Koncepcja pracy

ROCZNA KONCEPCJA PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ

KIERUNEK PRACY NA ROK SZKOLNY 2025/2026 

„Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji, kształtowanie empatycznej postawy wobec innych oraz kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z własnymi niepowodzeniami poprzez systematyczne wykorzystywanie literatury dziecięcej.

I. Doskonalenie pracy z wychowankiem.

  1. Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa oraz kształtowanie w nim poczucia przynależności do grupy przedszkolnej.
  2. Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania – Kodeks Przedszkolaka. Wyeksponowanie formy graficznej w salach grupowych.
  3. Emocje ukryte w bajkach – czytanie bajek terapeutycznych.
  4. Wykorzystywanie w pracy z dzieckiem aktywizujących metod i różnorodnych form wpływających na wszechstronny i harmonijny rozwój wychowanka.
  5. Projektowanie i wykonywanie przez dzieci pomocy dydaktycznych przydatnych do zabaw i zajęć kształtujących pojęcia związane z emocjami.
  6. Tworzenie sytuacji edukacyjnych mających na celu kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z własnymi niepowodzeniami.
  7. Organizowanie zajęć plastycznych (inspirowanych książką) jako forma wyrażania emocji.
  8. Organizowanie zajęć tematycznych i cykli edukacyjnych o emocjach np.; tematyki kompleksowe, wprowadzenie postaci przewodnich symbolizujących emocje.
  9. „Teatr emocji” – zabawy dramowe i odgrywanie scenek.
  10. Tworzenie różnego rodzaju kalendarzy w grupach, np.: „Poznajemy dni tygodnia”, „Kalendarz pogody”, „Urodziny w przedszkolu”.
  11. Stworzenie kącika emocji, stworzenie sposób na radzenie sobie z emocjami.
  12. Organizowanie ćwiczeń i zabaw interakcyjnych sprzyjających wyrażaniu własnych uczuć oraz zapobiegających powstawaniu agresji słownej i fizycznej.

II. Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  1. Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców z zakresu kształtowania rozwijania inteligencji emocjonalnej dzieci.
  2. „Współczuję, więc pomagam” – udział w różnych akcjach charytatywnych.
  3. Organizowanie wycieczek, spotkań mających na celu ukazanie dzieciom wykorzystania książek w życiu codziennym.
  4. Zorganizowanie konkursu dla dzieci i rodziców pt. „Ziemia czuje, namaluj jej emocje?”
  5. Zorganizowanie warsztatów dla rodziców dotyczących radzenia sobie z emocjami.
  6. Stworzenie dla rodziców kącika z materiałami edukacyjnymi, dotyczącymi emocji.

 

Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

  1. Realizacja tematycznego tygodnia: „Polska – moja Ojczyzna” – praca z mapą, zdjęciami, wierszami, pieśniami patriotycznymi. Poznawanie symboli narodowych.   Wprowadzenie pojęć: godło, flaga, hymn – ich znaczenie i zastosowanie. Rozpoznawanie barw narodowych – obchody „Dnia Flagi” Nauka hymnu państwowego oraz piosenek i wierszy patriotycznych.
  2. Uroczystości z okazji rocznicy odzyskania niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu, udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”.
  3. Poznawanie stolicy i historii Polski. Praca z prezentacjami, ilustracjami, książkami na temat Warszawy, dawnych stolic Polski. Czytanie dzieciom legend, projekcja filmów edukacyjnych na temat Polski.
  4. Uroczystość z okazji: „Dnia Flagi”.
  5. Wycieczki i spacery edukacyjne po okolicy. Odwiedziny w miejscach charakterystycznych dla regionu: rynek, pomniki, zabytki. Wizyta w lokalnym muzeum, izbie regionalnej, bibliotece – poznanie historii i kultury miejscowości. Obserwacja krajobrazu, przyrody i zmian sezonowych w otoczeniu.
  6. Promowanie idei wolontariatu poprzez włączanie dzieci w akcje charytatywne: „Góra Grosza”, „Szlachetna Paczka”, „Serce dla Hospicjum” – w wersjach dostosowanych do wieku.
  7. Organizacja obchodów „Dnia Praw Dziecka” z jednoczesnym omówieniem obowiązków i ról dzieci w domu i przedszkolu.
  8. Zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi procedurami bezpieczeństwa; cykliczne przypomnienia zasad dzieciom i rodzicom.
  9. Organizacja spacerów poznawczych po przedszkolu i okolicy – nauka bezpiecznego poruszania się, korzystania  z infrastruktury. Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego / dzieci 3 letnie/ i kamizelek odblaskowych.  Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli.
  10. Nauka numerów alarmowych i sposobów wzywania pomocy w nagłych sytuacjach (inscenizacje, prace plastyczne).
  11. Przedszkolne obchody „Dnia Numeru Ratunkowego”.
  12. Edukacja w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia czytelnicze na podstawie książki „Łukasz ratuje misia” – edukacja poprzez literaturę dziecięcą zgodną z zaleceniami Europejskiej Rady Resuscytacji./czytelnictwo/.
  13. Spotkania z policjantem, strażakiem, żołnierzem, ratownikiem medycznym, strażą miejską – edukacja w zakresie bezpieczeństwa i budowanie zaufania do służb.
  14. Udział w akcji „Bezpieczne ferie / Bezpieczne wakacje” – omówienie bezpiecznych zachowań latem i zimą, rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych i ich skutków.

