„Wielozmysłowe poznanie Torunia”
Innowacja „Wielozmysłowe poznanie Torunia” ma na celu podniesienie jakości pracy i atrakcyjności form i metod pracy z dziećmi z wykorzystaniem wielozmysłowej stymulacji. Dzieci poszerzą wiadomości na temat Torunia poprzez twórcze i polisensoryczne działania. Nauczyciel będzie organizował sytuacje edukacyjne umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń oraz poznawanie polisensoryczne. Dzieci będą nabywać doświadczenie poprzez zabawę, wykonywanie eksperymentów, eksplorację, przeprowadzanie badań, rozwiązywanie problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego dziecka. Innowacja realizowana w roku szkolnym 2024/2025 w grupie „Żeglarze”.
Cele ogólne:
- stymulacja bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł dotyku, wzroku, słuchu, smaku, węchu im propriocepcji,
- wzbogacenie wiedzy dzieci na temat edukacji regionalnej,
- kształtowanie poczucia więzi z Toruniem,
- rozwijanie aktywności poznawczej.
- upowszechnianie nowoczesnego podejścia do edukacji i włączanie w proces uczenia się i nauczania nowych technologii.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie świadomości regionalnej przez motywowanie dzieci do eksplorowania zabytków Torunia,
- rozwijanie koncentracji uwagi podczas zabaw polisensorycznych,
- zdobywanie wiedzy na temat historii Torunia,
- wspieranie rozwoju dzieci poprzez zaangażowanie zmysłów konstruktywną zabawą,
- zapoznanie z bogactwem kulturowym Torunia (zabytki architektoniczne, legendy),
- zapoznanie z symboliką Herbu Torunia,
- integracja ze środowiskiem lokalnym,
- kształtowanie umiejętności zastosowania TIK w pracy, w nauce i zabawie,
- wspieranie świadomości własnego ciała i rozwijanie umiejętnością zarządzania nim w przestrzeni,
- zmniejszenie negatywnych reakcji pojawiających się na różne bodźce sensoryczne poprzez odpowiednie aktywności wpływające na normalizację pracy poszczególnych zmysłów,
- budzenie ciekawości poznawczej dzieci,
- odkrywanie możliwości twórczych i kształtowanie kreatywnej postawy u dzieci.
Spodziewane efekty (Dziecko):
- usprawnia funkcje integracji sensorycznej, koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi,
- wie, jak prawidłowo korzystać z technologii multimedialnych,
- zdobywa wiedzę w sposób kreatywny,
- wykazuje się logicznym myśleniem, dobrze spostrzega i kojarzy,
- ma rozwiniętą koordynację wzrokowo – ruchową, koncentrację i skupienie uwagi,
- posiada szeroką wiedzę o otaczającym świecie.