„Drugie życie śmiecia”
Grupa wiekowa: 3-latki
Temat: „Drugie życie śmiecia” – wykonywanie instrumentów z nieużytków zainspirowane ilustrowaną recytacją wiersza I. Sikiryckiego „Sznurek Jurka”.
Cel ogólny:
– rozwijanie dziecięcej świadomości ekologicznej.
Cele szczegółowe:
Dzieci będą:
– dokonywały oceny postępowania bohaterów wiersza,
– segregowały odpady do pojemników oznaczonych odpowiednim kolorem,
– poznawały możliwości ponownego wykorzystania nieużytków,
– skupiały uwagę na treści wiersza i poleceniach nauczyciela,
– w sposób umiejętny i bezpieczny korzystały z różnorodnych materiałów i narzędzi,
– miały możliwość realizacji własnych pomysłów podczas konstruowania instrumentów z nieużytków wspólnie z rodzicami,
– wykorzystywały swoje dzieła jako akompaniament do piosenki podczas jej prezentacji na „Tygodniu ekologicznym” w przedszkolu.
Metody pracy:
– słowne: opowiadanie, rozmowa, instrukcja słowna, wiersz, piosenka, utwór instrumentalny
– oglądowe: pokaz, obserwacja
– czynne: zadań stawianych do wykonania, kierowania własną działalnością dziecka, samodzielnych doświadczeń.
Forma pracy:
– praca z całą grupą,
– praca indywidualna
– praca w parach (dzieci z rodzicami)
Środki i materiały dydaktyczne:
pojemniki z napisami (plastik, paier, szkło), wyłożone workami do segregacji śmieci w kolorach: żółtym, niebieskim i zielonym, tekst wiersza oraz nieużytki w nim występujące (sznurek, skórka od banana, torby śniadaniowe, papierki po cukierkach, ścierka, bombonierka, patyki od lodów, kubki plastikowe, ziarna słoneczniki w niełuskane, kalosz, nauszniki, stare trampki, piłka z dziurą, połamane wieczne pióro, kilka opon od rowerów, stos papierów, butelki plastikowe, puszki po napojach, słoiki szklane), szary papier z narysowanym boiskiem, muzyka klasyczna podkład do wiersza i opowiadania n-lki, plansza edukacyjna „Co z czego?”, nieużytki (materiały, przybory i narzędzia) do wykonania instrumentów, płyty CD, karty ewaluacji dla rodziców, medale Muzyka-ekologa z nieużytków.
Przebieg zajęcia:
I. WSTĘP
1. Powitanie rodziców przez dzieci i nauczycielkę. Zachęcenie do zajęcia miejsc na krzesełkach, zapoznania się z tematem i celami zajęcia, podpisania listy obecności. Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsc w kole, na dywanie, a rodziców za dziećmi.
II. ROZWINIĘCIE
2. „Nasza Ziemia” – opowiadanie nauczycielki przy muzyce instrumentalnej (uprzednio rozdaje ona rodzicom nieużytki potrzebne do późniejszej inscenizacji wiersza).
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice, zaśmiecili ją i zabrudzili. I to nawet dzieci posłuchajcie o nich wiersza” – nauczycielka umieszcza na środku dywanu arkusz szarego papieru z narysowanym boiskiem, prosi o uważne słuchanie recytacji wiersza. Dzieci, wspólnie z rodzicami, rzucają na boisko nieużytki, zgodnie z treścią utworu:
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
3. Rozmowa na temat wiersza:
– Jak zachowały się dzieci w wierszu?
– Co powinny zrobić ze śmieciami?
– Dlaczego segregujemy odpady?
Dzieci analizują treść utworu, dokonują oceny postępowania bohaterów, wyciągają wnioski śmieci należy wrzucić do koszy na śmieci oznaczonych odpowiednim kolorem. Nauczycielka dokłada do rozrzuconych śmieci przedmioty szklane, puszki po napojach, plastikowe butelki.
4. „Kolorowe pojemniki” – segregacja śmieci.
Nauczycielka ustawia w rogach dywanu pojemniki w różnych kolorach: żółty na plastik, niebieski na papier, zielony na szkło, czarny na odpady organiczne. Dzieci wspólnie z rodzicami przy piosence „Duszki leśne” sprzątają śmieci i segregują je do właściwych koszy. Rodzice sprawdzają poprawność wykonania zadania.
5. „Drugie życie śmiecia” – wykonywanie instrumentów z nieużytków.
Dzieci wspólnie z rodzicami przechodzą do stolików, oglądają przygotowane materiały, przybory, narzędzia. Mogą też wykorzystać własne, przyniesione na zajęcie. Rozmawiają ze swoim dzieckiem. Wspólnie realizują swój pomysł.
6. „Śmieciograjki” – prezentacja instrumentów.
Wszyscy przechodzą na dywan, stają lub siadają w kole i prezentują swoje wytwory (nazywają je, opisują, grają na nich.
7. „Recycling band” – orkiestra śmieciowa. Wspólna gra na instrumentach do utworu „Ziemia ma”
8. Wystawa instrumentów z nieużytków.
Rodzice podpisują etykiety i umieszczają je na pracach, zaś te na wystawie.
III. ZAKOŃCZENIE
9. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za udział w zajęciu, pochwała i nagrody dla uczestników („Medal ekologicznego śmieciograjka” z nieużytków). Pożegnanie wszystkich.
10.Ewaluacja – rozdanie rodzicom kart ewaluacji do wypełnienia podczas ubierania się dzieci w szatni.
LITERATURA
1. Książka dla nauczyciela. Entliczek-Pentliczek, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2012.