Promocja zdrowego trybu życia w przedszkolu – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej dzieci

  1. Codzienna dawka ruchu – systematyczne organizowanie zajęć ruchowych, gier i zabaw (z przyborami i bez), w tym zabaw naśladowczych, rytmicznych, bieżnych, skocznych, rzutnych i równoważnych.
  2. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała – ćwiczenia ogólnorozwojowe, edukacja ergonomiczna podczas zabaw przy stoliku oraz w kącikach tematycznych.
  3. Codzienne zajęcia na powietrzu – spacery, terenowe zabawy edukacyjne, gry ruchowe niezależnie od pory roku i pogody (w miarę możliwości).
  4. Zastosowanie nowoczesnych metod ruchu, takich jak: ruch rozwijający Weroniki Sherborne, gimnastyka twórcza (Laban, Orff, Kniessowie), opowieść ruchowa Tulina, metoda aktywnego słuchania Batii Strauss i Edukacja przez Ruch Doroty Dziamskiej.
  5. Zabawy taneczno-ruchowe – zumba, tańce integracyjne, zabawy przy piosenkach dziecięcych.
  6. Realizacja bloków tematycznych nt. zdrowego stylu życia – zdrowe żywienie, budowa ciała, profilaktyka, higiena i samopoczucie.
  7. Utrwalanie nawyków higienicznych – mycie rąk, zębów, właściwe ubieranie się, zasady higieny po zabawie na dworze czy korzystaniu z toalety.
  8. Organizacja obchodów nietypowych dni promujących zdrowie:/ Niebieskie Igrzyska/.
  9. Warsztaty z udziałem specjalistów – np. dietetyk, lekarz, pielęgniarka, higienistka szkolna – rozmowy i zabawy na temat zdrowia.
  10. Udział w programach i kampaniach zdrowotnych: „Mamo, Tato, wolę wodę” – zachęta do picia wody i ograniczenia słodzonych napojów; „Zdrowo i sportowo” – całościowy projekt edukacyjny o zdrowiu i ruchu.

Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

  1. Wprowadzenie pojęcia „świata cyfrowego” w sposób dostosowany do wieku – poprzez bajki edukacyjne, ilustracje i proste analogie (np. komputer jako skrzynka z wiedzą i zabawą, ale wymagająca ostrożności).
  2. Rozmowy o bezpiecznym korzystaniu z mediów cyfrowych – bajki i prezentacje edukacyjne nt. higieny cyfrowej (np. „Mądry przedszkolak w sieci”).
  3. Zabawy rozwijające logiczne myślenie i weryfikowanie faktów – np. „Prawda czy bajka?”, „Co się naprawdę wydarzyło?”, „Detektyw informacji” (na poziomie symbolicznym).
  4. Przygotowanie tablicy informacyjnej / gazetki / broszury pt. „Małe dzieci w świecie wielkich ekranów” – z praktycznymi wskazówkami: czas ekranowy a rozwój; jak rozmawiać z dzieckiem o Internecie; polecane aplikacje edukacyjne.
  5. Zamieszczenie cyklicznych postów/artykułów na stronie nt. bezpiecznego korzystania z mediów i aktualnych zagrożeń.
  6. Wprowadzenie elementów programowania i kodowania bez ekranu – zabawy unplugged z matą do kodowania, strzałkami, sekwencjami, robotami edukacyjnymi (np. BeeBot).
  7. Planowanie zajęć z kodowania z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych tj.: maty do kodowania, tablicy interaktywnej, programowania z krabem, robota Bee-bot, udział w Code Week.