„ZWIERZĘTA ZIMĄ”- prezentacja multimedialna inspiracją do zabaw matematycznych

Prowadząca: Anna Jakimiuk
Grupa wiekowa: 5- latki
Temat: „ZWIERZĘTA ZIMĄ”- prezentacja multimedialna inspiracją do zabaw matematycznych.

Cele ogólne: Zapoznanie dzieci z wybranymi zwierzętami zimowymi.
Cele operacyjne: Dzieci będą:
• nazywały aktualną  porę roku,
• poznawały wybrane zwierzęta żyjące w lesie zimą i nie tylko,
• rozwijały postawy proekologiczne poprzez kształtowanie szacunku dla przyrody i jej piękna oraz konieczności jej ochrony,
• wiedziały, że należy zachować bezpieczeństwo wobec tych zwierząt,
• nasłuchiwały odgłosy zwierząt,
• utrwalały nazwy figur geometrycznych,
• rozwijały rozumowanie matematyczne, porównywały, układały od najmniejszego do największego,
• doskonaliły pamięć, koncentrację uwagi i ćwiczyły spostrzegawczość,
• wykonywały pracę plastyczną,
• odróżniały rzeczywistość od fikcji (w bajkach zwierzęta porozumiewają się ludzkim gtłosem, przyjaźnią się z człowiekiem),
• wyczulane na cyberprzemoc,
• zgłaszały chęć wypowiedzi poprzez podniesienie ręki,
• szanowały prawo kolegów do zabierania głosu.

Metody: słowna, czynna, oglądowa
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: ilustracje zwierząt (wilk, dzik, niedźwiedź, sarna, pingwin), plansza do gry memory, 3 prezentacje multimedialne (dotycząca odgłosów zwierząt, śladów zwierząt oraz bajek, w których występują poznawane zwierzęta), materiały plastyczne potrzebne do wykonania pingwina techniką origami.

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie matematyczną wyliczanką:

1,2,3 siadamy na dywanie
4,5,6 czekamy co się stanie
7,8 buzie zamykamy
9,10 zajęcia zaczynamy!!!

2. Zagadki obrazkowe w prezentacji multimedialnej „Czyj to ślad?”
Dzieci próbują odgadnąć, który ślad jest danego zwierzęcia (spośród podanych). Nauczycielka zwraca uwagę na wielkość śladów, dzieci starają się ułożyć od najmniejszych do największych śladów. Zwrócenie uwagi, że nie tylko w naszym środowisku żyją zwierzęta, o które należy dbać (pingwin). Uwrażliwienie na dokarmianie zwierząt zimą, na zachowanie bezpieczeństwa w ewentualnym kontakcie z nimi.

3. Zagadki słuchowe w prezentacji multimedialnej „Czyj to głos?” połączone z zabawą ruchową „Poruszam się jak…”.
Dzieci wsłuchują się w odgłosy, próbują je odgadnąć. Po udzieleniu właściwej, dzieci poruszają się, jak zwierzę z udzielonej odpowiedzi wraz z wydawaniem dźwięku danego zwierzęcia.

4. Zabawa „Memory”
Na planszy EduMotyl ułożone są karty z wizerunkami omawianych na zajęciu zwierząt. Dzieci doskonalą pamięć podczas zabawy, odsłaniają obrazki, by odszukać parę.

5. Zagadki w prezentacji multimedialnej „Z jakiej to bajki?”
Dzieci starają się podać, w jakiej bajce występuje podane zwierzę. Udzielają odpowiedzi poprzez podniesienie ręki. Porównują, które zwierzęta są bardziej popularne, jeśli chodzi o udział w bajkach. Porównują, których jest najmniej, których najwięcej. Nauczycielka zwraca uwagę na popularność niektórych zwierząt także w grach komputerowych- ostrzega przez niebezpiecznymi dla dzieci grami, które nie są dostosowane do ich wieku (PEGI 3, a nie PEGI 7).

6. Praca plastyczna „Pingwin metodą origami”
Do stolika dzieci udają się śpiewając znaną piosenkę „Dzik jest dziki”. Każde dziecko otrzymuje od pomocnika nauczycielki zestaw do wykonania pingwina z przygotowanych kół. Dzieci nazywają figury geometryczne. Wykonują zadanie zgodnie z podaną instrukcją oraz na wzór zamieszczony w widocznym miejscu. W razie problemu proszą o pomoc nauczycielkę. Na zakończenie porządkują miejsce pracy, dzieło odkładają na wyznaczone miejsce do wyschnięcia, a które później będzie umieszczone na wystawie.

7. Dla zainteresowanych nauczycielka odczytuje przysłowia, popularne zwroty, w których występują omawiane podczas zajęcia zwierzęta.

8. Ewaluacja: Dzieci oceniają zajęcie, omawiają, co było fajne, a co należałoby zmienić.