Konspekt zajęcia przyrodniczego dla dzieci 6- letnich

Prowadząca: Justyna Kurkowska

Data: 06.11.2018 r.

Temat: Stosowanie pośrednich form przekazu zapewniających przeżywanie piękna i bogactwa przyrody poprzez wykorzystanie utworów literackich zawierających treści ekologiczne- ochrona polskiej foki szarej.

 
 Cele:
Dzieci będą:
– słuchać w skupieniu opowiadania,
– wymieniać postacie /bohaterów/,
– znać i nazywać miejsce toczącej się akcji, /Hel, fokarium/,
– wiedzieć, że w Polsce foki są pod ochroną,
– wypowiadać się całym zdaniem,
– czekać na swoja kolej wypowiedzi,
– odczytywać niektóre wyrazy w zakresie sobie dostępnym,
– ćwiczyć chwyt oburącz,
– dbać o estetykę wokół swojego miejsca pracy w czasie ekspresji plastycznej.

Metody:
żywe słowo, rozmowa, ekspresji twórczej, zabawa ruchowa/zadaniowa/

Literatura:
Marcin Sendecki ,,Figle w fokarium”,
Schneider Liane ,,Zuzia jedzie na wakacje”
Film Successful Flow / Facebook/
Internet,
Piosenka, pt.: ,,Płynie statek z bananami”.

PRZEBIEG
1TEATRZYK SYLWETOWY

Witajcie drogie dzieci…ja jestem Unda…a ja Bubas.
Mieszkamy w fokarium na Helu…opiekują sie nami bardzo dobrzy ludzie…którzy o nas dbają…Jest Ania, która karmi nas naszymi rarytasami czyli rybami. Gra też z nami w piłkę, co uwielbiamy.

 

Ale chcemy Wam opowiedzieć co sie stało wczoraj…
Pewna rodzina spacerowała sobie brzegiem morza…i nagle zobaczyła fokę, /Nauczyciel NAKLEJA PLASTER/ która wymagała pomocy medycznej…szybciutko zadzwonili po pomoc.(112) Pan weterynarz przyjechał i opatrzł foczkę.  Przewieziono ja do naszego fokarium…
/N-L ZAMIENIA SYLWETĘ SMUTNEJ FOKI NA USMIECHNIETĄ. /

 

Tutaj takie zwierzątko dojdzie do siebie…zostanie wyleczone…i wypuszczone na wolność…ja i Unda mieszkamy w fokarium od urodzenia nie możemy wrócić do swojego naturalnego środowiska…
Kochane moje dzieci mamy do Was prośbę…okazało się, ze ta mała, ranna prawdopodobnie od sieci foczka zjadła plastikowa torebkę…/ N- L POKAZUJE TOREBKĘ FOLIOWA/ prosimy! Nie wrzucajcie śmieci do jezior, rzek..mórz…oceanów bo szkodzicie nam, zwierzętom! A my foki jesteśmy pod ochrona, bo juz jest nas tak mało…

2. ROZMOWA NA TEMAT OGLĄDNIĘTEGO PRZEDSTAWIENIA
– kto wystąpił?
-gdzie toczyła się akcja? NA HELU /
Pytania do dzieci:
– co to jest półwysep
– co się wydarzyło?
– gdzie trafiła foka?
-czego nie wolno wrzucać do morza?
-co złego może się stać?

3. ZABAWA RUCHOWA- ,,PORUSZANIE SIĘ FOK”

/jak foki się poruszają, czy mają nogi? /
Dzieci w pozycji leżenia przodem próbują przesuwać się w przód bez używania nóg i rąk, naśladując tym samym sposób poruszania się poznawanych na zajęciu ssaków.
N mówi, iż żeby zwierzęta były szczęśliwe potrzebna jest czysta i zdrowa planeta. A tymczasem jest inaczej…

 

4. FILM /przedstawiający zanieczyszczenia środowiska, szczególnie wodne środowisko i jego skutki- internet/
/Miejmy nadzieje, że dzięki temu ze tyle wiecie o ochronie przyrody, nie będzie już takich obrazów, a foki będą wesołe i bezpieczne. Będą tez nadal się bawić, tak, jak lubią, np. piłkami/

5. ZABAWA RUCHOWA Z PIŁKAMI / piłka na parę dzieci i podrzucanie do siebie naprzemiennie oburącz, próba utrzymania piłki na nosie

6. PODSUMOWANIE wiadomości o fokach – odczytywanie haseł przez dzieci.
Na brystolu umocowane są wyrazy, które odpowiadają zadawanym przez n-la pytaniom. Zadaniem dzieci jest odczytanie odpowiedniego, pasującego wyrazu /Hel, drapieżnik, nad morzem, ryby, wolno, szybko, worki, korki/.

  • Pytania do dzieci:

Gdzie żyją foki?
Gdzie mają schronienie foki ranne?
Jak poruszają w wodzie?
Jak na lądzie?
Czym się odżywiają?
Co może im zaszkodzić?

7. ZAJĘCIE PLASTYCZNE- malowanie na folii streczowej wizerunku fok i środowiska, w jakim żyją.

8. DYPLOMY PRZYRODNIKA- wręczenie dzieciom na koniec zajęć.