„Sensoryka dla smyka – zabawy stymulujące zmysły”
Innowacja „Sensoryka dla smyka – zabawy stymulujące zmysły” ma na celu szerzenie idei rozwoju wielozmysłowego z wykorzystaniem zabaw sensorycznych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych, badawczych, dydaktycznych i rytmiczno-ruchowych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do podejmowania różnorodnej aktywności własnej, w której inicjatywa i własna pomysłowość odgrywa istotną rolę. Podczas realizowania innowacji dziecko podejmuje różnorodne działania, a przez to zdobywanie doświadczenia, wiedzy oraz umiejętności, które wpływają korzystnie na problemy behawioralne, społeczne i emocjonalne, które mogą mieć wpływ na ukształtowanie dostatecznie mocnej bazy sensorycznej. Innowacja była realizowana w roku szkolnym 2020/2021 w grupie dzieci 6-letnich („Zdobywcy”).
Cele ogólne:
- usprawnianie funkcji integracji sensorycznej,
- lepszy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny,
- stymulowanie wielozmysłowe,
- usprawnianie odbioru bodźców sensorycznych,
- nauka współdziałania w grupie.
Cele pośrednie:
- szerzenie idei rozwoju wielozmysłowego z wykorzystaniem zabaw sensorycznych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych, badawczych, dydaktycznych i rytmiczno-ruchowych,
- zachęcanie i motywowanie dzieci do podejmowania różnorodnej aktywności własnej, w której inicjatywa i własna pomysłowość odgrywa istotną rolę,
- umożliwianie dzieciom działania, a przez to zdobywania doświadczenia, wiedzy oraz umiejętności.
Cele szczegółowe (dzieci):
- usprawniły ruchy w zakresie dużej motoryki i motoryki małej,
- pracowały nad napięciem mięśniowym w obrębie obręczy barkowej i biodrowej,
- poprawiły umiejętności właściwego chwytu i precyzyjnych ruchów rąk,
- stymulowały swoje zmysły bodźcami: wzrokowymi, słuchowymi, dotykowymi, smakowymi,
- rozwinęły świadomość własnego ciała,
- rozwinęły zdolności manipulacyjne,
- wydłużyły zdolności koncentracji uwagi,
- były prowokowane do przekraczania linii środkowej ciała,
- stymulowały swoje zmysły podczas zabaw,
- kształtowały koordynację wzrokowo-ruchową,
- rozwijały wiarę we własne możliwości,
- rozbudzały zainteresowanie aktywnością ruchową,
- wspomagały swój harmonijny rozwój,
- miały korygowaną postawę zapobiegając wadom postawy,
- brały aktywny udział w realizacji innowacji pedagogicznej.
Przewidywane efekty
W wyniku realizacji innowacji pedagogicznej, spodziewam się, że dziecko:
– usprawni funkcje integracji sensorycznej i poprawi stymulację wielozmysłową,
– ma prawidłowe nawyki ruchowe,
– właściwie porusza się w przestrzeni,
– zmniejszy lęk przed poruszaniem się w przestrzeni,
– lepiej wykonuje czynności samoobsługowe,
– uzyska lepszą kontrolę nad własnymi ruchami,
– większą precyzję i celowość ruchów,
– zwiększy samodzielną aktywność i koordynację ruchową,
– potrafi wydłużyć koncentrację uwagi nad zadaniem,
– rozróżnia i rozumie bodźce sensoryczne,
– czerpie radość z własnej aktywności,
– potrafi właściwie się zachować, adekwatnie do sytuacji,
– nawiązuje właściwe relacje społeczne.