Plan Rozwoju Zawodowego na nauczyciela dyplomowanego
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego
mgr Justyna Kurkowska
nauczyciel wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Miejskim Nr 11
im. Tony Halika w Toruniu
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2017r.
Czas trwania stażu: 01.09.2017r. – 31.05.2020r. (2 lata i 9 miesięcy)
Plan rozwoju zawodowego opracowany został w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 marca 2013r. Dz. U. 213 poz. 393
i Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (Dz. U. z 2017r. poz. 1189)
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających
na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły (§ 8 ust.2 pkt 1).
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI |
TERMIN
REALIZACJI |
DOWODY
REALIZACJI |
1. Poznanie procedury awansu zawodowego. |
- Wyszukiwanie i analiza przepisów prawa oświatowego oraz informacji dotyczących awansu zawodowego (ustawy, rozporządzenia).
|
VIII /IX 2017
|
|
2. Odbycie stażu dotyczącego awansu zawodowego. |
- Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.
- Opracowanie planu rozwoju zawodowego.
- Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
- Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
|
VIII 2017
VIII 2017
okres stażu
VI 2020
|
- Wniosek o rozpoczęcie stażu.
- Plan rozwoju zawodowego.
- Dokumentacja.
- Sprawozdanie z realizacji planu.
|
3. Przeprowadzenie analizy własnej pracy. |
- Hospitacje zajęć przez dyrektora.
- Ewaluacja i samoocena hospitowanych zajęć.
- Ewaluacja zajęć prowadzonych dla rodziców.
|
okres stażu
|
- Harmonogram spotkań.
- Scenariusze zajęć.
- Karty ewaluacji.
|
4. Samodzielne lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. |
- Uczestniczenie w różnych formach wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia zawodowego (rady szkoleniowe, konferencje metodyczne, warsztaty, kursy).
- Udział w szkoleniowych Rad Pedagogicznych.
- Systematyczne śledzenie literatury metodycznej i dydaktycznej, korzystanie z zasobów biblioteki własnej, przedszkolnej i portali internetowych.
- Tworzenie własnego warsztatu pracy, materiałów dydaktycznych, dekoracji sali.
|
okres stażu
|
- Zaświadczenia
- Referaty.
- Wykaz interesujących książek. Wykaz stron internetowych.
- Materiały, pomoce, zdjęcia.
|
5. Wykorzystywanie nowatorskich metod i form pracy. |
- Stosowanie w pracy metod aktywizujących i innowacyjnych.
- Zaangażowanie się w prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia plastyczne dzieci.
- Uczestniczenie w konkursach przedszkolnych, przeglądach, festiwalach, spartakiadach, akcjach – rozwijanie zdolności muzycznych, plastycznych, recytatorskich i tanecznych dzieci, kierowanie przygotowaniem wychowanków do uczestnictwa w konkursach.
|
okres stażu
|
- Scenariusze zajęć.
- Zdjęcia, prace plastyczne dzieci.
- Zaświadczenia.
|
6. Koordynowanie
i wdrażanie różnych projektów edukacyjnych |
- Krecik poznaje Polskę-projekt ogólnopolski
- Tropiciele i Poszukiwacze na tropie- innowacja pedagogiczna
|
okres stażu
|
- Zdjęcia
- Sprawozdania
- Certyfikaty
|
7. Doskonalenie współpraca z rodzicami i środowiskiem rodzinnym, zachęcanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola. |
- Opracowanie planu współpracy z rodzicami.
- Prowadzenie spotkań grupowych z rodzicami.
- Pedagogizacja rodziców.
- Konsultacje indywidualne z rodzicami.
- Informacje dla rodziców o zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych na tablicy ogłoszeń.
- Zajęcia otwarte dla rodziców.
- Organizacja imprez okolicznościowych dla rodziców, dziadków – przygotowywanie programów artystycznych i dekoracji.
- Włączanie rodziców do organizowania i współuczestnictwa w uroczystościach przedszkolnych.
