„Ruch to zdrowie – każdy tata Ci to powie”

Prowadząca : Elżbieta Kaźmierczak
GRUPA WIEKOWA: 5-6 latki

BLOK TEMATYCZNY: ZABAWY Z TATĄ

TEMAT:   ,, Ruch to zdrowie- każdy tata ci to powie”- rozmowa połączona z działaniem w oparciu o film, sztukę plastyczną, muzykę i literaturę.

CELE OPERACYJNE:
Dzieci będą:

  • wymieniać  różne rodzaje dyscyplin sportowych,
  • układać obrazki zgodnie z treścią wiersza,
  • wypowiadać  się  na temat  korzyści jakie przynosi sport i aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu
  • dostrzegać znaczenie zasady ,,fair play” w sporcie,
  • rozumieć, że należy szanować wszystkich uczestników zmagań sportowych,
  • zgodnie współpracować ze sobą w parach, zespołach realizując sytuacje zadaniowe,
  • dostrzegać, że sport ma duże znaczenie w życiu społecznym i kulturalnym.

METODY:

– słowne – słuchanie wiersza, rozmowa, objaśnienia, polecenia, instrukcje,

– czynne – zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, elementy dramy, aktywne słuchanie muzyki w opr. B. Strauss, elem. met. W. Sherborne

– oglądowe – oglądanie filmu, obrazków, dzieł sztuki,

FORMY PRACY: praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna, w parach,

POMOCE DYDAKTYCZNE: wiersz ,,Elementarz sportowy”, film ,,Bolek i Lolek sportowcy”, piosenka ,,Ruch to zdrowie” na podstawie Gry edukacyjnej dla dzieci Miś  wydawnictwa WSiP , laptop, ekran, rzutnik multimedialny, odtwarzacz CD, płyta z nagraniem muzyki w opracowaniu B. Strauss ,,Oh Shalow”, ilustracje obrazów Eugeniusza Gerlacha, różne nakrętki od butelek, ilustracje konturów przyborów sportowych/4 szt./

 

LITERATURA: Wiersz ,,Elementarz sportowy”/autor nieznany/, K. Wlaźnik ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu” , ,,Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne”  Bogdanowicz M. ,  Sherborne W. Zasoby Internetu.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Dzieci witają poszczególne części swojego ciała wg instrukcji nauczycielki następnie   witają się ze sobą w parach / met. W. Sherborne/.

– witamy się stopami;
– witamy się łokciami;
– witamy swoje kolana, a następnie kolana sąsiadów;
– witamy plecy- głaszczemy dłońmi, poklepujemy delikatnie;
– witamy oczami wszystkich;

  1. Nauczycielka inicjuje rozmowę z dziećmi przedstawiając obrazek taty, pyta w jaki sposób dzieci  najczęściej spędzają czas z tatą , naprowadza rozmowę na uprawianie sportu. Zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza, wcześniej rozkłada na dywanie obrazki przedstawiające różne dyscypliny sportowe i uprzedza, że gdy w wierszu będzie mowa o danej dyscyplinie, wybrane dziecko ma zawiesić obrazek na tablicy magnetycznej.

„Elementarz sportowy” – Edyta Pawlak
/źródło: www.abcsportu.eu/

Każde dziecko o tym wie:
Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co nie miara,
część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,
od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata
aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie
taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Równiez dla twojego brata
dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja,
walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja!
3. Rozmowa na temat wiersza:
– Kto zachęcał dzieci do uprawiania sportu?
– Dlaczego należy uprawiać sport?
– Co ważne jest w uprawianiu sportu?
– W jaki sposób powinniśmy traktować przeciwnika w sporcie?
– Co to znaczy zasada ,,fair, play”?

4.Układanie konturów przyborów sportowych w zespołach.
Dzieci biorą szarfy , dzielą się na zespoły wg kolorów szarf , układają,
wykorzystując nakrętki od butelek,  narysowane kontury przyborów
sportowych / piłka, rakieta tenisowa,  hokej , narty dzielą nazwy przyborów na
sylaby / .

5.Oglądanie obrazów E. Gerlacha , dostrzeganie, że autor przedstawia w swoich
obrazach różne dyscypliny sportowe, dzieci dostrzegają, że układały min.
piłkę i  narty przybory sportowców przedstawionych na oglądanych obrazach.

6.Zabawa przy piosence ,,Ruch to zdrowie”. Dzieci tworzą  koło, wspólnie
śpiewają piosenkę naśladując uprawianie różnych dyscyplin sportowych.

„RUCH TO ZDROWIE”   /piosenka/

1. Zamiast siedzieć przed ekranem
i grać wiecznie w gry te same.
Zmień tryb życia na sportowy.
Świat  się stanie kolorowy.

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort
– uprawiamy razem sport.

2. Umiesz jeździć na dwóch kołach.
Już wycieczka gna wesoła.
Świnka dziś najszybciej jedzie.
Zobacz znowu jest na przedzie.

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę……

3. Małpka fika po drabinkach. Hula hop rozkręca świnka. Ćwiczył miś aż się zasapał, lecz kondycji trochę złapał.

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę….

4.  Jeśli zostać chcesz piłkarzem, wpisz się do drużyny marzeń. Zagraj z przyjaciółmi Misia Wielki puchar zdobądź dzisiaj!

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę.

7.Nuczycielka zaprasza dzieci do obejrzenia filmu o Bolku i Lolku, którzy byli sportowcami, zachęca dzieci, aby zwróciły uwagę  na ich zachowanie, ponieważ po filmie postarają się je ocenić.

8.Podsumowanie zajęć. Dzieci dostrzegają, że Bolek postępował nie ,,fair” wyjaśniają,  dlaczego?, samodzielnie dochodzą do wniosków co jest ważne w sporcie. Zachęcanie do rekreacyjnego spędzania czasu z rodziną.

9. Zakończenie zajęć . Zabawa do muzyki ,,Oh Shalow” w opracowaniu B. Strauss. Dzieci oceniają zaproponowane zabawy, wrzucają do pojemnika wesołą lub uśmiechniętą buźkę.