,,Zima”

Opracowanie – Jolanta Sobków
Grupa wiekowa – 6 latki
Temat: „Woda i jej właściwości” – zabawa badawcza
ZAKŁADANE CELE:
 Dzieci będą:
  • Uczestniczyć w eksperymentach umożliwiających badanie, odkrywanie różnych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie,
  • Nazywać zjawiska atmosferyczne, przyrodnicze, wiązać je z określoną porą roku,
  • Wytrwale dążyć do celu, rozwiązania problemu, wyciągać wnioski na podstawie zaobserwowanych zjawisk ,
  • czerpać radość z jego osiągnięcia,
  • Przestrzegać zakazu podchodzenia do naczynia z gorącą wodą.
METODY PRACY:
  • Podające: rozmowa, opowiadanie, objaśnienia, opis.
  • Problemowe: zadań stawianych do wykonania.
  • Eksponujące: pokaz połączony z obserwacją.
  • Praktyczne: samodzielnych doświadczeń.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Plastykowe butelki, waciki, szklane pojemniki, miseczki z wodą /roztopiony śnieg/, śnieg, lód, czajnik elektryczny, lusterko, płyty CD z nagraniami muzyki, plansza „Obieg wody w przyrodzie”, napisy.
LITERATURA:
  • U. Smoczyńska – Nachtman „Muzyka dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1992
  • Edukacja w przedszkolu, Super scenariusze, Spółka wydawnicza, Warszawa 1991
  • J. Andrychowska – Biegacz „Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 2002
PRZEBIEG ZAJĘCIA          

1. SŁUCHANIE OPOWIADANIA NAUCZYCIELKI PRZY MUZYCE.

„Wyprawa na Biegun” – fragment tekstu J. Andrychowskiej – Biegacz.

Dzieci zamykają oczy.
Czy pamiętacie, jak nieraz zimą zmarzły wam ręce, a nos wyglądał jak pomidor? Są takie miejsca na świecie, gdzie zima trwa większą część roku. Ale to nie jest nasz kraj – To kraina wiecznego lodu. To ziemia za kołem polarnym. Zimą wszystko wygląda inaczej, zimą wszystko wydaje się białe. Gałęzie drzew pokryte są białym puchem. Pod stopami skrzypi śnieg. Z dachu zwisają długie sople. A my myślimy jak tu pięknie, jak biało, jak czysto.
SWOBODNE WYPOWIEDZI DZIECI NA TEMAT ZIMY. ODWOŁYWANIE SIĘ DO DOŚWIADCZEŃ, WIADOMOŚCI, SPOSTRZEZEŃ.
Dzieci wypowiadają się na temat aktualnej pogody.

2. PRZYSŁOWIA

  • Gdy mróz w lutym ostro trzyma, wtedy jest niedługo zima.
  • Gdy ciepło w lutym, zimno w marcu bywa. Długo potrwa zima, rzecz to niewątpliwa.

3. Prezentacja przyniesionego przez nauczycielkę śniegu. Dzieci wymieniają charakterystyczne cechy śniegu  /zimny, biały, mokry itp./ oraz drugiego pojemnika, w którym znajduje się woda po roztopionym śniegu.

4. Zabawa badawcza. Konstruowanie filtra z plastykowej butelki i wacika.

Dzieci dochodzą do wniosku, że śnieg nie jest czysty, wymieniają przyczyny zanieczyszczenia powietrza i wody.

5. Zabawa ruchowa „Śniegowe płatki”

Dzieci oglądają na obrazkach śniegowe płatki.
Dzieci biegają lekko na palcach, obracają się dookoła, przykucają – „są śniegowymi płatkami”. Gdy muzyka ucichnie, ustawiają się lub układają na podłodze np. po sześcioro, tworząc różne symetryczne figury.

6. „Obieg wody w przyrodzie” – omówienie tablicy demonstracyjnej.

7. Zabawa badawcza „Parowanie i skraplanie wody”- lusterko, a następnie pojawiające się krople wody. /POZNAJĄ ZJAWISKO PAROWANIA                 I SKRAPLANIA WODY/ nauczycielka gotuje wodę, nad parą trzyma lusterko. Dzieci obserwują zaparowane

STANY SKUPIENIA WODY – dzieci odczytują i dobierają napisy do odpowiednich stanów skupienia.
  1. STAŁY
  2. CIEKŁY
  3. GAZOWY
PARA WODNA
LÓD

8. RELAKSACJA – Dzieci w parach siedzą naprzeciw siebie. Zgodnie z poleceniem nauczycielki wykonują masaż twarzy koledze /zmiana/

  • Wieje wiatr – wymachy dłoni.
  • Pada deszcz – delikatne przesuwanie palcami po twarzy,
  • Pada śnieg – dotykanie opuszkami palców twarzy partnera.

9. Piosenka „List do zimy” – CD1 „Olek i Ada”

10. Mieszanie barw – zabawa dla chętnych dzieci. /czerwony, żółty, niebieski/.