,,Zima”
Grupa wiekowa – 6 latki
Temat: „Woda i jej właściwości” – zabawa badawcza
Dzieci będą:
- Uczestniczyć w eksperymentach umożliwiających badanie, odkrywanie różnych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie,
- Nazywać zjawiska atmosferyczne, przyrodnicze, wiązać je z określoną porą roku,
- Wytrwale dążyć do celu, rozwiązania problemu, wyciągać wnioski na podstawie zaobserwowanych zjawisk ,
- czerpać radość z jego osiągnięcia,
- Przestrzegać zakazu podchodzenia do naczynia z gorącą wodą.
- Podające: rozmowa, opowiadanie, objaśnienia, opis.
- Problemowe: zadań stawianych do wykonania.
- Eksponujące: pokaz połączony z obserwacją.
- Praktyczne: samodzielnych doświadczeń.
Plastykowe butelki, waciki, szklane pojemniki, miseczki z wodą /roztopiony śnieg/, śnieg, lód, czajnik elektryczny, lusterko, płyty CD z nagraniami muzyki, plansza „Obieg wody w przyrodzie”, napisy.
LITERATURA:
- U. Smoczyńska – Nachtman „Muzyka dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1992
- Edukacja w przedszkolu, Super scenariusze, Spółka wydawnicza, Warszawa 1991
- J. Andrychowska – Biegacz „Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 2002
1. SŁUCHANIE OPOWIADANIA NAUCZYCIELKI PRZY MUZYCE.
Dzieci zamykają oczy.
Czy pamiętacie, jak nieraz zimą zmarzły wam ręce, a nos wyglądał jak pomidor? Są takie miejsca na świecie, gdzie zima trwa większą część roku. Ale to nie jest nasz kraj – To kraina wiecznego lodu. To ziemia za kołem polarnym. Zimą wszystko wygląda inaczej, zimą wszystko wydaje się białe. Gałęzie drzew pokryte są białym puchem. Pod stopami skrzypi śnieg. Z dachu zwisają długie sople. A my myślimy jak tu pięknie, jak biało, jak czysto.
SWOBODNE WYPOWIEDZI DZIECI NA TEMAT ZIMY. ODWOŁYWANIE SIĘ DO DOŚWIADCZEŃ, WIADOMOŚCI, SPOSTRZEZEŃ.
Dzieci wypowiadają się na temat aktualnej pogody.
2. PRZYSŁOWIA
- Gdy mróz w lutym ostro trzyma, wtedy jest niedługo zima.
- Gdy ciepło w lutym, zimno w marcu bywa. Długo potrwa zima, rzecz to niewątpliwa.
3. Prezentacja przyniesionego przez nauczycielkę śniegu. Dzieci wymieniają charakterystyczne cechy śniegu /zimny, biały, mokry itp./ oraz drugiego pojemnika, w którym znajduje się woda po roztopionym śniegu.
4. Zabawa badawcza. Konstruowanie filtra z plastykowej butelki i wacika.
5. Zabawa ruchowa „Śniegowe płatki”
Dzieci biegają lekko na palcach, obracają się dookoła, przykucają – „są śniegowymi płatkami”. Gdy muzyka ucichnie, ustawiają się lub układają na podłodze np. po sześcioro, tworząc różne symetryczne figury.
6. „Obieg wody w przyrodzie” – omówienie tablicy demonstracyjnej.
7. Zabawa badawcza „Parowanie i skraplanie wody”- lusterko, a następnie pojawiające się krople wody. /POZNAJĄ ZJAWISKO PAROWANIA I SKRAPLANIA WODY/ nauczycielka gotuje wodę, nad parą trzyma lusterko. Dzieci obserwują zaparowane
- STAŁY
- CIEKŁY
- GAZOWY
LÓD
8. RELAKSACJA – Dzieci w parach siedzą naprzeciw siebie. Zgodnie z poleceniem nauczycielki wykonują masaż twarzy koledze /zmiana/
- Wieje wiatr – wymachy dłoni.
- Pada deszcz – delikatne przesuwanie palcami po twarzy,
- Pada śnieg – dotykanie opuszkami palców twarzy partnera.
9. Piosenka „List do zimy” – CD1 „Olek i Ada”
10. Mieszanie barw – zabawa dla chętnych dzieci. /czerwony, żółty, niebieski/.