„Odwiedzamy tajemnicze krainy”

Anna Neubauer

Blok integralny: Jesteśmy rodziną

Temat: „Odwiedzamy tajemnicze krainy” – wycieczka w wyobraźni inspirowana treścią
opowiadania Iwony Salach „Czy tak można”.

Cele operacyjne:
Dzieci będą:
– próbować oceniać zachowanie chłopca -bohatera opowiadania,
– opisywać, nazywać i pokazywać takie uczucia jak: radość, smutek, złość, zdziwienie,
– ilustrować mimiką treść wiersza,
– rozpoznawać i nazywać kolory,
– okazywać zadowolenie ze wspólnej działalności.

Metody pracy:
– opowiadanie,
– rozmowa,
– zadań stawianych do wykonania,
– obserwacja,
– samodzielne doświadczenia dzieci,
– pedagogika zabawy.

Środki dydaktyczne:
– historyjka obrazkowa,
– emblematy ukazujące uczucia (radość, smutek, złość, zdziwienie),
– bilety ( jeden z obrazkiem samolotu, na drugim pociąg ),
– lusterka -jedno dla każdego dziecka,
– pacynki krasnoludków,
– makieta lasu,
– drzewko z zawieszonymi emblematami,
– obrazek dziewczynki ze zdziwioną miną i kolorowe fragmenty kartki do ukrycia
obrazka,
– koszyczek,
– magnetofon,
– nagrania muzyczne (pedagogika zabawy -„Samoloty”, podkład do piosenek: „Jedzie pociąg” , „Marsz dzieci” i „Gdy szczęśliwy jesteś”)

Przebieg zajęcia:

1. Dzieci z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wysyła powitalny uśmiech do dzieci i czeka aż powróci do niej.

2. Dzieci siadają w gromadce przed tablicą . Nauczycielka zaprasza je do wysłuchania opowiadania „Niegrzeczny Kubuś” wykorzystując historyjkę obrazkową,
– po wysłuchaniu opowiadania dzieci dokonują oceny zachowań głównego bohatera i opisują wyraz twarzy osób przedstawionych w historyjce (płacząca, zła, smutna, zdziwiona),

3. Nauczycielka zaprasza dzieci w daleką podróż, do krainy krasnoludków, z biletu dzieci dowiadują się, że polecą samolotem,
– w krainie krasnoludków zadaniem dzieci jest odgadnąć dlaczego krasnoludki mają smutne miny (bałagan w ich lesie) i co mogą zrobić, aby krasnoludki były znów wesołe (posprzątać),

4. Wracamy do przedszkola pociągiem (bilet z pociągiem). W drodze powrotnej dojeżdżamy do „krainy min”,
– zabawa „Jaka to mina” – jedno dziecko wybiera z koszyka emblemat z narysowaną miną i pokazuje taką samą na swojej twarzy (zły, smutny, wesoły, zdziwiony) pozostałe dzieci odgadują,
– każde dziecko otrzymuje lusterko. Zadanie polega na pokazywaniu swoich odczuć za pomocą min podczas słuchania treści przekazywanych przez nauczycielkę,

Mama wyszła z domu:
Jesteś smutny.
Masz smutne usta.
Masz smutny wzrok.
Zaciskasz zęby.
Chce ci się płakać.
Mama wraca do domu:
Cieszysz się.
Śmiejesz się.
Twoje oczy się śmieją.
Masz uśmiechnięte usta.
Pokazujesz zęby w uśmiechu.

5. Dalszą drogę pokonujemy rowerem. Po drodze spotykamy tajemniczy obrazek (na tablicy zawieszona ilustracja z dziewczynką ukryta pod fragmentami kolorowych kartek),
– dzieci wymieniają kolor kartki, którą nauczycielka ma zdjąć z tablicy (w ten sposób odkrywa się postać dziewczynki),
– dzieci określają jaka jest mina dziewczynki (zdziwiona) i doszukują się przyczyny – obok stoi przykryty koszyczek w którym są cukierki.

6. Teraz już blisko do przedszkola. Dzieci zabierają ze sobą koszyczek i idą do przedszkola przy śpiewie piosenki „Marsz dzieci”.

Maszerują dzieci drogą raz, dwa, trzy,
Lewą nogą, prawą nogą raz, dwa, trzy,
A nad drogą słonko świeci
I uśmiecha się do dzieci
Raz, dwa, raz, dwa, trzy.

7. Po powrocie do przedszkola dzieci dzielą się wrażeniami z podróży.

8. Wspólny śpiew wybranych zwrotek piosenki „Gdy szczęśliwy jesteś” .

Gdy przeżywasz radość
gwiżdż sobie piosenkę fiu, fiu
Możesz wszystkim to pokazać
uczuć swych nie musisz kryć
gdy przeżywasz radość
gwiżdż sobie piosenkę.
A gdy złość ogromną czujesz
tupnij nogą.
Możesz wszystkim to pokazać
uczuć swych nie musisz kryć
a gdy złość ogromną czujesz
tupnij nogą.

A gdy czujesz, że ci smutno
popłacz nieco
Możesz wszystkim to pokazać
uczuć swych nie musisz kryć
a gdy czujesz że ci smutno
popłacz nieco.
Gdy piosenka się podoba
klaszczmy razem
Możesz wszystkim to pokazać
uczuć swych nie musisz kryć
gdy piosenka się podoba
klaszczmy razem.

9. Wybrane dziecko częstuje wszystkich cukierkami.

Literatura:
1. Salach I. , Plany miesięczne pracy wychowawczo – dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 3 letnimi, Zakład Wydawnictw i Reklamy „IWANOWSKI”, Płock 1995.
2. Staszica J. , 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I -III , Rozwijanie fantazji, zainteresowań i zdolności uczniów -zajęcia relaksujące,Oficyna Wydawnicza
” Impuls”, Kraków 2001.
3. Wychowanie w przedszkolu nr 6/2002.