„Przez zabawę do czytania”
Inspiracją do napisania innowacji było poszukiwanie nowych i ciekawych rozwiązań do pracy z dziećmi w przedszkolu, jak również niska efektywność metody analityczno – syntetycznej w przygotowaniu dzieci do nauki czytania. Wykorzystanie elementów metody symultaniczno – sekwencyjnej umożliwia wprowadzanie w świat liter nawet małego dziecka. Rozpoczynając pracę metodą wczesnej nauki czytania prof. J. Cieszyńskiej utworzymy dzieciom lepsze warunki rozwoju mowy, a także przygotujemy w pełnym zakresie do nauki czytania.
Innowacja zostanie wprowadzona przez autorki: Aleksandrę Wiśniewską i Kamilę Kuczyńską w oddziale III – w grupie dzieci 4 – letnich w Przedszkolu Miejskim Nr 11 im. Tony Halika w Toruniu od 18.02.2019 do końca ich edukacji przedszkolnej. Po realizacji innowacji zostanie przeprowadzona ewaluacja (uwzględniająca każdy rok szkolny).
Cele innowacji
Dzieci będą:
– rozpoznawać litery;
– ćwiczyć mowę komunikacyjną;
– pokonywać trudności w mówieniu;
– kojarzyć literę z przypisanym do niej ruchem;
– kojarzyć literę z przypisaną do niej sytuacją;
– czytać sylaby;
– czytać wyrazy globalnie
– nabywać pewności siebie;
– rozwijać wyobraźnię, myślenie, pamięć, mowę;
– rozwijać analizę i syntezę wzrokową oraz słuchową;
– rozwijać nawyki czytelnicze poprzez codzienną zabawę z książeczkami – planszami dla przedszkoli „Kocham czytać”;
– rozwijać inwencję twórczą oraz samodzielne myślenie;
– wzbogacać słownictwo;
– rozwijać koncentrację uwagi.
Przewidziane efekty innowacji
Dziecko:
- rozwinie mowę komunikacyjną,
- wykształci umiejętność rozpoznawania i nazywania liter;
- podejmie próby czytania sylab i wyrazów;
- wykorzysta doświadczenia kinestetyczne w poznawaniu liter;
- rozwinie pamięć długotrwałą;
- wzbogaci zasób słownictwa, będzie budowało dłuższe wypowiedzi;
- samodzielnie czyta;
- wierzy we własne możliwości;
- potrafi skoncentrować się na danym problemie.