„W świecie figur geometrycznych”
Część informacyjna
Grupa wiekowa: 6-latki
Prowadząca: Magdalena Kroplewska
Część metodyczna
Temat: W świecie figur geometrycznych.
Cele operacyjne:
Dzieci będą:
- liczyły elementy w zakresie 1-5,
- zapoznawały się z zapisem cyfry 5,
- rozpoznawały kwadraty i prostokąty wśród innych figur,
- wykonywały działania matematyczne na zbiorach,
- szanowały prawo kolegów do zabierania głosu.
Metody: Słowna: opowiadanie, czynna: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, oglądowa: pokaz
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa
Środki i materiały dydaktyczne: bajka, figury geometryczne, kartoniki z cyframi i kropkami, prostokątne talerze, znaki ,,+” i ,,- ”, plansza z cyfrą 5.
Przebieg:
1. ,,Posłuchajcie bajki nowej prostokątnej i kwadratowej” – wysłuchanie i omówienie opowiadania D. Wawiłow Bajka nowa prostokątna i kwadratowa.
2. ,,Cyferkowa zabawa ruchowa” – dobieranie się w zespoły zgodnie ze wskazaną przez nauczyciela cyfrą (ostatecznie dzieci dobierają się w pary).
3. ,,Uczta w prostokątnym królestwie” – zabawa matematyczna:
układanie 5 figur na prostokątnych talerzach (figury symbolizują potrawy),
numerowanie symboli stołów (prostokątnych) od 1 do 5 (kartoniki z kropkami i z cyframi),
dopełnianie zbiorów tak, by na każdym stole było 5 talerzy (w parach),
odejmowanie i dodawanie elementów z wykorzystaniem znaku ,,+” i „-„ (różna ilość składników dla różnych osób – indywidualizacja pracy).
4. Zapoznanie z zapisem cyfry 5,określanie do czego jest podobna, kreślenie w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegi.
5. Ewaluacja zajęć – dzieci, którym zajęcia podobały się podnoszą figury występujące w opowiadaniu z pkt.1.
Literatura:
- Wawiłow D., Posłuchajcie bajki nowej prostokątnej i kwadratowej, Nasza Księgarnia, Warszawa 1996.