- Organizowanie spotkań z rodzicami wykonującymi ciekawe zawody w ramach projektu „Rodzic jako ekspert”
- Poszukiwanie nowych form współpracy z rodzicami.
|
okres stażu
|
- Plany współpracy.
- Lista obecności.
- Sprawozdania.
- Referaty.
- Scenariusze zajęć.
- Scenariusze uroczystości, zdjęcia.
- Podziękowania, potwierdzenia.
|
8. Współpraca ze środowiskiem lokalnym. |
- Organizowanie wycieczek do różnych instytucji i miejsc np. Biblioteka, Urząd Gminy, poczta, sad itp.
- Zapraszanie do przedszkola przedstawicieli poszczególnych zawodów np. strażak, policjant itp.
- Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą, szczególnie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
|
okres stażu
|
- Adnotacje w dzienniku, kronika grupowa.
- Zdjęcia, zaświadczenia.
|
Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust.2 pkt 2).
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
DOWODY REALIZACJI |
1.Organizowanie warsztatu pracy przy u życiu techniki komputerowej. |
- Wykonywanie środków dydaktycznych za pomocą komputera.
- Modyfikowanie strony internetowej przedszkola /aktualności, prace dzieci itp./.
- Opracowywanie dokumentów, sprawozdań, scenariuszy hospitacji, planów miesięcznych korzystając z komputera.
- Przygotowywanie ogłoszeń, dyplomów, zaproszeń, podziękowań przy użyciu komputera.
- Gromadzenie niezbędnych przepisów oświatowych z Internetu.
- Wykorzystywanie w pracy encyklopedii multimedialnych i Internetu.
- Prowadzenie kroniki przedszkolnej.
|
okres stażu
|
- Zdjęcia, pomoce dydaktyczne.
- Dokumentacja, sprawozdania, scenariusze, plany.
- Wzór dyplomu, zaproszenia, podziękowania
- Kronika przedszkolna.
|
2. Wykorzystywanie nośników audiowizualnych w trakcie pracy. |
- Uzupełnianie i wzbogacanie własnego zestawu pomocy dydaktycznych (płyty CD, VCD I DVD – wykorzystywanie ich w pracy z dziećmi.
- Relacjonowanie ważnych wydarzeń przedszkolnych za pomocą aparatu cyfrowego.
|
okres stażu
|
- Płyty DVD, VCD i CD.
- Zdjęcia.
|
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć (§ 8 ust.2 pkt 3).
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI |
TERMIN
REALIZACJI |
DOWODY
REALIZACJI |
1. Opracowywanie i udostępnianie do wykorzystania przez innych nauczycieli materiałów dydaktycznych. |
- Opublikowanie na przedszkolnej stronie internetowej scenariuszy zajęć i uroczystości i własnego planu rozwoju zawodowego.
- Udostępnianie koleżankom swojego warsztatu pracy – scenariusze zajęć, pomoce dydaktyczne.
- Publikacje w czasopismach dla nauczycieli.
|
okres stażu
|
- Zaświadczenia.
- Publikacje w Internecie.
- Artykuły.
|
2.Wymiana doświadczeń podczas posiedzeń rady pedagogicznej. |
- Aktywne uczestnictwo w posiedzeniach rady pedagogicznej, przekazywanie uwag i materiałów tematycznych na posiedzeniach rady.
- Dzielenie się wiedzą zdobytą podczas kursów, szkoleń.
|
okres stażu
|
- Zapisy w księdze protokołów
|
3. Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli. |
- Zaprezentowanie innowacyjnych metod pracy z dziećmi.
- Nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami.
|
okres stażu
|
|
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich (§8 ust.2 pkt 4a).
