Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci/Bilingual Future”

logo programu dwujezyczne dzieci bilingual future

Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci/Bilingual Future” od lutego 2024 r. realizowany jest w każdej grupie przedszkolnej w naszej placówce, jest głównym źródłem inspiracji zarówno w pracy anglistów, jak i nauczyciela wychowania przedszkolnego. Program na celu wprowadzanie dziecka w świat języka angielskiego równolegle do języka polskiego tak, aby angielski nigdy nie stał się dla niego językiem obcym. Pogram ten wykorzystuje pierwszą na świecie, przełomową, ale jednocześnie najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo-muzyczno-ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.

Wszystko zostało metodycznie zaplanowane. Specjalnie przygotowane dwie serie edukacyjne: „Baby Beetles”, „Tom and Keri” w formie spirali językowej wprowadzają rozpoznawane i rozumiane w kontekście słowa i zwroty dostosowując wszystko do typowych dla dziecka w danym wieku możliwości i zainteresowań. Dzięki temu język angielski nigdy nie staje się dla dziecka językiem obcym.

Prócz samych umiejętności językowych dwujęzyczność wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie.

Bilingwizm m.in. poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć (semantyczną i epizodyczną), pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne
i empatyczne. Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej.

Wczesne nauczanie języka obcego, aby odniosło pożądane skutki, muszą zostać zastosowane podstawowe zasady wychowania dwujęzycznego, wśród których można wymienić m. in.:

  • połączenie działania językowego i nie-językowego, czyli uwzględnienie dziecięcej potrzeby i zdolności uczenia się poprzez własną aktywność, rozwiązywanie problemów i zabawę, umożliwienie właściwego dzieciom uczenia się wszystkimi zmysłami i całym ciałem;
  • autentyczność wypowiedzi formułowanych w drugim języku, czyli użycie ich
    w funkcji środka komunikacji, interakcji i reprezentacji wiedzy, a jednocześnie dostosowanie stopnia trudności wypowiedzi do możliwości poznawczych dzieci;
  • tworzenie kontekstu sytuacyjnego dla użycia drugiego języka i prezentowanie form językowych zawsze w sytuacjach w pełni zrozumiałych dla dzieci, tak aby miały one możliwość samodzielnego rekonstruowania ich znaczenia;
  • ustną interakcję między osobami dorosłymi i dziećmi – rozwijanie najpierw sprawności ustnych – rozumienia wypowiedzi i mówienia – początkowo naśladowczego, później także kreatywnego,
    a jednocześnie koncentrację na treści, a nie na formie wypowiedzi;
  • szerokie wykorzystanie elementów muzycznych i fantazyjnych oraz stworzenie dzieciom możliwości doświadczenia i poznania świata poprzez spotkanie z drugim językiem i drugą kulturą.

Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” spełnia wyżej wymienione zasady.

1. „Baby Beetles” jest z założenia pierwszym etapem na drodze ku dwujęzycznej przyszłości. Bohaterami są sympatyczne żuczki i ich melodyjne piosenki. Dzięki nim dziecko poznaje ponad 160 angielskich słów i zwrotów. Seria składa się z 40 filmów i 40 piosenek, których dziecko może słuchać od pierwszych chwil życia.

Kurs zbudowany jest z 4 części. Każda z nich reprezentowana jest przez innego bohatera, który przedstawia inną sferę dziecięcego świata, a co za tym idzie – słownictwo. Zoom, Ring Ring, Splish Splash i Tick Tock to grupa przyjaciół o odmiennych charakterach
i zainteresowaniach. Dzięki nim dziecko oswaja się z różnymi sytuacjami przyswajając określone słownictwo, ale także uczy się wielu innych rzeczy jak np. odpowiednich zachowań w różnych okolicznościach.

Kluczową rolę w nauczaniu odgrywają specjalnie skomponowane piosenki. Odpowiednie połączenie tekstu z muzyką ułatwia zapamiętywanie i powtarzanie, pomaga w wykształceniu się odpowiednich nawyków wymowy i zwyczajnie sprawia przyjemność. Piosenki nie są tłumaczone na język polski – znaczenie i sens wynikają z kontekstu animacji, co pozwala na równoległe budowanie kompetencji w obu językach.

Co szczególnie istotne – seria „Baby Beetles” jest tak skonstruowana, że zarówno opiekunowie w placówkach, jak i rodzice w domu nie muszą znać języka angielskiego, aby pomagać dzieciom w procesie edukacji. Co więcej – mogą uczyć się razem z dziećmi.

Obrazek przedstawia cztery animowane fasolki w różnych kolorach. Przed nimi siedzi królik.

2. „Tom and Keri” to serial animowany do nauki angielskiego stworzony specjalnie z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym. Śledząc przygody bohaterów przedstawione w atrakcyjny, prosty sposób, dzieci bez trudu, całkiem naturalnie przyswajają nowy język. Zapoznają się z podstawowym, dostosowanym do wieku słownictwem i strukturami gramatycznymi. Program daje im szansę opanowania 500 wyrazów i zwrotów angielskich.

Serial składa się z 26 odcinków. Każdy odcinek ma inny temat i stanowi odrębną opowieść. Tak jak w przypadku Baby Beetles szczególnie ważną rolę odgrywają w tym programie specjalnie napisane na potrzeby nauki języka i przetestowane wcześniej piosenki i rymowanki (w liczbie ponad 50). Maluchy z łatwością je śpiewają i zapamiętują.

Aby uzyskać możliwie najlepsze rezultaty, poszczególne odcinki powinny być odtwarzane  i prezentowane we właściwej kolejności. Zawarty w nich materiał leksykalny i gramatyczny został zakomponowany
w sposób metodyczny, zakładający stopniowe przyswajanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności. Na końcu każdego odcinka są lekcje wymowy kluczowego zestawu słów i zwrotów przygotowane w atrakcyjnej formie. Cały system  Tom and Keri wspomagający wychowanie w dwujęzyczności składa się z części A – dla dzieci młodszych i B – dla dzieci starszych.

Na niebieskim tle widać 4 postaci: kota, lalke, misia i psa. To animowane postaci programu.

Program jest doskonałym rozwiązaniem dla nauczycieli pragnących działać nieszablonowo. Ogromnym plusem jest to, iż jest on skierowany do wszystkich nauczycieli – także tych bez znajomości języka angielskiego.  W programie najważniejsze jest, iż dzieci codziennie mają styczność z językiem angielskim, którego uczą się poprzez zabawę. Efekty są zadziwiające! Przygotowane ćwiczenia
i część lektorska w zupełności wystarczą do pracy.  Intuicyjna platforma online jest codziennym ułatwieniem pracy dla nauczycieli, oferuje szeroki wachlarz pomysłów na gry, zabawy i projekty plastyczne, a także wsparcie metodyczne. Wszystkie zabawy, ćwiczenia są szczegółowo wyjaśnione.

Program daje dziecku ogromne możliwości rozwojowe, co jest inwestycją w całe jego przyszłe życie.