„Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję”
Opracowanie: Aleksandra Wiśniewska
Grupa wiekowa: 6 latki
Temat zajęć: „Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję” – zabawy dydaktyczne inspirowane zagadkami słowno – obrazkowymi.
Cel ogólny: kształtowanie postaw proekologicznych dzieci
Cele operacyjne:
Dzieci będą:
– poznawały mechanizmy powstania odpadów komunalnych,
– wiedziały, w jaki sposób dokonujemy segregacji odpadów,
– umiały sortować śmieci do odpowiednich pojemników,
-kształtowały zachowania zmierzające do świadomego, ekologicznego postępowania z odpadami oraz przeciwdziałania wytwarzaniu nadmiernej ilości odpadówForma organizacji pracy
– zbiorowa
– grupowa
– indywidualna
Metody pracy:
– metody czynne: zadań stawianych do wykonania
– metody oglądowe: obserwacja. pokaz
– metody słowne: rozmowa, objaśnienie
Środki dydaktyczne: kontenery na śmieci, odpady, nakrętki plastikowe z flagami państw, zagadki i rebusy, pliki muzyczne, tablica multimedialna
Przebieg zajęć:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązywanie zagadek słownych oraz rebusów (dzieci zdolne):
że w nim dużo rzeczy:
obierki, odpadki,
gruz i zwiędłe kwiatki.
/kosz na śmieci/
wielu małych dzieci,
zużyte wyrzucasz do elektrośmieci
/baterie/
a nie szklana,
przed wyrzuceniem
chce być zgniatana.
/butelka/
to oczywiście jest …
/makulatura/
o ochronie przyrody wie dosłownie wszystko.
/ekolog/
Ref.: Uuu, Uuu, raz, dwa, trzy
I kręcimy 3x
Uuu, Uuu, raz, dwa, trzy
W drugą stronę też kręcimy się. 3x
Ref.: Uuu, Uuu, raz, dwa, trzy
I kręcimy 3x
Uuu, Uuu, raz, dwa, trzy
W drugą stronę też kręcimy się. 3x
Ref.: Uuu, Uuu, raz, dwa, trzy
I kręcimy 3x
Uuu, Uuu, raz, dwa, trzy
W drugą stronę też kręcimy się. 3x
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
3. „Wysypisko na bibule” – zabawa dydaktyczna: Dzieci najpierw konstruują z dostępnych klocków miasteczko położone wokół bibuły, na której rozłożone są różne śmieci, imitującej wysypisko. Następnie dzieci dowiadują się, że pod wysypiskiem znajduje się woda gruntowa i gleba. Nauczyciel na kawałkach bibuły robi kilka plam tuszem, a następnie używając niewielkiej ilości wody symuluje deszcz. Dzieci dowiadują się, że woda jest dobrym rozpuszczalnikiem i kiedy przepływa przez wysypisko wypłukuje niebezpieczne substancje ze śmieci i przenosi je gdzie indziej. Dzieci uświadamiają sobie niebezpieczeństwo związane z przenikaniem substancji do gleby i wód gruntowych.
4. „Co z tymi śmieciami?” – zabawa dydaktyczna: Na dywanie rozkładamy sznurek, tak aby powstało duże koło – Ziemia. Na Ziemi pojawiają się ludzie, a wraz z nimi śmieci. Mieszkańcy Ziemi próbują je uprzątnąć, ale nie mogą ich wyrzucić poza okrąg. Gromadzą je w jednym miejscu, śmieci pojawia się coraz więcej, Ziemi nie da się uprzątnąć. Pytamy dzieci, co Ziemianie mogliby zrobić, aby produkować mniej odpadów? Nakierowujemy dzieci na odpowiedź: recykling.
5. „Raz, dwa, trzy, śmieci wyrzucasz ty!”. – zabawa dydaktyczna: W sali umieszczonych jest pięć kontenerów na śmieci (żółty, zielony, niebieski, brązowy i czarny). Dzieci ustawiają się w dużym kole, gdy gra muzyka przekazują sobie z rąk do rąk worek wypełniony śmieciami. Kiedy muzyka milknie osoba do której trafił worek losuje z niego jeden przedmiot i umieszcza go w odpowiednim kontenerze na śmieci.
6. Gry interaktywne „Segregujemy śmieci”:
7. „Wyścig państw” – gra w kapsle: Dzieci dowiadują się, że zwykłe nakrętki plastikowe mogą być wspaniałym narzędziem do wspólnej zabawy. Konstruują własne tory, a następnie urządzają wyścigi państw.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
8. Ewaluacja zajęć: Nauczyciel prosi, aby dzieci którym podobały się zajęcia podniosły kciuki do góry, a tym którym się coś nie podobało, kciuki na dół.
9. Zakończenie: Nauczyciel dziękuje wszystkim dzieciom za wspólne zajęcia i zaprasza do grupowego ekologicznego okrzyku: Wiedzą to nawet dzieci, że ważna jest segregacja śmieci.
Literatura: