„Jestem przyjacielem przyrody – powietrze bez śmieci”
Data: 27.11.2018r.
Grupa wiekowa: 4- latki
Imię i nazwisko nauczyciela: Ewelina Sawicka
Tematyka kompleksowa: Jestem przyjacielem przyrody- powietrze bez śmieci.
Temat obserwowanej formy: Kształtowanie postaw odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska- zanieczyszczenia i ochrona powietrza z jednoczesnym wdrażaniem dzieci do poszanowania wszelkich form życia. (rozmowa połączona z doświadczeniem nauczyciela)
Cele główne:
– kształtowanie u dzieci postaw proekologicznych;
– rozumienie konieczności przestrzegania zasad ochrony przyrody;
– wzbogacanie słownika czynnego dzieci.
Cele operacyjne:
Dziecko:
– próbuje odpowiedzieć na pytanie co to jest ekologia;
– rozumie potrzebę segregowania odpadów;
– wie, w jaki sposób ludzie zanieczyszczają Ziemię;
– zaspokaja naturalną ciekawość otaczającym światem;
– rozwija koncentrację uwagi i umiejętność uważnego słuchania podczas pokazu nauczyciela;
– rozwija umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
– poznaje znaczenie słowa smog i dowiaduje się, jak on powstaje;
– rozumie, że oddychanie skażonym powietrzem może mieć tragiczne skutki dla zdrowia;
– podaje propozycje działań człowieka zmniejszających zagrożenie smogiem;
– wie, jakie warunki potrzebne są do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin;
– ma poczucie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wie, jakie działania podejmować żeby ratować Ziemię;
– wyraża własne przeżycia, doznania, emocje, uczucia w swobodnych wypowiedziach;
– wie, że należy podnieść rękę, aby coś powiedzieć; cierpliwie czeka na swoją kolej.
Metody::
– oglądowa: pokaz nauczyciela, ilustracja
– czynna: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń utrwalających
– słowna: rozmowa, objaśnienie
Formy:
– zbiorowa,
– indywidualna.
Środki dydaktyczne:
ilustracje segregacji śmieci; plakat zanieczyszczenia powietrza; śmieci- papier, butelki, worki foliowe, słoik; balony (dla każdego dziecka); akwarium z domkiem z klocków w środku; zwierzęta, rośliny, komin, samochód resorowy; lód suchy lub zapalniczka i papier, woda; maseczka; suszarka; obrazki: samochód, tramwaj, komin dymiący, komin z filtrem; wysypisko śmieci, pojemniki na odpady, stary piec, piec ekologiczny; obrazek słońca i smutnej chmurki dla każdego dziecka; odznaki „Przyjaciel przyrody”.
Literatura:
1. Program edukacji zintegrowanej dla dzieci w wieku przedszkolnym „Radość odkrywania-pasja tworzenia” M. Czekała, D. Szadkowska, J. Urbaniak;
2. Bliżej Przedszkola 3.174/2016;
3. zasoby Internetu.
Przebieg zajęć:
- Przywitanie pani wicedyrektor i przybyłego gościa.
- Wprowadzenie do tematu zajęć swobodną rozmową na temat świata, w którym żyjemy i odpadów, jakie nas otaczają. Na dywanie rozrzucone odpady.
- Ilustracje pojemników o odpowiednich kolorach. Dzieci segregują śmieci do odpowiednich pojemników.
- Nauczyciel bierze papier, folie, nakrętki i wkłada je do jednego pojemnika. Pyta dzieci: Czy można spalić te śmieci? Jak myślicie? Co dzieje się z powietrzem gdybyśmy spalili te śmieci?
- Zabawa z balonem- sprawdzanie czy powietrze istnieje. Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku balon do nadmuchania. Dzieci próbują wtłoczyć buzią powietrze w balon. Nauczyciel w tym czasie mówi, że powietrze naprawdę istnieje i że bez powietrza nie moglibyśmy żyć. Wykonanie wdechu nosem.
- Zaproszenie dzieci na krótką bajkę o pewnym domu, rodzinie, zwierzętach i smogu. Nauczyciel opowiada oraz robi doświadczenie z suchym lodem (lub podpalonym papierem- tworzy dym w akwarium- mówi o bezpieczeństwie i o tym, że dzieci nie podpalają same papieru.
- Rozmowa na temat smogu. Dzieci dostrzegają związek przyczyna- skutek np. dymiące kominy, samochody, piece = smog. Wspólnie zastanawiają się, jak zwalczyć smog. Nauczyciel pokazuje maseczkę, jaką należy nosić, gdy będzie dużo smogu.
- Doświadczenie z suszarką. Nauczyciel tłumaczy, że wiatr rozpędza smog i rozdmuchuje dym powietrzem z suszarki. Śpiewa piosenkę „Czyste powietrze”.
- Zabawa ruchowa przy piosence „Czyste powietrze”. Dzieci poruszają się w rytm śpiewanej piosenki z obrazkiem słońca i smutnej chmurki. Na przerwę nauczyciel pyta i jednocześnie pokazuje obrazek np. „Czy dymiące kominy fabryk są dobre dla powietrza i środowiska?; Czy ekologia to segregowanie śmieci?”itp. (dymiące kominy, samochód-spaliny, śmieci, stary piec, rower, tramwaj, pojemniki do segregowania śmieci, piec ekologiczny). Dziecko jako odpowiedź podnosi obrazek słońca gdy odpowiedź brzmi „tak” lub smutnej chmury, gdy odpowiedź brzmi „nie”.
- Ewaluacja zajęć. Rozdanie naklejki „Przyjaciela przyrody”.