Koncepcja pracy
ROCZNA KONCEPCJA PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ
ROK SZKOLNY 2023/2024
“Mały sportowiec” – sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju
I. Doskonalenie pracy z wychowankiem.
- Uatrakcyjnianie zajęć dotyczących aktywności ruchowej przez wykorzystywanie różnych rekwizytów i muzyki.
- Rozwijanie dziecięcej motywacji do podejmowania samodzielnych, świadomych i celowych działań na rzecz własnego, harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez np. zabawy tematyczne, zabawy samorzutne z wykorzystaniem udostępnianych akcesoriów.
- Zaplanowanie i przeprowadzenie cyklu zajęć na temat sportu i różnych jego dyscyplin –poznanie przez dzieci sylwetek czołowych polskich sportowców i ich osiągnięć.
- Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia poprzez wdrażanie do dbania o czystość i estetykę miejsca pracy i zabawy, opanowanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się.
- Organizowanie rywalizacji sportowej w formie gier, zabaw ruchowych, zawodów oddziałowych i między oddziałowych w sali zabaw ruchowych w przedszkolu i na terenie ogrodu przedszkolnego –uczenie dzieci zasad fair play, umiejętności ponoszenia porażki, okazywania uznania zwycięzcom.
- Organizowanie spotkań dzieci ze sportowcami i trenerami lokalnych klubów sportowych oraz absolwentami przedszkola odnoszącymi sukcesy sportowe.
- Zorganizowanie stałych kącików sportowych i akcesoriów w sali o charakterze sportowym.
- Przeprowadzenie zajęć koleżeńskich z zakresu inspirowania aktywności ruchowej dzieci.
- „Witaminy w kolorach”- organizowanie kolorowych dni w oddziałach.
- Nawiązanie współpracy z dietetyczką, starszym referentem, pracownikami kuchni w celu samodzielnego przyrządzania śniadania przez dzieci.
- Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka poprzez:
- dostarczenie okazji do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej, polegającej na organizowaniu i zachęcaniu dzieci do udziału we wszelkich zabawach związanych z ruchem (indywidualnych, zbiorowych, samorzutnych lub zorganizowanych), budynku przedszkola i na powietrzu,
- wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie A.M. Kniessów, R. Labana, K. Orffa, W. Sherbone: inicjowanie ruchów prowadzących do poznawania własnego ciała, wyczucia ciężaru, czasu i przestrzeni; inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie; inicjowanie ruchów kreatywnych; łączenie wykonywania ruchów z tzw. „opowieścią ruchową”; wykonywanie ruchów odzwierciedlających podkład muzyczny.
12. Wykorzystanie świata sztuki i przyrody jako inspiracji do różnych form aktywności dziecięcej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności ruchowej.
13. Warsztaty kulinarne organizowane przez rodziców dla w grupach z cyklu „Zdrowo jem i aktywnie spędzam dzień” rozbudzających zmysły: węchu, smaku, wzroku, dotyku.
II. Współpraca z rodzicami i środowiskiem
- Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców z zakresu zdrowego stylu życia.
- Organizacja drzwi otwartych z rodzicami propagujących różne gry i zabawy sportowe.
- Współpraca z rodzicami i środowiskiem w zakresie wychowania uwzględniającego zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju fizycznego dziecka.
- Organizowanie wycieczek, spotkań mających na celu ukazanie dzieciom zdrowego stylu życia.
- Udział dzieci w konkursach, przeglądach i imprezach promujących przedszkole w środowisku o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.
- Zorganizowanie konkursu dla rodziców pt. „W zdrowym ciele zdrowy duch”.
- Kontynuacja udziału w akcji „Mamo, tato wolę wodę”.
- Zorganizowanie 11 edycji międzyprzedszkolnego konkursu plastycznego dla dzieci “Bezpieczny przedszkolak” – pod hasłem “Jestem bezpieczny podczas uprawiania sportu” albo „Bezpieczne zabawy sportowe”.
- Angażowanie rodziców w spotkania w ramach akcji “Rodzic jako ekspert”.
- Udział rodziców i dzieci w pikniku rodzinnym zorganizowanym na terenie przedszkola pod hasłem „Żyjmy zdrowo – na sportowo”.