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
DOWODY REALIZACJI |
1. Kształtowanie umiejętności autorskiego projektowania własnych działań. |
- Opracowanie i wdrożenie własnego programu z zakresu zajęć plastyczno-technicznych
- Dokonanie ewaluacji wdrożonego programu.
|
okres stażu
|
- Programy i inna dokumentacja z nimi związana.
|
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
(§8 ust.2 pkt 4c)
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI |
TERMIN
REALIZACJI |
DOWODY
REALIZACJI |
1. Włączenie przedszkola do programu „Bezpieczny przedszkolak”. |
- Realizacja programu „Bezpieczny przedszkolak”
|
okres stażu
|
- Sprawozdania, zdjęcia, scenariusze zajęć,
|
2. Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym. |
- Zamieszczanie informacji w prasie lokalnej dotyczącej działalności przedszkola oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Organizowanie uroczystości przedszkolnych, kiermaszów, współpraca z różnymi instytucjami.
|
okres stażu
|
- Wycinki z prasy lokalnej.
- Strona internetowa.
- Scenariusze, zdjęcia.
|
Wykonanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami (§8 ust.2 pkt 4e).
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI |
TERMIN
REALIZACJI |
DOWODY
REALIZACJI |
1.Współpraca z Poradnią Psychologiczno -Pedagogiczną w Toruniu |
- Kierowanie dzieci na konsultacje, a następnie realizacja wytycznych.
- Zapraszanie pracowników poradni do prowadzenia prelekcji dla rodziców oraz zajęć dla dzieci.
- Zasięganie porad i wskazówek specjalistów.
- Uczestnictwo w szkoleniach, prelekcjach organizowanych przez poradnię.
|
wg potrzeb
okres stażu
|
- Opinie.
- Potwierdzenia.
- Zdjęcia.
- Zaświadczenia.
|
2. Współpraca ze Szkołą Podstawową |
- Zwiedzanie szkoły podstawowej.
- Udział dzieci w dniach otwartych i konkursach organizowanych w szkole.
- Ułatwianie dzieciom przedszkolnym przejście w kolejny etap edukacji.
|
okres stażu
|
- Potwierdzenia.
- Zdjęcia.
- Podziękowania
- Dyplomy.
|
3. Podjęcie działań na rzecz pomocy społecznej. |
- Zachęcanie dzieci do pomagania innym, prowadzenie pogadanek.
- Organizacja imprez i akcji charytatywnych.
|
okres stażu
|
- Scenariusze
- Potwierdzenia
- Zdjęcia
|
4. Współpraca Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Toruniu |
- Organizowanie pomocy dla rodzin najuboższych, wielodzietnych lub niewydolnych wychowawczo.
|
okres stażu
|
- Potwierdzenie współpracy.
|
Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej (§ 8 ust. 2 pkt 4f)
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI |
TERMIN
REALIZACJI |
DOWODY
REALIZACJI |
1. Wdrażanie rodziców do prac na rzecz przedszkola. |
- Pomoc rodziców w drobnych naprawach.
- Pozyskiwanie funduszy. Finansowa lub rzeczowa pomoc rodziców w wyposażeniu przedszkola.
- Zadbany i sprawny sprzęt i pomoce dydaktyczne.
|
okres stażu
|
- Potwierdzenie Dyrektora przedszkola.
|
2. Angażowanie się w prace związane z wystrojem przedszkola. |
- Dbanie o estetyczny wystrój przedszkola
|
okres stażu
|
|
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony (§8 ust.2 pkt 5).
ZADANIA
|
FORMY REALIZACJI |
TERMIN
REALIZACJI |
DOWODY
REALIZACJI |
1. Opis i analiza dwóch przypadków – rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych. |
- Identyfikacja problemu.
- Geneza i dynamika zjawiska.
- Znaczenie problemu.
- Prognoza.
- Propozycje rozwiązania.
- Wdrażanie oddziaływań.
- Efekty oddziaływań.
|
okres stażu
|
|
Plan ma charakter otwarty i może w trakcie realizacji podlegać modyfikacji, gdyż trudno jest zaplanować szczegółowe działania na tak długi okres czasu jak 3 lata.