„Historia pączkiem się toczy”

„Historia pączkiem się toczy ” – słuchanie piosenki „Tłusty czwartek” inspiracją do działalności plastycznej, ruchowej i muzycznej.

Jolanta Sobków
Grupa wiekowa – 5 latki

Cele:
Dzieci będą:
– Poznawać i kultywować tradycje związane z karnawałem – „TŁUSTY CZWARTEK”,
– Wzbogacać zasób słownika czynnego o nowe wyrażenia,
– Rysować na dużym formacie papieru,
– Śpiewać piosenkę z repertuaru dziecięcego,
– Aktywnie uczestniczyć w zabawach rytmicznych,
– Uważnie słuchać objaśnień prowadzącej,
– Wykorzystywać materiały plastyczne w sposób celowy, ekonomiczny i bezpieczny,
– Okazywać zadowolenie z możliwości wspólnych zabaw.

Metody:
– Słowne: rozmowa,
– Poglądowe: pokaz, obserwacja,
– Czynnościowe: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń,
– Pedagogika zabawy

Forma organizacyjna – zespołowa

Środki i materiały dydaktyczne – artykuły spożywcze, woreczki, artykuły papiernicze /szary papier, kredki/, płyta Cd „Polskie obrzędy i tradycje w wierszu, zabawie i piosence” – ut. 6 i 16.

BIBLIOGRAFIA:

– B. Ogrodowska, Polskie obrzędy i tradycje. Wydawnictwo MUZA SA, Warszawa 2004
– Zasoby Internetu.

1. ZAGADKA

Jest okrąglutki oraz słodziutki,
ma lukrowaną skórkę, a w środku dziurkę – na konfiturę.
Wszyscy go lubią – starsi i dzieci,
na jego widok – aż ślinka leci.
/PĄCZEK/
Dziś w przedszkolu fajnie jest,
każdy będzie pączki jeść! /dzieci powtarzają hasło/
2. PIOSENKA
„Tłusty czwartek” –
Muz.: J. Woźniewski, słowa A. Wacławski, K. Bayer

Tłusty czwartek dzisiaj mamy,
więc pączusie zajadamy:
Kto chce zostać pączków królem
niech się pączkiem poczęstuje.
Pączki lukrem są polane,
marmoladą nadziewane.
Kto pączusia dziś ugryzie
niech się przy tym nie obliże.
Trzy, dwa, jeden… start!

3. ROZMOWA

Tłusty Czwartek to ostatni czwartek przed Wielkim Postem (Środą Popielcową) rozpoczynający ostatni tydzień karnawału. W ten dzień zwyczajowo objadamy się pączkami i faworkami. Przyjęło się, że jeśli ktoś w tłusty czwartek w ogóle nie zje pączka, nie będzie mu się wiodło. DAWNIEJ Niektóre pączki nadziewano migdałem lub orzechem, a ten, kto na taki pączek trafił, miał mieć w życiu szczęście.

Czy wierzyć legendzie? Jak głosi legenda, faworki były dziełem przypadku. Niedoświadczony pomocnik cukiernika przez nieuwagę upuścił fragment ciasta przygotowanego z myślą o pączkach wprost do rozgrzanego tłuszczu. Bojąc się reakcji mistrza, czym prędzej posypał usmażony warkocz cukrem pudrem i w ten sposób nie tylko uratował swoją posadę, ale i stworzył pierwszego faworka.

4. SŁUCHANIE WIERSZA

„PĄCZKI” Tadeusz Śliwiak

Był sobie pączek
co nie miał rączek
i okrąglutki był jak miesiączek
Miał lukrowaną, złocistą skórkę
a w środku dziurkę
na konfiturkę
Wszyscy go lubią
starsi i dzieci
na jego widok, aż ślinka leci
Lecz co naprawdę pączki są warte
to wie najlepiej KTO
TŁUSTY CZWARTEK

Dziś w przedszkolu fajnie jest,
każdy będzie pączki jeść! /dzieci powtarzają hasło/
5. „JAK POWSTAJE PĄCZEK?” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci wymieniają nazwy produktów, które potrzebne są do przygotowania pączków. Następnie nauczycielka zasłania je, a zadaniem dzieci jest narysowanie ich /dzieci rysują parami/ wspólnie układają przepis na pączki. Składniki na ciasto: – mąka, mleko, drożdże, cukier, jajka, masło, konfitura, cukier puder, olej. Następnie nauczycielka zasłania ww. produkty. Zadaniem dzieci jest narysowanie ich na kartce /dzieci rysują parami/ – prezentują swoje prace, przeliczają elementy.

Dziś w przedszkolu fajnie jest,
każdy będzie pączki jeść! /dzieci powtarzają hasło/
6. „Piramida z pączków” – /nauczycielka dzieli dzieci na cztery grupy/ każda z grup „buduje” piramidę z woreczków; wygrywa grupa, która zbuduje najwyższą piramidę.

7. „Śmieszny pączek” – /zabawa dla chętnych/. Nauczycielka wybiera czworo dzieci, zawiązuje im oczy za pomocą apaszek. Zadaniem dzieci jest narysowanie pączka. Po zakończeniu dzieci oglądają efekty swojej pracy. Czas pracy wyznacza piosenka „Tłusty czwartek” śpiewana przez pozostałe dzieci. Zabawę można powtórzyć.

8. „Pączek” – zabawa z papierowym pączkiem. Dzieci stoją w kole i podają sobie „Pączka” /zgodnie z podanym rytmem CD ut. 16/: „Mięciutkiego pączusia puszczam w krąg – niech wróci do moich rąk”.

9. Układanie puzzli /pączki/ – każde dziecko otrzymuje puzzle „pączek” /od 4 – 8 elementów w zależności od możliwości dzieci/. Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli.

Dziś w przedszkolu fajnie jest,
każdy będzie pączki jeść! /dzieci powtarzają hasło/
Podczas II śniadania dzieci zjadają pączki.