Niebieskie Igrzyska

 

Kolaż zdjęć z działań podjętych w ramach Niebieskich Igrzysk.

 

 

Główna relacja:

 

Działania edukacyjne:

 

Hymn „Niebieskich Igrzysk”:

 

Niebieski przemarsz:

 

Pierwsze 2 tygodnie kwietnia 2025 roku w naszym przedszkolu poświęciliśmy przedsięwzięciu, pt. „Niebieskie Igrzyska”. Braliśmy w nich udział po raz pierwszy, choć już nie raz zapraszaliśmy do naszej placówki dzieci autystyczne czy niepełnosprawne. Nasze przedszkole posiada 10 oddziałów, które mieszczą się w 2 budynkach. Wszyscy pracownicy przedszkola, dzieci i ich rodzice bardzo zaangażowali się w obchody „Niebieskich Igrzysk”. Rozpoczęliśmy od przybliżenia idei, celów i regulaminu przedsięwzięcia wśród rodziców naszych wychowanków i zachęcenia ich do aktywnego w nim udziału. W holu dla rodziców pojawiła się piękna instalacja z niebieskich balonów i dużego, pięknego motyla, fotobudka, plakaty, napisy i hasła dotyczące symptomów autyzmu, ale przede wszystkim plakaty informacyjne, logo Fundacji oraz Niebieskich Igrzysk. W obu budynkach przez cały tydzień dominował niebieski kolor: w ubiorze dzieci, pracowników, dekoracjach holu dla rodziców czy sali gimnastycznej, a nawet w ogrodzie przedszkolnym. Niebieskie balony przyleciały do przedszkola ze zniczem olimpijskim, który wraz z zaśpiewanym przez nas hymnem symbolicznie otworzył „Niebieskie Igrzyska”. Wszyscy świętowaliśmy „Światowy Dzień Świadomości Autyzmu” organizując uroczysty „Niebieski przemarsz” wszystkich grup wspólnie z rodzicami ulicami osiedla z kotylionami, niebieskimi balonami, motylami, kwiatami oraz hasłami, np.: „AUTYZM TO NIE CHOROBA”, „ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ Z AUTYSTĄ”, „AUTYZM – SPRÓBUJ ZROZUMIEĆ” itp. Podczas tego spaceru rozmawialiśmy o autyzmie z mieszkańcami osiedla, którzy chętnie do nas dołączali manifestując swoje poparcie dla idei i wartości przedsięwzięcia. Przemarsz miał na celu zwiększenie wrażliwości i świadomości w zakresie zaburzeń z zakresu spektrum autyzmu, a także kształtowanie prospołecznych postaw obywatelskich opartych na szacunku i tolerancji. Dotarliśmy do oddziałów przedszkolnych dla dzieci z autyzmem w SP nr 16 i SP nr 19, do Niepublicznego Przedszkola Terapeutycznego „Mały Książę” i do Specjalnego Przedszkola dla dzieci z autyzmem „Tęcza”. W prezencie wręczyliśmy naszym nowym przyjaciołom własnoręcznie wykonane przez wszystkie grupy, niebieskie motyle, a oni ugościli nas wspólnymi zabawami w ich placówkach. W rewanżu zaprosiliśmy ich do naszego przedszkola do udziału w części sportowej „Niebieskich Igrzysk”. Realizując część edukacyjną dzieci: uczestniczyły w prelekcjach: pedagoga, psychologa, terapeuty SI oraz nauczyciela wspomagającego, obejrzały prezentację wstępną i wzięły udział w różnych zabawach, dzięki którym nauczyły się dostrzegać różnice i podobieństwa miedzy sobą. Wszystkie grupy brały udział w warsztatach: „Poznaję i rozumiem różnorodność” i „Uczę się pomagać”, w czasie których poznały pojęcia: akceptacja, różnorodność, inność, dowiedziały się o sposobach wspierania innych, pomagania w pojawiających się trudnościach i poszukiwania konstruktywnych rozwiązań. Niektóre grupy zaprosiły do udziału w „Niebieskich igrzyskach” Osiedlową Bibliotekę Publiczną, gdzie wypożyczyły książki o autyzmie, niepełnosprawności czy o emocjach i sposobach radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Następnie przedszkolaki zapraszały rodziców do przedszkola, gdzie Ci czytali dzieciom te książki. Zakończeniem części edukacyjnej było obejrzenie prezentacji opartej na książce  Izabeli Mingi, mamy chłopca z autyzmem, pod tytułem „Maks, chłopiec, który jest inny”. W kolejnych dniach przyszedł czas na część sportową „Niebieskich Igrzysk”. Udowodniła wszystkim, że każdy może być sportowcem i każdy może osiągnąć sukces i pozwoliła na integrację środowisk pełnosprawnych i niepełnosprawnych dzieci. Dzieci rywalizowały w kilkunastu konkurencjach sportowych z różnorodnymi przyborami w ogrodzie przedszkolnym udekorowanym przez rodziców oraz na sali gimnastycznej i sali sensorycznej i sali doświadczania świata. Przy stanowiskach swoich grup czuwali wolontariusze – rodzice do których zawodnicy udawali się po zaliczeniu każdej konkurencji, by zdobyć pieczątkę – odcisk własnego kciuka na Karcie zadań. Ponadto, zorganizowaliśmy „Niebieskie gry i zabawy dywanowo – stolikowe” z wykorzystaniem nieużytków (niebieskie: rolki po papierze toaletowym, ręcznikach papierowych, kubeczki papierowe i plastikowe, słomki, nakrętki, patyczki do szaszłyków, patyczki laryngologiczne, balony itp.). Dzieci nie tylko rywalizowały między sobą ale także włączyły do zawodów swoich rodziców, a także dzieci niepełnosprawne. W podziękowaniu otrzymaliśmy od naszych gości piękny kwiat, który zasadziliśmy w przedszkolnym ogrodzie, a my nagrodziliśmy naszych gości pięknymi motylami w ramce z napisem „Jesteś wyjątkowy/a”. Wszyscy uczestnicy „Niebieskich Igrzysk” zostali nagrodzeni dyplomami i medalami.