„Wielozmysłowe poznanie Torunia”

Innowacja „Wielozmysłowe poznanie Torunia” ma na celu podniesienie jakości pracy i atrakcyjności form i metod pracy z dziećmi z wykorzystaniem wielozmysłowej stymulacji. Dzieci poszerzą wiadomości na temat Torunia poprzez twórcze i polisensoryczne działania. Nauczyciel będzie organizował sytuacje edukacyjne umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń oraz poznawanie polisensoryczne. Dzieci będą nabywać doświadczenie poprzez zabawę, wykonywanie eksperymentów, eksplorację, przeprowadzanie badań, rozwiązywanie problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego dziecka. Innowacja realizowana w roku szkolnym 2024/2025 w grupie „Żeglarze”.

 

Cele ogólne:

  • stymulacja bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł dotyku, wzroku, słuchu, smaku, węchu im propriocepcji,
  • wzbogacenie wiedzy dzieci na temat edukacji regionalnej,
  • kształtowanie poczucia więzi z Toruniem,
  • rozwijanie aktywności poznawczej.
  • upowszechnianie nowoczesnego podejścia do edukacji i włączanie w proces uczenia się i nauczania nowych technologii.

 

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie świadomości regionalnej przez motywowanie dzieci do eksplorowania zabytków Torunia,
  • rozwijanie koncentracji uwagi podczas zabaw polisensorycznych,
  • zdobywanie wiedzy na temat historii Torunia,
  • wspieranie rozwoju dzieci poprzez zaangażowanie zmysłów konstruktywną zabawą,
  • zapoznanie z bogactwem kulturowym Torunia (zabytki architektoniczne, legendy),
  • zapoznanie z symboliką Herbu Torunia,
  • integracja ze środowiskiem lokalnym,
  • kształtowanie umiejętności zastosowania TIK w pracy, w nauce i zabawie,
  • wspieranie świadomości własnego ciała i rozwijanie umiejętnością zarządzania nim w przestrzeni,
  • zmniejszenie negatywnych reakcji pojawiających się na różne bodźce sensoryczne poprzez odpowiednie aktywności wpływające na normalizację pracy poszczególnych zmysłów,
  • budzenie ciekawości poznawczej dzieci,
  • odkrywanie możliwości twórczych i kształtowanie kreatywnej postawy u dzieci.

Spodziewane efekty (Dziecko):

  • usprawnia funkcje integracji sensorycznej, koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi,
  • wie, jak prawidłowo korzystać z technologii multimedialnych,
  • zdobywa wiedzę w sposób kreatywny,
  • wykazuje się logicznym myśleniem, dobrze spostrzega i kojarzy,
  • ma rozwiniętą koordynację wzrokowo – ruchową, koncentrację i skupienie uwagi,
  • posiada szeroką wiedzę o otaczającym świecie.