone cele należy pamiętać, aby:
- Pomysłowo i odważnie projektować sytuacje wychowawczo – dydaktyczne.
- Zapewniać dzieciom poczucie bezpieczeństwa i swobody.
- Stwarzać możliwość zaspokajania naturalnej ciekawości dzieci w różnych sferach.
- Stwarzać wiele różnorodnych sytuacji do podejmowania działania.
Program został opracowany z myślą o dziecku, które nie boi się rozwiązywania problemów i cieszy się z każdego, nawet najmniejszego sukcesu. Każdy nauczyciel powinien wybierać takie metody i formy pracy, aby były one odpowiednie dla jego własnego profilu inteligencji i profili dzieci, z którymi pracuje. W pracy z dzieckiem z zdolnym należy postawić na wykorzystanie nowoczesnych metod kształcenia, żeby dzieci mogły zdobywać wiedzę i umiejętności w sposób aktywny i twórczy, działając i tworząc zgodnie z ich indywidualnym profilem inteligencji.
Metody pracy:
W programie przyjęto koncepcję łączenia metod, w których powinny dominować metody aktywizujące dzieci oraz nowatorskie toki metodyczne np.:
- Metoda Projektu;
- Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania;
- Uczenie się przez odkrywanie (problemowo – poszukujące), działanie (praktyczne),
przeżywanie (ekspresyjne); - Drama;
- „Burza mózgów”;
- Odimienna metoda nauki czytania wg I. Majchrzak,
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- Czynnościowe nauczanie matematyki według E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
- Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona;
- Storyline – metoda opowieści wychowawczej;
- Metoda aktywnego słuchania muzyki – Batti Strauss;
- System edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej;
- System Carla Orffa;
- Koncepcja planu daltońskiego;
- Gry dydaktyczne.
Formy pracy:
Aby praca z dzieckiem zdolnym przynosiła oczekiwane efekty niezwykle ważne jest przyjęcie odpowiednich form pracy. Program ten przewiduje:
- Pracę indywidualną – dziecko samodzielne wykonuje czynność;
- Pracę zbiorową- wszystkie dzieci pracują wspólnie;
- Pracę zespołową – dzieci pracują w stałych zespołach;
- Pracę grupową – dzieci pracują w jednorazowych grupach.
Aktywizowanie dzieci zdolnych podczas całodziennego pobytu w placówce /indywidualizacja/:
- Przydzielanie trudniejszych zadań do rozwiązywania podczas pracy zbiorowej i indywidualnej;
- Stwarzanie okazji do swobodnego wyboru trudniejszych zadań i swobodnej decyzji w podejmowaniu zadań dodatkowych;
- Organizowanie pracy w małych grupach;
- Dobór grup na zajęciach pod względem poziomu zdolności dzieci lub pod względem rodzaju zdolności;
- Stawianie pytań problemowych pobudzających myślenie twórcze i krytyczne;
- Wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy i inspirowanie do korzystania z nich;
- Stopniowe zwiększanie wymagań;
- Przydzielanie dodatkowych ról mobilizujących do wysiłku intelektualnego i zaangażowania;
- Organizowanie konkursów, występów artystycznych.