„Wizyta włoskich przyjaciół”

Scenariusz zajęć z zakresu kształtowania dobrych manier
Grupa wiekowa : 6-latki i 4-latki
Prowadząca: Elżbieta Kaźmierczak

Temat: ,,Wizyta włoskich przyjaciół”- zabawa tematyczna .
Cele dydaktyczne:
Dzieci będą:

  • utrwalać zachowania świadczące o znajomości dobrych manier,
  • rozumieć znaczenie tolerancji  wobec innych,
  • dostrzegać i rozumieć potrzeby innych,
  • przypominać nazwy potraw kuchni włoskiej,
  • kulturalnie zwracać się do innych, używać zwrotów grzecznościowych,
  • wyrażać swoje uczucia i potrzeby, a także dostrzegać  je u innych,
  • prawidłowo i kulturalnie zachowywać się przy stole .
Metody:
Metody podające: , rozmowa, objaśnienia,
Metody problemowe: burza mózgów, bezpośredniego oddziaływania wychowawczego (ocena)
Metody zajęć praktycznych: zadania stawiane do wykonania, metoda samodzielnych doświadczeń opartej na inicjatywie własnej dziecka,

Formy pracy: praca z grupą, praca w zespołach

Środki dydaktyczne: ilustracje potraw włoskich, napisy do globalnego czytania, tablica magnetyczna, odtwarzacz CD, płyta CD – Aktywność muzyczno –ruchowa dzieci w opracowaniu B. Strauss,  instrumenty perkusyjne / kołatki, grzechotki, tamburyna/kapelusze, chustki, opaski, frotki, spódniczki, kamizelki, słodycze, serwetki, kubki, herbata owocowa, budzik, drewniany parawan, tacki jednorazowe,

Literatura:
Hartley Hermine, Dobre maniery,
Markiewicz Marek, Poradnik dobrych obyczajów,
Iwona  Fechner – Sędzicka,  Daria Główczewska, 111 Zabaw w Edukacji Europejskiej.

Przebieg zajęcia;

  1.  Powitanie zabawą  przy piosence włoskiej ,,Veo, Veo”
Dzieci grają na instrumentach zgodnie z instrukcją nauczycielki.
  1. Nawiązanie do tematu – dzieci są w trakcie realizacji tematyki kompleksowej dotyczącej poznawania nowego kraju europejskiego – Włochy, dowiadują się, że  podobnie jak mieszkańcy innych krajów Włosi mają także swoje ulubione potrawy /pizza, spaghetti, / oglądają ilustracje tych potraw dowiadują się z czego są zrobione.
  2. ,,Wizyta włoskich przyjaciół”- zabawa dzieci z użyciem rekwizytów.
  • nauczycielka proponuje dzieciom zabawę w ,,wizytę gości z Włoch”- dzieci podzielone na dwie grupy, jedna grupa to gospodarze, którzy przygotowują wizytę, druga grupa to goście, którzy odwiedzą swoich znajomych, przypomina o kulturalnych zachowaniach, stosowaniu form grzecznościowych, zgodnej współpracy,
  • gospodarze przygotowują poczęstunek- ciasteczka ozdobione nutellą i kolorową posypką, babeczki z serkiem waniliowym, nakrywają wcześniej ustawione stoły rozkładają serwetki itp.
  • goście przygotowują się do wizyty, wybierają stroje, nakrycia głowy, robią makijaż /na niby przed lustrem/, poprawiają fryzurę itp.
  • nauczycielka wcześniej nastawia budzik, który zadzwoni po 7 min. informując, że czas wyjść z domu/nie należy się spóźniać na umówione wcześniej spotkanie /,
  • goście przyjadą do Polski pociągiem / zabawa przy muzyce/, przychodzą z dworca, pukają do drzwi, witają się-  ,,buongiorno” , gospodarze odpowiadają ,,dzień dobry”,  zapraszają gości, wskazują im miejsca, gdzie mogą  odłożyć wierzchnią odzież, usiąść  przy stole, stosują zwroty grzecznościowe- proszę, zapraszam, poproszę, czy mogę prosić, przepraszam , dziękuję.
  • podczas wizyty można zaprosić do wspólnego śpiewania lub zabawy przy muzyce /wybór dzieci/,
  • koniec wizyty- goście oznajmiają, że jest późno, muszą wracać do domu żegnają się ,ubierają , żegnają zwrotem ,,arrivederci” lub ,,ciao”i wychodzą,/ odlatują samolotem do swojego kraju/ domownicy porządkują stoły, ,,kuchnię”.
  1. Podsumowanie zajęcia. Dzieci ustawiają się obok ,,minki” wesołej lub smutnej oceniając zabawę, wypowiadają się na temat swoich zachowań i zachowań kolegów.
Nauczycielka mówi dzieciom, że mogą zabawę kontynuować, wykorzystuje klocki interaktywne, które będą służyły do przygotowania ,,na niby” poczęstunku dla gości.
  1. Wspólny taniec przy muzyce w kole – ,,Specknerin” w opracowaniu B. Strauss.