„Dzień z Panem Chopinem”

Opracowanie – Jolanta Sobków
Grupa wiekowa – 5 – latki
Tematyka kompleksowa: MUZYKA PANA CHOPINA
Temat zajęcia: „Dzień z Panem Chopinem” – quiz inspiracją do działalności słownej, muzycznej i plastycznej.
Dzieci będą:

  • wypowiadać się na temat życia i twórczości wielkiego Polaka F. Chopina,
  • uważnie słuchać treść wiersza,
  • rozwiązywać zagadki słowne, muzyczne /walc, mazurek, polonez, preludium/,
  • swobodnie wyrażać własną wiedzę, myśli, przeżycia w pracy plastycznej na określony temat,
  • aktywnie uczestniczyć w przygotowaniu miejsca pracy oraz jego porządkowaniu,
  • odczuwać przywiązanie do własnego kraju.

METODY PRACY:
słowne – wiersz, żywe słowo, rozmowa.
czynne – samodzielnych doświadczeń, ekspresja muzyczna, plastyczna, ruchowa,
oglądowe – pokaz z objaśnieniem, obserwacja.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: płyta CD „Śladami Chopina”, „Chopin” kredki, kartki, puzzle, ilustracje.

LITERATURA
– Chotomska W. „Muzyka Pana Chopina”, Nasza Księgarnia, Warszawa 1984r.,
– Chotomska W. „Tam gdzie był Chopin”, Wydawnictwo PTTK, Warszawa 1990,
– Wacławski A. „Śladami Chopina”, Wydawnictwo „Akord”, Poznań 2013,
– Szklener A. „Fryderyk Chopin – wielcy kompozytorzy”, Biblioteka Gazety Wyborczej, Mediasat
Poland 2005
PRZEBIEG
Nauczycielka dzieli dzieci na cztery zespoły. Każdemu zespołowi przyporządkowany jest emblemat przedstawiający fortepian /odpowiedniego koloru/.

1. Powitanie zespołów.
Witam wszystkich, którzy lubią słuchać muzyki poważnej.
Witam wszystkich, którzy lubią rozwiązywać  zagadki.
Witam wszystkich, którzy mają dobry humor.

2. Dzieci siadają na wyznaczonych miejscach. Wybór kapitana zespołu spośród dzieci. /kapitanem zostaje dziecko, które prawidłowo rozwiąże zagadkę słowną/.
Dęty, strunowy, klawiszowy,
Mały i duży,
Do wytwarzania dźwięków służy. /instrument muzyczny/

Z pomocą dźwięków, z pomocą ucha,
Z radia lub płyty człowiek jej słucha. /muzyka/

Ma trzy nogi, czarne skrzydło białe zęby w rzędzie.
Gdy pianista przy nim siądzie – piękny koncert będzie. /fortepian/

Ogromna sala, a w niej instrumentów masa. Tam pięknej muzyki posłuchać każdy może.

3.Ustalenie zasad quizu

  • za każde zadanie zespoły mogą zdobyć 1 lub 2 punkty – nutki,
  • kapitan zespołu wrzuca zdobyte nutki do kubeczka oraz  przelicza punkty po zakończeniu zabawy.

4.Słuchanie fragmentu wiersza

„W ŻELAZOWEJ WOLI”
…W Żelazowej Woli za nutą nuta
w świat z Chopinem poszły, by wrócić tutaj.
A wróciły nuty piękne nad podziw
do tej ziemi, gdzie się Chopin urodził,
gdzie śpiewała lipowa kołyska,
gdzie wiatr tańczył w zielonych listkach
i gdzie teraz słucha moja córka,
jak pan Chopin się uśmiecha w mazurkach…
      /Wanda Chotomska/
PYTANIA
–  Jak nazywał się najsławniejszy kompozytor Polski? /Fryderyk Chopin?
– Gdzie urodził się Fryderyk Chopin? /Żelazowa Wola/
– Jak miała na imię jego siostra? /Ludwika/
– Jak mieli na imię jego rodzice? /Mikołaj, Justyna/

UKŁADANIE PUZZLI – PORTRET Fryderyka Chopina
PYTANIA
– Na jakim instrumencie grał Fryderyk Chopin?
– Kto to jest kompozytor?
– Ile lat miał Chopin, kiedy skomponował swój pierwszy utwór i jaki to był utwór? /6 lat – Polonez/
– Ile lat miał Chopin, kiedy po raz pierwszy publicznie wystąpił? /8 lat – w Pałacu Radziwiłłowskim/

– ZAGADKI MUZYCZNE – dzieci odgadują gatunek słuchanej muzyki.
POLONEZ /utwór 2/
WALC /utwór 6/
MAZUREK /utwór 4/
PRELUDIUM /utwór 5/
TANIEC – WALC /utwór  6/

NA HASŁO:
„Kwiatki” – dzieci w umiarkowanym tempie wstają unosząc jednocześnie ręce w górę;
„Słońce” – dzieci wykonują jeden obrót dookoła własnej osi;
„Promyki” – dzieci chwytają się za ręce;
„Blask” – dzieci krokiem tanecznym poruszają się po obwodzie koła;
„Wiaterek” – dzieci zatrzymują się i unoszą ręce w górę falują nimi;
„Motylki” – dzieci poruszają się krokiem tanecznym po obwodzie koła i poruszają rękami;
„Przyroda” – dzieci kucają.

PYTANIA
– jak nazywano małego Fryderyka /Chopinek, cudowne dziecko, mały Mozart/
– jakie były inne zainteresowania Fryderyka Chopina? / lubił jeździć konno, wydawał swoją gazetę „Kurier Szafarski, był scenarzystą, reżyserem i aktorem teatralnym, rysowanie/
– Gdzie odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina i co ile lat? /co 5 lat w Warszawie/
– Gdzie zmarł Fryderyk Chopin? /W Paryżu/

RYSOWAĆ JAK FRYDERYK
Przy dźwiękach utworu /Ballada g – moll op. 23/ dzieci rysują to z czym kojarzą jego muzykę.
Chętne dzieci prezentują swoje prace, wypowiadają się na ich temat.

– ZABAWA RELAKSACYJNA  /UTWÓR 5 Preludium e – moll op.28 nr -4/

Dzieci siadają po turecku w kole. Ręce swobodnie spoczywają na kolanach.
Na hasło:
„Ręce” – chwytają się za ręce.
„relaks” – zamykają oczy.
„w górę” – unoszą ręce w górę.
„w dół” – opuszczają ręce.
„kolana” – kładą ręce na kolanach.

KAPITANOWIE LICZĄ UZYSKANE PUNKTY. WYŁONIENIE ZWYCIĘZKIEGO ZESPOŁU.