„W fabryce ozdób choinkowych”

Prowadząca: Ewa Piórkowska
Data: 11.12.2020
Grupa wiekowa: 4-5 latki
Temat kompleksowy: „Święta tuż-tuż”
Temat zajęć: „W muzeum ozdób choinkowych” –  praca plastyczna zainspirowana wizytą w „przedszkolnym muzeum bombki” oraz filmem edukacyjnym „Jak powstają bombki szklane”.
Cele ogólne: Kultywowanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia, stwarzanie miłej, świątecznej atmosfery.

Cele operacyjne:
Dzieci będą:
– poznawały znaczenie słowa muzeum, eksponat muzealny,
– zwiedzały przedszkolne muzeum bombki,
– poznawały sposób produkcji bombek szklanych za pośrednictwem nowoczesnych technologii cyfrowych,
– ozdabiały bombkę styropianowa wg własnego pomysłu wyrażając siebie w różnych technikach plastycznych,
– dbały o estetykę swojej pracy,
– tworzyły własne muzeum bombki,
– wdrażały się do kulturalnego zachowania się w muzeum,
– doskonaliły umiejętności społeczne,
– sprzątały po sobie swoje stanowisko pracy.

Forma organizacji pracy
– zbiorowa
– grupowa
– indywidualna

Metody pracy
– metody czynne:  m. kierowana aktywnością, samodzielnych doświadczeń
– metody oglądowe:  obserwacja i pokaz, przykład osobisty n-la
– metody słowne: rozmowa, objaśnienie

Środki  dydaktyczne: różne ozdoby choinkowe, przedmiot nie pasujący do ozdób, tacka dla każdego dziecka, nagranie piosenki „Choineczka” – Śpiewające brzdące

Przebieg zajęć

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

1. Powitanie
Nauczyciel puszcza iskierkę przyjaźni. Prosi dzieci aby wysłuchały piosenkę, która podpowie im co będą robiły na zajęciu. Dzieci odgadują temat zajęcia.

2. „W muzeum”
Nauczyciel pyta dzieci czy były kiedyś z rodzicami w muzeum, jeśli tak, to co tam oglądały. Następnie wyjaśnia jak należy zachowywać się w muzeum i rozdaje bilety wstępu. Zaprasza dzieci na wycieczkę do przedszkolnego muzeum bombek. Prosi dzieci aby podczas zwiedzania dokładnie przyglądały się eksponatom i starały się zapamiętać ozdoby. Po powrocie  do sali rozmawia z dziećmi na temat eksponatów. N-l zaprasza dzieci przed ekran projektora aby poznały sposób produkcji bombki szklanej.

3. „Choineczka”- zabawa ruchowa
Dzieci powtarzają za nauczycielem interpretację ruchową do piosenki „Choineczka” Śpiewające Brzdące.

II. CZĘŚĆ GŁÓWNA

1. „Pracownia bombkarska” – praca plastyczna
Dzieci ozdabiają przygotowane styropianowe bombki wg własnego pomysłu, wyrażając się w różnych technikach plastycznych.

2. „Urządzamy wystawę” – prace użyteczne
Dzieci wraz z nauczycielem tworzą kącik tematyczny zwany „Muzeum styropianowej bombki”, podziwiają efekty swojej pracy. Nauczyciel informuje dzieci, że pod koniec dnia, kiedy wszystkie prace zostaną umieszczone w muzeum, dzieci będą wypowiadać się na ich temat.

CZĘŚĆ KOŃCOWA

1. Ewaluacja zajęcia
N-l prosi aby dzieci którym podobały się zajęcia podniosły kciuki do góry, a tym którym się coś nie podobało, kciuki na dół.

2. Zakończenie
N-l dziękuje wszystkim dzieciom za wspólne zajęcia i zaprasza do grupowego okrzyku.

3. Dokańczanie pracy i porządkowanie stanowiska pracy.

Literatura
Kwiatkowska M. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa, 1985.
Nowa Trampolina czterolatka, Przewodnik metodyczny PWN
TVP – https://www.youtube.com/watch?v=YEdFs2bkWkQ